تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

کوه‌ های مریخی چابهار کجاست؟

کوه‌های مریخی چابهار جاذبه‌ای پرطرفدار در طبیعت جنوب کشورمان هستند که تداعی صحنه‌هایی از سیارات دیگر را دارند. این کوه‌ها با اشکال نامنظم خود فضایی متفاوت ایجاد کرده‌اند و با نام کوه مریخی یا مینیاتوری معروف شده‌اند. ناهمواری‌های پیاپی کوه‌های مریخی، رنگ متفاوت کوه‌ها و یکنواختی ظاهری آن‌ها فضایی بس دلچسب را برای علاقمندان سایر سیارات غیر از زمین ایجاد کرده‌اند. با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا کوه‌های مینیاتوری چابهار را بهتر بشناسید.

معرفی کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار یکی از برترین و شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در استان سیستان و بلوچستان هستند. این کوه‌های خیال انگیز بخشی از طبیعت زیبای سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران‌اند. کوه‌های مینیاتوری امتداد یافته رشته کوه‌های زاگرس هستند و پس از سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان می‌روند‌. این کوه‌ها ارتفاع‌های متغیری دارند که گاه به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

کوه‌های مریخی چابهار

در میان برخی از کوه‌های مینیاتوری چابهار دریاچه‌هایی با رنگ متفاوت دیده می‌شوند که ساعت‌ها شما را به خود خیره می‌کنند. این دریاچه‌های عجیب لیپار نامیده می‌شوند. شایان ذکر است که کوه‌های مینیاتوری به دلیل ترکیبات خاصی که دارند نمی‌توانند از پوشش گیاهی بهره‌مند شوند. به همین دلیل تا چشم کار می‌کند سنگ و خاک خواهید دید. این کوه‌ها ارزش چراگاهی ندارند؛ اما ارزش گردشگری آن‌ها بسیار زیاد است.

با وجود زیبایی خارق‌ العاده کوه‌های مریخی چابهار آن طور که باید و شاید این ناحیه مورد توجه قرار نگرفته است. امید داریم در آینده‌ای نزدیک اقداماتی انجام شود تا این اثر طبیعی به عنوان یک ژئوپارک ملی با خاصیت فیزیکی متفاوت در فهرست آثار دیدنی جهانی ثبت گردد.

کوه‌های مریخی چابهار کجاست؟

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهار قسمت‌هایی از غرب چابهار به سمت شرق را در بر گرفته‌اند. برای بازدید از این کوه‌ها باید ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر از چابهار فاصله بگیرید. کوه‌های مریخی ده‌ها کیلومتر مسافت را به خود اختصاص داده‌اند و جاذبه‌ای خیال انگیز و دیدنی در جنوب به شمار می‌آیند.

کوه‌های مریخی چابهار کجاست؟

اگر قصد سفر و بازدید از کوه‌های مینیاتوری را دارید، باید ابتدا به استان سیستان و بلوچستان بروید و خود را به چابهار برسانید. در ۵۰ کیلومتری چابهار این کوه‌ها قابل دیدن هستند. از دل آن‌ها جاده‌ای کشیده شده است که شما را به گواتر می‌رساند. اگر قصد ادامه مسیر دارید تا به گواتر برسید می‌توانید از مسیر کوهستانی با کوه‌های مینیاتوری بگذرید؛ اما اگر قصدتان فقط بازدید از این کوه‌ها است، می‌توانید در قسمتی از مسیر کمپینگ راه بیندازید.

علت نام گذاری کوه‌‌های مینیاتوری یا مریخی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا رشته کوه‌های مینیاتوری چابهار را کوه مریخی صدا می‌زنند. در این باره باید بگوییم که فرسایش مستمر این کوه‌ها و وجود رسوبات مینیاتوری ظاهری ناهموار ایجاد کرده است که تقریباً شبیه به ناهمواری‌های سیاره مریخ است. در ضمن کوه‌های مینیاتوری هیچ گونه پوشش گیاهی ندارند و این شباهت آن‌ها به سیاره مریخ را بیشتر کرده است. برخی از بومیان چابهار وجود شیارهای بسیار ظریف و یکدست روی کوه‌های مینیاتوری را عامل اصلی نامگذاری این کوه‌ها می‌دانند. هرچه که باشد وجه تشابه کوه‌های مریخی چابهار سبب شده است که نام این کوه‌ها همانند شکل و ظاهری که دارند جالب باشد.

تاریخچه کوه‌های مینیاتوری چابهار

کوه‌های مریخی چابهار تاریخچه‌ای طولانی دارند. طبق تحقیقات انجام شده، مبدأ تشکیل این کوه‌ها ۵ میلیون سال پیش بوده است. در طول سالیان متمادی رسوبات انباشته شده سبب ایجاد رشته کوه‌هایی با ظاهر غیر طبیعی شده‌اند. بقایای بدن سخت پوستان، بقایای اجساد ماهیان، ماسه و خاک رس که در سالیان دراز رسوب کرده‌اند، اصلی‌ترین عامل تشکیل کوه‌های مینیاتوری هستند.

برخی از محققان از مدفون بودن کوه‌های مریخی سیستان و بلوچستان زیر خاک خبر می‌دهند. آن‌ها بر این باورند که گذر زمان، بارش باران‌های موسمی و وزش باد اصطکاک ایجاد کرده‌اند. نتیجه این اصطکاک هم نمایان شدن کوه‌های ظریف و زیبای مینیاتوری است.

کوه‌های مریخی چابهار

در حال حاضر باران‌هایی که در این منطقه می‌بارند با بدنه کوه برخورد می‌کنند و موجب شکستن یا صیقلی شدن بدنه کوه‌ها می‌‌شوند. هرچه که زمان می‌گذرد، طرح‌های روی این کوه‌ها بهتر و زیباتر می‌شوند. چرا که بارش باران و سایر عوامل تاثیرگذار رسوبات را افزایش می‌دهند و بر ظاهر کوه‌ها تاثیر می‌گذارند.

تفریحات کوه‌های مینیاتوری چابهار

چه اهل فعالیت وزشی باشید چه نباشید، در جوار کوه‌های مریخی فضایی فراهم آمده است تا شما گرد هم تفریح کنید و اوقاتی را لذت ببرید. مهم‌ترین تفریحات روح انگیز کوه‌های مینیاتوری چابهار عبارتند از:

پیاده‌ روی

لذت پیاده روی در کوه‌های مریخی چابهار بسیار زیاد است. با پیاده روی شما می‌توانید جاذبه خارق العاده طبیعت را با تمام کمال از نزدیک مشاهده کنید. شاید هم فرصتی پیش بیاید تا نقش و نگارهای موجود در دل کوه‌های مریخی را کشف کنید. در مسیر پیاده روی همیشه گروه‌ها و افرادی را می‌بینید که در دل کوه ورزش می‌کنند. به راستی که دل کندن از ورزش پیاده روی آن هم در سایه کوه‌های مریخی کاری سخت است.

صخره‌ نوردی

یکی دیگر از تفریحات جذاب کوه‌های مریخی برای افراد کنجکاو، صخره نوردی است. شما با سفر به چابهار می‌توانید برای بار اول صخره نوردی کنید. به شرطی که علاقه و مهارت کافی برای بالا رفتن از صخره‌های سنگی این کوه را داشته باشید. اگر لوازم صخره نوردی همراهان باشد، که چه بهتر، اما اگر نیست، می‌توانید آن‌ها را تهیه یا اجاره کنید و صخره نوردی را آغاز نمایید.

تماشای ستارگان

یکی از رویایی‌ترین صحنه‌های کوه‌های مریخی چابهار، صحنه ستارگان شب این ناحیه است. ستارگان شب در آسمانی تاریک و سیاه و صاف همچون مرواریدی در دل سیاهی نمود می‌کنند. علاقمندان نجوم در شب فرصتی دارند تکرار نشدنی تا ستارگان را رصد کنند. ۱۴ صور فلکی در آسمان کوه‌های مینیاتوری دیده می‌شود که هر یک برای بررسی و رصد مناسب هستند. برای تماشا و رصد ستارگان سکوهایی در نظر گرفته شده‌اند تا افراد با قرار گرفتن روی سکو، بهتر ستارگان را ببینند.

کوه‌های مینیاتوری چابهار

عکاسی و ثبت لحظه‌های زیبای طبیعت

یکی از تفریحاتی که حین سفر و بعد سفر از آن لذت خواهید برد، عکاسی است. در دل کوه‌های مریخی چابهار عکاسانی فعالیت می‌کنند که صحنه‌هایی بی نظیر در شب و روز را به ثبت می‌رسانند. با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی و حتی دوربین گوشی خود می‌توانید عکس بگیرید و آلبوم خود را کامل کنید.

امکانات رفاهی کوه‌های مریخی چابهار

برخی از افراد نگران امکانات کوه‌های مریخی در چابهار هستند، اما جای نگرانی نیست! استقبال بی‌نظیر گردشگران از این جاذبه طبیعی باعث ایجاد امکانات زیادی در حوالی کوه‌های مریخی شده است. مجتمع‌های خدماتی مجلل و‌ بزرگی در کرانه ساحل عمان و کوه‌های مینیاتوری قرار دارند که امکانات متعدد رفاهی را در اختیار گردشگران می‌گذارند. فضای سبز، سوئیت‌های بهداشتی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، سالن‌های بزرگ برای اردو و سکوهای مخصوص رصد ستارگان مهم‌ترین امکانات کوه‌های مریخی چابهار هستند.

بهترین زمان برای بازدید از کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مینیاتوری چابهار در جنوبی‌ترین لوکیشن کشور ما قرار دارند و از آب و هوای گرم و خشکی برخوردار هستند. در فصل تابستان که آفتاب مستقیما به این ناحیه می‌تابد، گرمای هوا کمی آزار دهنده است. در این فصل بادهای گرمی وزش دارند و گرد و خاک ایجاد می‌کنند. علی رغم تصور گردشگران، فصل تابستان فصل مناسبی برای گشت و گذار در کوه‌های مریخی نیست. اوایل بهار که هوای چابهار خنک است، اوایل پاییز و اوایل زمستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه‌های حیرت انگیز به شمار می‌آید.

بهترین زمان برای بازدید از کوه‌های مریخی چابهار

توصیه‌های مفید برای سفر به کوه‌‌های مریخی چابهار

همیشه برای این که سفر دلچسب‌تری داشته باشید باید به یک سری از توصیه‌های سفر توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای بهبود سفر به کوه‌های مریخی عبارتند از:

  • در صورتی که قصد پیاده ‌روی در کوه‌های مریخی را دارید، بهتر است از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا نور خورشید آسیبی به پوست شما نزند.
  • اگر می‌خواهید زیبایی و جذابیت کوه‌های مریخی در شب را هم تماشا کنید، بهتر است چادر و کیسه خواب و تجهیزات کافی برای کمپینگ در این ناحیه را به همراه داشته باشید.
  • در محیط‌هایی اقامت کنید که نزدیک مجتمع‌های رفاهی هستند. در غیر این صورت امنیت چندانی نخواهید داشت.

اقامت در کوه‌های مریخی چابهار

اگر شما نیز روحیه کنجکاوی دارید و در سفر به کوه‌های مریخی قصد اقامت در این کوه‌ها را دارید، بهتر است لوازم لازم برای کمپینگ به همراهتان باشد. گزینه دیگری که برای اقامت در کوه‌های مینیاتوری یا مریخی چابهار در پیش روی شما قرار می‌گیرد، استفاده از اقامتگاه‌های بوم گردی است. در روستاهایی که نزدیک کوه‌های مریخی واقع شده‌اند اقامتگاه‌های زیادی با هزینه‌های متفاوت برای گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. این فضاها اغلب امکانات رفاهی کافی برای گردشگران را هم فراهم می‌کنند.

کوه‌های مریخی چابهار

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی کوه‌های مریخی چابهار که یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در جنوب کشور است، پرداختیم. کوه‌های مریخی کوه‌هایی با شکل و شمایل عجیب و غریب هستند که از قلب به شرق چابهار کشیده شده‌اند. در دل این کوه‌ها تفریحاتی همچون پیاده روی عکاسی و صخره نوردی برای گردشگران در نظر هستند.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا