تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

مسجد جامع تیس ، چابهار

مسجد جامع تیس

در ان مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شمار ا با مسجد جامع تیس آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مسجد زیبا در روستای تیس چابهار همراه ما باشید.

در 10 کیلومتری شمال غربی چابهار و در مسیر ارتباطی چابهار- کنارک روستای تیس واقع است، و رودخانه لاوری از میان آن می گذرد. همچنین اطراف روستا را کوه های شهباز، پیلبند و لاوری احاطه کرده است. این روستا قدمتی دیرینه دارد، و در گذشته های دور بندری مهم بوده است. امروزه این روستا با جاذبه های گردشگری یکی از مقاصد روستا گردی در منطقه جنوب کشور تبدیل شده است. یکی از جاذبه های آن مسجد جامع آن می باشد.

مسجد تیس

آشنایی با مسجد جامع تیس

این مسجد یکی از یادگارهای دوران صدر اسلام می باشد، این مسجد جزء اولین مسجد ساخته شده در ایران است. نمای بیرونی ، فضای داخلی مسجد تیس، حال و هوای مساجد پاکستان و هند می باشد و معماری آن بسیار زیبا و چشم نواز است. این مسجد تک مناره ای است، مسجد میزبان نمازگران و یکی از جاذبه های شاخص روستای تیس می باشد.

پیشینه مسجد جامع

تیس یکی از بندرهای مهم ایران در سده های اولیه اسلام می باشد. قدمت مسجد هم به همان زمان بر می گردد و زمان ساخت بنای اولیه آن متعلق به همان دوران است. از نظر مورخان، مسجد جامع با بیش از هزار سال پیشینه، حدود 1250 سال قدمت دارد و دومین مسجد ساخته شده در ایران است.

بیشترین اهمیت این روستا در این است که کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می آمده و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می شده است. امروزه هم یکی از مناطق گردشگری می باشد.

مسجد جامع تیس

معماری مسجد جامع تیس

این مسجد از لحاظ معماری و تزیینات داخلی مانند مساجد هند و پاکستان می باشد. یکی دیگر از معماری های مساجد اسلامی مناره آن می باشد، این مسجد به خاطر اهل تسنن، تک مناره ای می باشد. به این خاطر این مسجد قدیمی در میان مردم به مسجد تک مناره نیز مشهور است.

گنبد های مسجد و مناره های آن با رنگ سبز و قرمز رنگ آمیزی شده است. درب مسجد با شیشه کاری منظم و نامنظم رنگارنگ جلوه می کنند و نمایی زیبا به مسجد داده است.

جاذبه های مسجد جامع تیس که این مسجد را متفاوت کرده است این می باشد که شبیه مساجد هند و پاکستان است، همچنین رنگهای قرمز و سبز مناره ها و شیشه های رنگی درب آن .

مسجد تیس
مسجد تیس

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد جامع 

این روستا دارای آب و هوای گرم و خشک ، میز بان تعدادی از جاذبه های گردشگری است. این جاذبه ها در فاصله های کمی از هم قرار دارند. شما برای سفر با برنامه ریزی می توانید همه آن ها را بازدید کنید.

این جاذبه ها عبارتند از:

  • بندر روستای تیس
  • قلعه پرتغالی ها
  • گورستان جن ها
  • مجموعه غارهای بان میستی
  • آرامگاه سید غلام رسول
  • قلعه بلوچ
  • قلعه پیروز گت
  • قلعه انوشیروان
مسجد تیس
مسجد تیس

چگونه به روستای تیس برویم؟

تیس با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی چابهار- کنارک به عنوان یکی از مقاصد و جاذبه های گردشکری استان سیستان و بلوچستان از موقعیت خوبی برخوردار است. از طریق راه هوایی از تهران تا چابهار حدود 1453 کیلومتر، راه زمینی از جاده ایرانشهر – کرمان 1961 کیلومتر فاصله دارد. از چابهار تا تیس حدود15 الی 20 دقیقه فاصله است. شما می تواانید با خوروی شخصی از چابهار تا تیس را بروید، یا از تاکسی تلفنی استفاده کنید. مسجد تیس هم در روستای تیس واقع است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا