تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردیمریوان

جاهای دیدنی مریوان

جاهای دیدنی مریوان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با جاهای دیدنی مریوان داریم.در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

جاهای دیدنی مریوان
تصویر از سایت علی بابا

یکی از استان های غرب کشور ، کردستان به مرکزیت سنندج است.کردستان در دامنه ها و دشتهای کوه های زاگرس میانی واقع است به این دلیل یکی از استان های بسیار زیبا با طبیعت دیدنی است. طبیعت زیبای غرب کشور گزینه خوبی برای سفر است که یکی از شهرستان های زیبای آن شهرستان مریوان است.

مریوان

در 125 کیلومتری سنندج در غرب کشور و در استان کردستان، شهرستان مریوان قرار دارد.مریوان از شمال به سقز ، ِاز شرق و جنوب شرقی به سنندج و از جنوب به پاوه و از غرب به عراق می رسد.در این مطلب به جاهای دیدنی مریوان اشاره می کنیم.

دیدنی های مریوان

جاده سنندج به مریوان

جاده سنندج به مریوان
تصویر از سایت هفت گنج

جاده سنندج به مریوان یکی از زیباترین جاده های استان است.این جاده بسیار پیچ در پیچ و زیبا است. اگر شما راننده محتاطی باشید حتما رانندگی در این جاده یک خاطره خوب را برایتان به ارمغان می آورد.رانندگی در شب در این جاده به دلیل پیچ های زیاد به رانندگان توصیه نمی شود، پس اگر راننده خوبی هستید در روز رانندگی کنید و از زیبایی جاده لذت ببرید.

رود سیروان

جاهای دیدنی مریوان
تصویر از سایت علی بابا

یکی از جاذبه های دیگر این منطقه که داستان های جالب و متفاوتی در بین مردم دارد رود سیروان یا به اصطلاحی دیگر آب سیروان است.سیروان به معنای پاک است.این رود به سرچشمه کردستان و هم به هورامان کرمانشاه می رسد.این رود بسیار پر پیچ وخم از بخش رزاب و مریوان سرچشمه می گیرد و از دوآب ، شمال غربی اورمانات در کرمانشاه ، ژاد رود ، قشلاق رود ، لوشه ، لیله و رمکان در دالاهوی کرمانشاه می گذرد و بعد به دشت حر می پیوندد.بعد از گذر از این مسیر طولانی به دریاچه سد دربندیخان عراق که به آن رود دیاله هم می گویند می ریزد.

دریاچه زریوار ( زریبار )

دریاچه زریوار ( زریبار )
تصویر از سایت سفر مارکت

در فاصله 2 کیلومتری از مریوان و با ارتفاع 1250 متر از سطح دریا دریاچه زریوار قرارگرفته است.درمورد اندازه و وسعت دریاچه نمی توان اطلاعات دقیقی داد زیرا که در فصول مختلف سال حجم آب آن فرق می کند که کمترین عمق آب دریاچه 2 متر و بیشترین آن 6 متر است.این دریاچه بزرگترین چشمه آب شیرین در جهان است.این دریاچه زیبا با طبیعت بکر تجربه ای تکرار نشدنی برای گردشگران را به ارمغان می آورد و ما به شما توصیه می کنیم حتما از این دریاچه دیدن کنید.

جاده دور دریاچه و بازارچه مرزی

دریاچه زریوان خود شناسنامه مریوان محسوب می شود ، اطراف آن از جنب و جوش بسیاری برخوردار است که دیدنی است.جاده دور دریاچه مثل حلقه ای دورش کشیده شده که خود یکی از جاذبه های دیدنی مریوان است.در حاشیه جاده 6 روستا قرار دارد با اسم های مختلف که سرسبز و چشمه های آب خنک دارند.فصل چیدن میوه که میرسد جای سوزن انداختن نیست مخصوصا بوی توت فرنگی های آن که ادم را مست می کند.

پارک ساحلی زریوار

پارک ساحلی زریوار
تصویر ازسایت کجارو

یکی دیگر از جاهای دیدنی مریوان مجتمع پارک ساحلی زریوار است که به عنوان تنها مجتمع گردشگری زریوار است که این پارک یکی از مکان های بسیار زیبا و جذاب برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه است.

روستای اورامانات تخت ( اورامان مریوان )

روستای اورامانات تخت ( اورامان مریوان)
تصویر از سایت کجارو

یکی از روستاهای پلکانی کشور که در دل کوه های زاگرس است روستای اورامان است.این روستا در مسیر رودخانه مریوان است و به دلیل سبک معماری آن این منازل به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است.خانه های روستا طوری بنا شده که حیاط هرخانه پشت بام خانه ای دیگر است و این سبک معماری ، زیبایی خاصی به روستا داده است.مردم اورامانِ بر این باورند که اورامان زمانی شهر بزرگ بوده و مرکزیت خاصی داشته به همین واسطه آن را تخت یا مرکز ناحیه اورامان نامیده اند.

آبشار گویله

آبشار گویله
تصویر از سایت سلطان سفر

این آبشار زیبا در مسیر جاده مریوان –سقز است و یکی از جاذبه های دیدنی مریوان است مخصوصا درفصل فصل بهار که این آبشار زیبا پر از آب است و از زیبایی خاصی برخوردار است.

غارکونا شم شم

غارکونا شم شم
تصویر از سایت الی گشت

درفاصله 165 کیلومتری شهر سنندج ، شمال شرق شهرستان مریوان در استان کردستان و نزدیک روستای تراق تپه و در کوه چهل چشمه غار کونا شم شم واقع شده است.این غار در سنگ های آهکی کوه های منطقه تشکیل شده است.این غار زیبا دارای 3 دهانه ورودی است که یکی از این دهانه ها به علت ریزش بسته شده است.وسعت آن 455 متر و عمق آن معادل صفر است  این غار محلی مناسب برای زندگی خفاش ها می باشد.

کوه برقلا مریوان

کوه برقلا مریوان
تصویر از سایت علی بابا

برای رسیدن به این کوه زیبا باید 2 کیلومتر از مریوان دور شد و به روستای برقلعه رسید. بعد می توانید به کوه زیبای برقلا بروید.در پای کوه منظره زیبا و سرسبزی است که با رفتن به این کوه می توانید سفری خوب را تجربه کنید و از مهمان نوازی مردمان آنجا لذت ببرید.

منطقه تفریحی قمچیان

این منطقه زیبا در جاده مریوان به سقز و در کنار جویبارها و کوه های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و طبیعتی تماشایی دارد.گونه های گیاهی و جانوری این منطقه قارچ ،‌پیچک ، ریواس و حیوانات وحشی این منطقه خرس ،روباه ،‌خرگوش و گرگ است .در این تفریحگاه شما شیفته و جذب طبیعت آنجا می شوید و آرامشی خاص را دراین منطقه تجربه می کنید.

دشت بیلو

دشت بیلو
تصویر از سایت سیری در ایران

این دشت زیبا باپوشش متفاوت گیاهی در فاصله 15 کیلوکتری از شهر مریوان با طبیعتی زیبا قراردارد.در این دشت پوشش گیاهی متنوع وچشمه های فراوانی یافت میشود.وجود جنگلهای سرسبز در اطراف این منطقه زیبایی خاصی به ان بخشیده است وسبب شده این منطقه به مکانی مناسب برای گردش وتفریح تبدیل شود.

دشت ناوطاق

 

دشت ناوطاق گاران در بین بخش های سرشیو و مرکزیِ در فاصله 40 کیلومتری مریوان واقع است.سرسبزی و طراوتی که این دشت در فصل بهار دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.این دشت زیبا که دور آن را کوه های بلند احاطه کرده زیستگاه گونه ای از گیاهان از جمله ریواس ، قارچ خوراکی ، پیچک و … است.در فصل بهار عده ای از اهالی روستا به این دشت می آیند و با جمع آوری گیاهان طبیعی، آن ها در بازارهایشان می فروشند.

تفرجگاه ملاقوبی

تفرجگاه ملاقوبی
تصویر از وبلاگ کردستان گردی

این تفرجگاه در شمال زمین های روستای هجرت و جنوب شرقی روستای برقلعه واقع است.علت نام گذاری این تفریحگاه ، زیارتگاه شخصی به نام ملاقوبی است .وجود چشمه های پر از آب و طبیعت زیبا و سر سبز و درختان جنگلی این منطقه را دیدنی کرده است.

ارتفاعات چهل چشمه

ارتفاعات چهل چشمه
تصویر از سایت جاذبه ها

ارتفاعات کوهستانی زیادی در مریوان وجود دارد که بیشتر آن ها از دو نوع مرتفع سنگی و کوههای جنگلی بلند است.چهل چشمه کوهی است با ارتفاع 3 هزار متر و 140متر بالاتر از سطح دریا ودر شمال شرقی مریوان است. گردشگران زیادی به این منطقه می ایند چون کوههای زیبا وسر به فلک رسیده ان وسبزی بی نظیر ان چشم هر بیننده را به خود مجذوب میدارد.

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران
تصویر از سایت کجارو

یکی از آثار تاریخی کردستان که درنزدیکی شهر مریوان واقع است پل گاران است.این پل بر روی رودخانه ای بنام گاران واقع شده که یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان مریوان و استان کردستان می باشد.این پل دارای 2 دهانه شش ضلعی در میان رودخانه و دو پایه متصل به ارتفاع طرفین رودخانه است و سه دهنه دارد که طول آن 42 متر و عرض ۹٫۵ و ارتفاع 6 متر است.ملات بکار رفته در این پل سنگ ،ساروج ، آجر و سنگ های تراشیده می باشد.

روستای دزلی

این روستای زیبا در نزدیک مریوان قرار ندارد اما اگر به مریوان رفتید حتما به این روستای دزلی هم بروید چون زیبایی آن را به چشم خود ببینید و از جاذبه های آن غافلگیر شویدب وهوای این روستا بخاطر کوهستانی بودن استان کردستان زمستان سرد و تابستان بسیار دلنشینی دارد.به این دلیل می گویند آب و هوای روستای نازلی بسیار معتدل و دلچسب است.این روستا زیبایی خاصی دارد که علاوه بر آن تاریخی قدیمی هم دارد.

روستای کانی سانان

روستای کانی سانان
تصویر ازس ایت مستر بلیط

در فاصله 7 کیلومتری غرب مریوان و در دامنه کوه و مقابل دریاچه فوق العاده زیبای زریوار روستای کانی سانان قراردارد.معماری این خانه ها خیلی جالب و زیبا است و بصورت ردیفی و درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آنها مقابل دیگری قرار بگیرد ساخته شده است.ساخت این خانه ها منظره ای زیبا و جالب را در روستا ایجاد کرده است.

قلعه مریوان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مریوان که در فاصله 3 کیلومتری از جنوب شرقی شهر است بنایی کهن و متعلق به اواسط قرن 10 هجری قمری بنام قلعه مریوان است.این میراث تاریخی در دوران حکومت سرخاب بیگ اردلان بر فراز کوهی احداث شده است.

نام دیگر این اثر تاریخی که در بین مردم رایج شده هلوخان و قلعه ایمام است.بنا به دلیلی بخشی از این اثر تاریخی از بین رفته و فقط پله و آب انبار آن باقی مانده است.از این قلعه در دوران سرخاب بیگ به عنوان پایگاه حکومت کردستان استفاده می شد.در زمان هلوخان با وجود افزایش قدرت دفاعی قلعه و اضافه کردن ساختمان های دیگر مثل مسجد، مرکز فرمانروایی خود را از این قلعه به قلعه پالنگان تغییر داد.

بازارچه مرزی باشماق

در فاصله 15 کیلومتری از شهرستان مریوان بازارچه مرزی آن قرار دارد که یکی از شلوغ ترین و جالبترین بازارهای این شهرستان به حساب می آید.در کنار کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف انواع محصولات داخلی مانند صنایع دستی پوشاک ، زیورالات و محصولات متنوع دیگری هم در این بازارچه یافت می شود که گردشگران و مسافران زیادی وقت خود را در این بازار صرف می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا