تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

خلیج گواتر، زیبای چابهار

خلیج گواتر چابهار

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی خلیج گواتر چابهار خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

چابهار یکی از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان می باشد.خلیج گواتر نام خلیج نسبتا کوچکی در طول ساحل مکران در دریای عمان است و همانگونه که از نام آن برمی آید، مکان اتصال دریا و خشکی با یکدیگر است.

خلیج گواتر در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران و منتهی‌الیه جنوب غربی پاکستان، نیمی از کرانه این خلیج در ایران و نیمی دیگر در پاکستان قرار دارد. رودخانه  باهوکلات از سمت ایران و  رودخانه ی نهر دشت از سمت پاکستان، به خلیج گواتر می ریزد.

خلیج گواتر | بندر گواتر

خلیج گواتر یا بندر گواتر از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و به انتهای جاده‌های ایران شهرت دارد.این بندر در کنار دریای عمان که در ۹۵ کیلومتری چابهار و دقیقا هم‌مرز با پاکستان است، به همین خاطر اجازه شنا در دریا داده نمی‌شود و تمام قایق‌ران‌ها نیز مراقب هستند به‌طور تصادفی وارد مرز پاکستان نشود.

خلیج گواتر دارای جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها ۳۳ هکتار وسعت دارند. این منطقه به‌خاطر قرارگیری در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست است.

خلیج گواتر | بندر گواتر

تجارت در گواتر از کذشته های دور وجود داشته است و تاجرها بوسیله این خلیج، از هند به سمت آفریقا می‌رفتند. گواتر یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده که در این سال‌ها مقداری از رونق آن کاسته شده است، اما همچنان وجود دارد.

جمعیت روستای گواتر حدود ۱۶۰ هزار نفر است و از فعالیت های اصلی  مردم این منطقه می توان به ماهی‌گیری و حصیر‌بافی اشاره کرد. این روستابه دلیل اینکه یک روستای مرزی می باشد از امکانات اقامتی کمی برخوردار است، بنابراین روز زمان بهتری برای بازدید از این روستا است و برای اقامت بهتر است به چابهار برگشت. ‌

خلیج گواتر | بندر گواتر

به تازگی چند اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه تاسیس شده است که لذت سفر را با تجربه اقامت در خانه‌ها و غذای محلی بیشتر می کند. صبحانه همراه با شیر چایی (دودپطی) و نون محلی نیز از پذیرایی‌های رایج در این منطقه است.

اهالی گواتر بلوچ هستند، ولی ارتباط نزدیکی با همسایگان خود در گوادر (نام پاکستانی گواتر) پاکستان دارند و با یکدیگر در رفت و ‌آمد هستند و حتی پیوند ازدواج بین آن‌ها برقرار می شود.

زبان بلوچی مردم این منطقه بیشتر به زبان بلوچی رایج در پاکستان نزدیک‌ است، و با سایر نقاط بلوچستان ایران تفاوت دارد. البته تعدادی زیادی از مردم این منطقه به زبان فارسی هم تسلط دارند.

در این منطقه دختر بچه‌ها مشغول فروش دستبند سوزن‌دوزی کاملا دست‌باف هستند و پسر بچه ها نیز  گوش‌ماهی، مروارید و انواع صدف ها را می‌فروشند. نزدیکی به آب‌های اقیانوس هند، باعث شده تا گواتر، دریایی کاملا متفاوت نسبت به خلیج‌فارس و دریای خزر داشته باشد که در نوع خود بسیار جالب و منحصر به فرد است.

یک نکته جالب درباره گواتر این است که اگر از گواتر به سمت قطب جنوب حرکت کنید، با هیچ خشکی روبرو نخواهید شدو بدون واسطه به قطب جنوب متصل است.

بهترین زمان سفر

بندر گواتر  دارای آب و هوای معتدلی است و ر تمام سال برای سفر به این منطقه مناسب می باشد اما اگر می خواهید اوج زیبایی این بندر را مشاهده کنید بهتر است در فصل پاییز بندر گواتر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

دلیل اینکه می گوییم فصل پاییز مناسب تر می باشد به این خاطر است که در این فصل گونه های مختلف از پرندگان به این بندر مهاجرت کرده و در پاییز بندر گواتر پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است. به تماشای آنها نشستن در این ایام یکی از زیباترین مناظر بندر گواتر بشمار می آید. حدود ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرنده‌ها در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی وارد این منطقه می‌شوند.

خلیج گواتر | بندر گواتر

خلیج گواتر | بندر گواتر

مسیر دسترسی به خلیج گواتر

اگر قصد سفر به خلیج گواتر دارید، می توانید با خرید بلیط هواپیما به چابهار بروید و از آنجا خود را به این خلیج برسانید. روش دیگر  اینکه با قطار یا هواپیما به زاهدان، کرمان و یا بم بروید و از آنجا به صورت زمینی به بندر گواتر سفر کنید. اما اگر قصد سفر با ماشین شخصی را دارید، از تهران به سمت این خلیج دیدنی سفر کنید و باید ۲۰ ساعت رانندگی را تا رسیدن به مقصد تحمل کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا