تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیتنکابن

جنگل سه هزار تنکابن ، مازندران

جنگل سه هزار تنکابن

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با جنگل های سه هزار را که یکی از جاهای دیدنی تنکابن است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

جنگل سه هزار تنکابن

تنکابن یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهرستان از سمت غرب به شهرستان رامسر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است. شهرستان باصفا و زیبای تنکابن با زیبایی های وصف ناپذیر طبیعت خود که در آن رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها و سرسبزی و شگفتی خودنمایی می کند، یکی از بهترین انتخاب ها برای تجربه سفر به طبیعت است. یکی از مناطق بی نظیر و معروف جنگل ییلاقی سه هزار است.

جنگل سه هزار دره ای ست بکر و زیبا در قسمت غربی قله علم کوه، که با چشم اندازهایی بدیع، آب و هوایی مطبوع و آبشارها و همچنبن چشمه های آب گوارا، آرامشی رویایی را برای گردشگران فراهم آورده است. رستوران ها، واحدهای اقامتی، هتل ها، پارک جنگلی و دیگر امکانات رفاهی در کنار مسیرهای ماشین روی فرعی با راه هایی بسیار زیبا و دلنشین، محیطی زیبا و امن را برای این منطقه ی بی نظیر در طبیعت ایران، رقم زده است.

جنگل سه هزار تنکابن

در مورد دلیل نام‌گذاری جنگل های دو هزار و سه هزار روایت‌های مختلفی وجود دارند که نخستین آن‌ها اشاره به ارتفاع این جنگل‌ها در نام‌گذاری آن‌ها است. به این ترتیب جنگل دو هزار در حدود دو هزار متر و جنگل سه هزار در حدود سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

جاده سه هزار کجاست

شهر خرم آباد که در جنوبی ترین نقطه شهر تنکابن می باشد، شروع جاده ای است که به دو هزار ختم می شود. پس از طی مسافتی در این جاده، به دریای خزر و خانه های زیبا از ارتفاعی نسبتا بالا می رسیم که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. آب و هوا در این منطقه معتدل کوهستانی است و در تابستان بیشتر مورد توجه مردم منطقه و گردشگران می باشد.

پس از طی حدودا 10 کیلومتر به اول جاده سه هزار می رسیم. در اینجا جاده دوهزار و سه هزار از هم جدا می شوند در واقع نقطه بهم رسیدن دو رودخانه می باشد. پس از ادامه دادن مسیر دوهزار به پارک جنگلی چالدره می رسیم، در این پارک امکانات رفاهی آلاچیق، سرویس بهداشتی و… وجود دارد.

جنگل سه هزار تنکابن

روددخانه پر آب سه هزار از این دره عبور می کند. اغلب مسافرانی که به شهرهای رامسر یا چالوس مسافرت می کنند از دو هزار  و سه هزار نیز دیدن می کنند. دره سه هزار منطقه‌ای بی نظیر، زیبا با مناطقی بکر، چمنزارها، جنگلهای سر سبز و جلگه‌ای است.

تفاوت جاده‌های دو هزار و سه هزار

جاده دو هزار از تنکابن آغاز می‌شود و تا رسیدن به ارتفاع حدود دو هزار متری ادامه دارد. در این فاصله امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند و پارک جنگلی و مجموعه‌های اقامتی نیز در این محدوده وجود دارند. پارک چالدره از زیباترین بخش‌ها در جنگل دو هزار است که به‌صورت ۲۴ ساعته به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.

در طول مسیر جاده دو هزار به مرور از رودخانه فاصله می‌گیرید؛ اما با رسیدن به ارتفاع‌های بیشتر و ورود به جنگل سه هزار رودخانه دوباره به جاده نزدیک می‌شود. جاده سه هزار از روی پلی بلند بر رودخانه خروشان از جاده دو هزار جدا می‌شود و از میان جنگل‌هایی انبوه با درختان در هم تنیده عبور می‌کند. رودخانه جنگل دو هزار را به همین نام و رود خروشان در جنگل سه هزار را با نام «چشمه کیله» می‌شناسند.

جنگل سه هزار تنکابن

رودخانه‌های دو هزار و سه هزار درمرز این دو ناحیه جنگلی به هم می‌رسند که در حدود ۱۰ کیلومتر از ابتدای جاده دو هزار فاصله دارد. ابتدای مسیر جاده دو هزار آسفالت مناسبی دارد و عبور از آن با هر وسیله نقلیه‌ای به‌سادگی انجام می‌شود؛ اما در طول فصل سرما و در زمان بارش‌های زیاد بخش‌های پرپیچ‌وخم و ناهموار جاده پر از دست‌اندازهای پر آب می‌شوند.

اگر قصد اتراق در طبیعت و پیک نیک دارید، بهترین مکان برای شما جنگل دو هزار است. جاده سه هزار شما را به مناطقی بکر و دست نخورده می‌رساند که رودخانه خروشان موازی با آن حرکت می‌کند. جنگل سه هزار مکانی مناسب برای جنگل نوردان و طبیعت گردان حرفه‌ای است و دسترسی به بخش‌های از آن به‌خصوص برای تازه واردها بسیار مشکل خواهد بود.

جنگل سه هزار تنکابن

ارتفاع جاده سه هزار در طول مسیر از جاده دو هزار بیشتر و بیشتر می‌شود و بکرترین نقاط جنگلی در این ناحیه بیش از سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند. انتهای مسیر جاده سه هزار به مسیری پرپیچ‌وخم و پوشیده از شاخ و برگ درختان می‌رسد که بسیار تماشایی است.

دسترسی به جنگل سه هزار

از تنکابن به سه هزار

جاده تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی “لتاک” در جانب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدا می کند.

از تهران به سه هزار

جاده الموت به جنگل سه هزار از مسیرهای دسترسی به این منطقه به شمار می‌رود که توجه کوهنوردان حرفه‌ای را به خود جلب می‌کند. بخش‌هایی از این جاده خاکی است و برای عبور از آن باید ماشین آفرود و مجهز داشته باشید. در این مسیر باید ابتدا خود را به قزوین و سپس الموت، روستای گرمارود و در نهایت جنگل سه هزار برسانید.

آدرس: استان مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل های دو هزار و سه هزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا