تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستاناندیمشکایرانگردی

جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک خوزستان

جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک خوزستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک استان خوزستان داشته باشیم.

اندیمشک یکی از شهرهای قدیمی استان خوزستان میباشد. که اقوام لر بختیاری را در خود جای داده. اندیمشک یک شهر قدیمی بنا شده بر روی خرابه‌های شهر باستانی لور میباشد. که امروزه در استان خوزستان قرار دارد. و با شهرهای دزفول، شوش، ابدانان، پلدختر و خرم آباد همسایه میباشد.

اندیمشک دارای جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر است. و اصالت آنان از لرهای بختیاری میباشد. این شهر دارای یکی از مهم‌ترین خطهای راه آهن کشور و همچنین دارای منابع بزرگ معدنی میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک

جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک

در ادامه به آشنایی با برخی از جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک استان خوزستان می پردازیم.

۱. سد کرخه

سد کرخه در واقع یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی جهان و یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک میباشد. که بر روی رودخانه کرخه قرار گرفته است. این رودخانه از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته است. و دارای حدود ۹۰۰ کیلومتر طول میباشد. و سرانجام به عراق متصل می گردد.

از هدف‌های ایجاد سد کرخه آبیاری ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دشت ، تولید برق و جلوگیری از خطرات بروز سیل در این منطقه میباشد. این سد در ۲۲ کیلومتری شمال شهر اندیمشک واقع شده است. و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسیده. این سد در ۲۲ کیلومتری شمال شهر اندیمشک واقع شده است.

سد کرخه، گردشگری اندیمشک

سد کرخه، گردشگری اندیمشک

۲. پل صیحه 

این پل تاریخی که امروزه هنوز هم پابرجا است. مربوط به دوران صفویان میباشد. و از مصالحی چون آجرسنگ، گل، آهنک و ساروج ایجاد شده است. پل صیحه دارای ۱۲ دهنه با قوس ۶ متری و پایه های موج شکن یک متری میباشد.

که احتمالا در دوران خود حجم آب فراوانی که از این رود میگذشته را تحمل کرده است. باستان شناسان ایرانی در سال ۱۳۷۹ کار مرمت آن را شروع کرده اند. این پل در ۸ کیلومتری جاده اندیمشک به شوش و در حاشیه شرقی جاده واقع شده است.

پل صیحه ، گردشگری اندیمشک

پل صیحه ، گردشگری اندیمشک

۳. امامزاده احمد بن موسی

این امام زاده در شمال شهر اندیمشک در دشت لاله و مجاورت کوهستان قرار گرفته است.و یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک میباشد. مردم اعتقاد دارند. که این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) میباشد. که به گگ احمد و سید احمد نیز مشهور میباشد.

امامزاده احمد بن موسی واقع در بخش الوار در شمال مازو محلی موسوم به دشت لاله و در مجاورت کوهستان  میباشد.

 امامزاده احمد بن موسی، گردشگری اندیمشک

۴. بقعه امیر سیف

این محل تاریخی در مسیر روستای “جااردو” و در داخل یک گورستان قدیمی (دامنه کوه سه) واقع شده است. اندازه داخلی بقعه حدود ۳ متر در ۴ متر میباشد. و اندازه در ورودی آن ۷۵ در ۱۲۵ سانتیمتر میباشد. بیشتر بنا از سنگ‌های طبیعی کوچک نتراشیده شده تشکیل شده است. که از کنار رودخانه مجاور جمع گشته. و احتمال می‌رود که مربوط به دوران عیلامیان بوده است.

این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۵۸۳۱ با شمارهٔ ثبت ۵۱۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این بقعه در  الوارگرمسیری، قیلاب، جااردو واقع شده است.

بقعه امیر سیف، گردشگری اندیمشک

۵. منطقه حفاظت شده چهل پا

منطقه حفاظت شده چهل پا یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری اندیمشک میباشد. این منطقه به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده طبیعی کشور میباشد. که طی مصوبه ۴۳۶ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۹۰  تحت مدیریت سازمان محیط زیست واقع شده است. منطقه چهل پا یک محیط کوهستانی میباشد. که دسترسی انسان به آن به سختی انجام می گردد، این منطقه پر است از دیوارهای سخره‌ای بلند، دره‌ها و دشت‌های وسیع که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های بزکوهی در کشوران نیز شناخته شده است.

پوشش گیاهی منطقه عمدتاً شامل تک درخت‌ها، درختچه‌ها، بادام کوهی، انجیر و رملیک میباشد. در این منطقه جانورانی چون کل، بز، بلدرچین، کپک، گرگ، خرگوش، سگ آبی، خارپشت و برخی از پرندگان و دوزیستان زندگی می‌کنند. که به علت دسترسی سخت این منطقه از خطر شکارچیان در امان مانده اند. چهل پا در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اندیمشک – کوه تنگوان واقع شده است.

منطقه حفاظت شده چهل پا، گردشگری اندیمشک

منطقه حفاظت شده چهل پا، گردشگری اندیمشک

۶. آرامگاه محمود علی

یک آرامگاه با گنبد مخروطی ۸ متری مربوط به دوران اسلامی میان یک گورستان قدیمی واقع شده است. و در روستای به نام محمودعلی واقع در بخش الوار شهر اندیمشک میباشد.

مردم محلی میگویند که اینجا قبر شخصی به نام سلطان محمود فرزند شخصی به نام علی بوده است. که در اثر گذشت زمان به نام محمود علی مشهور گشته است. این آرامگاه در بخش الوار گرمسیری، دهستان مازو، روستای محمودعلی واقع شده است.

  آرامگاه محمود علی، گردشگری اندیمشک

۷. قلعه حسینی

قلعه حسینی یک بنا با پلان چهار گوش و در دو طبقه طراحی شد هاست. و شواهد نشان‌دهنده آن میباشد، که ساخت این قلعه به دوران صفویان می رسد. این مکان در بین مسیر اندیمشک – پلدختر و بخش الوار و روستای قلعه زره واقع شده است.

این مکان به دلیل سکونت بلند مدت شخصی به نام حسین در آن به نام قلعه حسینی مشهور گشته است. اینقلعه در  مسیر اندیمشک به  پلدختر واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا