تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیدزفول

آشنایی با دره ارواح دزفول ، خوزستان

آشنایی با دره ارواح دزفول

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم به معرفی یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران بپردازیم. دره ارواح دزفول ، خوزستان دره ای مخوف و مسحور کننده که مشهور به «دره ارواح» می باشد.

دره «کول خِرسان»، «کول خِرسون» یا «اشکفت زرده» که مشهور به دره ارواح می باشد.با این که فاصله کمی از شهر دزفول واقع شده است. اما دارای اختلاف دمایی زیادی با آن می باشد. و در فصل تابستان بسیار خنک و دمای هوا اغلب بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر می باشد. آب و هوای خنک و مطبوع در تابستان و مشهور شدن این دره به نام دره ارواح ، گردشگران و مسافران بسیاری را از سراسر ایران به سمت خود کشانده است. همین موضوع باعث وقوع حوادث مرگباری در سال های اخیر گشته است.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

آشنایی با دره ارواح 

بنابراین قبل از هرچیز باید بگوییم که رفتن به دره ارواح خوزستان کار هرکسی نمی باشد. و هرگز بدون راهنما و تجهیزات مناسب به این دره سفر نکنید. در مورد نامگذاری این دره به نام خرسان اطلاعات موثقی موجود نمی باشد. اما گفته اند که در قدیم این دره محل زندگی خرس ها بوده و به همین دلیل به آن کول خرسان می نامند. کول در زبان محلی به معنای دره می باشد.

دره کول خرسان یا همان دره ارواح دزفول مسیری پرپیچ و خم بین صخره های سنگی می باشد. و در اکثر روزهای سال نور خورشید نمی تواند به آن نفوذ کند و اغلب سایه و تاریک است. به همین دلیل در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم می باشد. و دارای تفاوت دمایی زیادی با مناطق اطراف خود دارد. عمق دره ارواح به حدود ۲۰۰ متر می رسد. و دیواره های مسیر با گیاه دارویی پرسیاوشان و آبشارهای کوچک و بزرگ پوشیده گشته است. و بر زیبایی این دره را دوچندان کرده است.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

مسیر دره ارواح

مسیر پرپیچ و خم این دره گاهی بسیار عریض می گردد. و گاهی آنقدر باریک می باشد. که حتی یک نفر به هم سختی می تواند از بین صخره ها بگذرد. اگر در دره ارواح به بالای سرتان نگاه کنید سنگ های کوچک و بزرگی را مشاهده می کنید. که از بالا داخل دیواره تنگ بین دره افتاده و همان جا گیر کرده. رودی دایمی در بستری از شن و ماسه در مسیر دره ارواح جاری میباشد. که از چشمه های درون دره سرچشمه گرفته است.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

مسیر پیاده روی دره ارواح حدود ۴-۵ ساعت به طول می انجامد. و در انتهای دره به رودخانه دز می رسید. با نزدیک شدن به انتهای دره سطح آب افزایش پیدا کرده. و امکان دارد مجبور شوید که مسافتی به را شنا بپردازید. به همین دلیل بسیاری از افراد امکان این را که به انتهای دره ارواح برسند را ندارند. و از اواسط مسیر برمی گردند.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

اگر بتوانید مسیر دره ارواح را تا آخر طی کنید. به غاری قوسی شکل خواهید رسید. که در نهایت شما را به حوضچه گهر می رساند. عمق این حوضچه حدود ۳ متر میباشد. و اغلب گردشگران پس از طی مسیر طولانی و دشوار دره ارواح در نزدیکی این حوضچه توقف کرده و به آب تنی و استراحت مشغول می شوند.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

دلیل نام گذاری دره ارواح

دره کول خرسان مسیری باریک و پرپیچ و خم بین دو دیوار سنگی میباشد. و حتی سر ظهر هم این مسیر نسبتا تاریک و کم نور میباشد. همین موضوع موجب وهم انگیزبودن و ترسناک شدن آن گشته است. اما علاوه بر این، در این دره نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی زیادی قرار دارد و شاخ و برگ های پیچاپیچ این گیاهان تصویری ترسناک خلق کرده اند.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

همچنین مسیر ورودی دره ارواح هم پوشیده از درختان تنک سدر و نخل میباشد. و هر چقدر که جلوتر بروید. دیوارها بلندتر می گردند. و نور خورشید کمتر و کمتر می گردد. و انگار در فضایی وهم انگیز و خیالی فرو رفته اید. در برخی نقاط این دره دیوارها آنقدر بلند اند. که به سختی می توان روزنه هایی از آسمان را از لابلای صخره ها مشاهده کرد.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

در سال های اخیر چندین حادثه ناگوار در دره ارواح اتفاق افتاده است. و باعث مرگ چند تن از هموطنانمان گشته است. همچنین در فصل بهار هم ممکن است با سیل و طغیان رود مواجه شوید. که به دلیل کم عرض بودن مسیر دره، آب به سرعت بالا می آید و ممکن است برای شما دردسر درست کند.

جاذبه گردشگری دره ارواح دزفول ، خوزستان

مکان

جاذبه گردشگری دره ارواح یا کول خِرسان یا کول خِرسون  یا اشکفت زرده در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در نزدیکی روستای بیشه بزان قرار گرفته است. اگر قصد سفر به دره ارواح را در سر دارید. تاکید می کنیم که حتما از یک راهنمای مجرب و آشنا به منطقه راهنمایی بگیرید. و اطلاعات لازم را در مورد این منطقه کسب کنید.

همچنین از روستای بیشه بزان در منطقه شهیون یا از  روستای پاقلعه در شهیون هم می توانید به دره ارواح بروید. مسیر ابتدا تا انتهای دره ارواح حدود ۱۰ کیلومتر میباشد. و طی این مسیر حدود ۴-۵ ساعت زمان می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا