تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاجهانگردیدهلی نوهند

آشنایی با معبد نیلوفر آبی هندوستان | Lotus Temple

معبد نیلوفر آبی هندوستان

در این سری از مقالات جهانگردی قصد آشنایی با معبد نیلوفر آبی را که یکی از جاذبه های گردشگری هند است را داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معبد نیلوفر آبی

معبد نیلوفر آبی که با نام معبد لوتوس نیز شناخته می شود یکی از 8 معبد (مشرق الاذکار) قاره ای در آیین بهائی می باشد که در پایتخت هند در شهر دهلی نو قرار دارد. این معبد را به عنوان مادر تمام معبد های شبه قاره هند می شناسند. معمار این معبد یک ایرانی بهایی مذهب به نام فریبرز صهبا می باشد که در طراحی این سازه از گل نیلوفر آبی الهام گرفته است. این گل در هند پیوندی عمیق با عبادت و دیانت دارد. شایان ذکر است که معماری این معبد برنده تعداد زیادی جوایز شده است.

ساختمان معبد لوتوس از بتن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده، این سنگ ها از یونان خریداری و در ایتالیا برش داده شده اند. هر یک از ۹  طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و ۹ درب بزرگ به تالار مرکزی  باز خواهد شد و نورگیری این بنا که از لابلای گلبرگ های لوتوس انجام می شود و تهویه ی آن که با الهام از بادگیرهای ایرانی و به کمک ۹ استخر آب در اطراف بنا انجام می شود از دیگر موارد بسیار جالب آن است.

معبد نیلوفر آبی

ارتفاع این بنا از کف تا بالای ساختمان ۲۷/۳۴ متر و قطر ساختمان ۷۰ متر است و در زمینی به مساحت ۶۴/۱۰ هکتار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان نشسته است. هر یک از نه طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و نه در بزرگ به تالار مرکزی به ظرفیّت ۱۳۰۰ نفر باز خواهد شد.

درون معبد نیلوفر آبی دهلی شهر دهلی کشور هندوستان هیچ تزئینی که یادآور دین خاصی باشد وجود ندارد و در نهایت سادگی است. مسافران تور هند می توانند به آن وارد شوند و به آرامی، بدون هیچ سروصدا و مراسمی، هر دعایی که می خواهند برای خود بخوانند.

معبد لوتوس

چرا این بنا اهمیت جهانی دارد؟

یک جنبه اهمیت آن از نظر هنر معماری است. معماری آن جوایز بین المللی فراوانی برده است، از جمله جایزه معماری مهندسی ساختمان و مهندسی طراحی نور و جایزه انجمن ساختمان های بتونی آمریکا در سال ۱۹۹۰ به عنوان ظریف ترین ساختمان بتونی جهان.

این معبد را سمبل معماری هند پس از استقلال این کشور می دانند و روزنامه تایمز آن را «تاج محل قرن بیستم» نامیده است و دولت هند عکس آن را بر روی یک تمبر یادگاری در کنار سه بنای مهم دیگر هندوستان نقش کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا