تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیرشت

مرداب سراوان کجاست؟

استان گیلان جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد که یکی از آنها مرداب سراوان نام دارد. این مرداب زیبا در میان جنگل سراوان واقع شده و جذابیت‌های طبیعی فراوانی دارد. هر ساله گردشگران برای تفریح در این جنگل به شهر رشت سفر می‌کنند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با اطلاعات گردشگری مرداب سراوان بیشتر آشنا شوید.

معرفی مرداب سراوان

مرداب سراوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان است و در نزدیکی شهر رشت قرار دارد. این مرداب که به آن دریاچه سراوان نیز گفته می‌شود در پارک جنگلی سراوان واقع شده و برای رفتن به آن باید به ورودی فاز ۲ جنگل مراجعه کنید. این مرداب به طور کامل از خزه پوشیده شده و اگر از دور آن را نگاه کنید شاید آن را با چمنزار اشتباه بگیرید. سبز بودن مرداب یکی از مهمترین ویژگی‌های طبیعی آن است که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

البته به‌خاطر وجود قایق‌های تفریحی ممکن است این پوشش سبز از بین برود؛ اما بلافاصله خزه‌ها به جای اول خود برمی‌گردند. این مرداب زیبا ۳۰۰ متر طول دارد و زمینه را برای تفریح قایقرانی به وجود آورده است.همچنین درون مرداب ماهیان فراوانی زندگی می‌کنند که هنگام قایقرانی و کنار رفتن خزه‌ها می‌توانید آنها را تماشا کنید. در اطراف مرداب پوشش گیاهی زیبایی وجود دارد و درختان سر به فلک کشیده بر روی مرداب سایه انداخته‌اند. تا جایی که مردم در گذشته به یاد دارند مرداب سراوان وجود داشته و کسی نمی‌داند دقیقاً در چه زمانی ایجاد شده است.

در گذشته ورود انسان‌ها به جنگل سراوان ممنوع بود و از سال ۱۳۷۰ به یکی از قطب‌های گردشگری رشت تبدیل شد و همواره گردشگران از تفریح و استراحت در آن لذت می‌برند. در پارک جنگلی سراوان انواع امکانات رفاهی مانند آلاچیق، نیمکت، میز، منقل‌های کباب‌پز و وسایل بازی وجود دارند. همچنین امکانات تفریحی مختلفی در این منطقه وجود دارند که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

مرداب سراوان

پوشش گیاهی و جانوری مرداب سراوان

علاوه بر خزه‌هایی که روی مرداب زیبای سراوان را پوشانده‌اند در اطراف آن پوشش گیاهی متنوعی نیز به‌خاطر وجود جنگل به چشم می‌خورد. در اطراف مرداب درختان بلندقامت در گونه‌های متنوعی مانند انجیلی، توسکا، بلوط، بید، بیدمشک، ممرز و آلوچه جنگلی وجود دارند. همچنین درختانی مانند کاج تدا، کاج سیلوستریس و سرو نقره و زرین در اطراف مرداب کاشته شده‌اند. چنین طبیعت زیبا و کاملی بستر زندگی را برای جانوران و حیوانات به وجود آورده است. خرگوش، راسو، انواع خزندگان و حشرات، قرقاول، دارکوب، کبک و جغد از جانورانی هستند که در اطراف مرداب زندگی می‌کنند. درون مرداب نیز آبزیان و ماهیان از گونه‌های مختلفی وجود دارند.

بهترین زمان بازدید از مرداب سراوان

مرداب سراوان به‌خاطر قرار گرفتن در جنگل آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. در فصل بهار به‌ویژه اوایل فصل، هوا سرد است و باید با لباس مناسب به بازدید مرداب رفت. در فصل تابستان رطوبت رشت بسیار زیاد است و گرما انسان را کلافه می‌کند؛ اما در جنگل سراوان هوا خنک‌تر بوده و به‌خاطر کم شدن بارش باران مقصد مناسبی برای گردش محسوب می‌شود. هوای مرداب در فصل پاییز شروع به سرد شدن می‌کند و می‌توان گفت هوایی مشابه بهار دارد. بارش برف و باران و افت شدید دما در زمستان بازدید از مرداب سراوان را دشوار می‌کند. به طورکلی بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از مرداب سراوان هستند.

تفریحات مرداب سراوان

مرداب سراوان یکی از بهترین مناطق گردشگری استان گیلان است؛ بنابراین امکانات تفریحی و رفاهی متعددی دارد. امکانات تفریحی اطراف مرداب سراوان عبارتند از:

باشگاه پینت بال

در نزدیکی مرداب باشگاه پینت بال جنگلی گیل لحظات مفرح و مهیجی را برای گردشگران فراهم نموده است. این باشگاه ۱۲۰۰ متر مساحت دارد و مجهز به امکانات استاندارد و مدرن جهت تیراندازی با گلوله‌های رنگی است.

باشگاه پینت بال جنگلی گیل

باشگاه تیراندازی

از دیگر تفریحات مهیج اطراف مرداب سراوان شلیک گلوله به هدف در باشگاه تیراندازی است. ورزش تیراندازی هیجان زیادی به دنبال دارد و پیشنهاد می‌شود آن را امتحان کنید.

موتور چهار چرخ

موتورسواری با موتورهای چهار چرخ از تفریحات نسبتاً نادر در مناطق دیدنی شمال است؛ بنابراین اگر به جنگل سراوان سفر کردید از این تفریح غافل نشوید. در اطراف مرداب فضای مناسبی برای رانندگی با موتور چهار چرخ به وجود آمده که بسیار امن است.

قایق‌سواری

رایج‌ترین تفریح در مرداب سراوان قایق‌سواری است که همه افراد در رده‌های سنی مختلف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. قایق‌های تفریحی با عبور از میان خزه‌ها گردشگران را بسیار هیجان‌زده می‌کنند.

قایق‌سواری

دوچرخه‌سواری

برای استفاده از تفریح دوچرخه‌سواری باید به پیست مخصوص دوچرخه‌سواری بروید. در اطراف مرداب گل و لای وجود دارد و امکان دوچرخه‌سواری مهیا نیست. دوچرخه‌سواری از تفریحات سالم در جنگل سراوان است که به‌واسطه آن می‌توانید چشم‌اندازهای مختلفی از جنگل را مشاهده کنید.

ماجراجویی در جنگل

در کنار تفریحات هیجان‌انگیز فراوان، تفریحات آرامش‌بخشی نیز وجود دارند که بهترین آن ماجراجویی در اعماق جنگل است. خود را به دل طبیعت بسپارید و از مشاهده درختان سر به فلک کشیده، صدای آواز پرندگان و صدای رودخانه‌ها لذت ببرید.

عکاسی

مرداب و جنگل سراوان بهترین فرصت را برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز و یادگاری برایتان به ارمغان می‌آورند. با گرفتن عکس‌های زیبا و حرفه‌ای لحظات خوش خود را با سایرین در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

کمپینگ

کمپ زدن و استراحت در جنگل همیشه هیجان‌انگیز است. جنگل سراوان و اطراف مرداب موقعیت بی‌نظیری را برای کمپینگ ایجاد کرده است در اطراف مرداب امکانات رفاهی مختلفی وجود دارند که می‌توانید چند روزی را در این منطقه کمپ بزنید.

کمپینگ در مرداب سراوان

جاهای دیدنی اطراف مرداب سراوان

برای گشت و گذار در مرداب سراوان و تفریح در آن چند ساعت زمان کافی است. مابقی سفر خود را می‌توانید با بازدید از دیگر جاهای دیدنی اطراف سراوان سپری کنید:

روستای سراوان

نزدیک‌ترین جاذبه به جنگل سراوان روستایی با همین نام است که تماشای خانه‌های شمالی روستا شما را به وجد خواهد آورد. این روستا پوشیده از دشت‌های سرسبز است و مناظر بی‌نظیری دارد.

روستای سراوان

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی در جنگل سراوان قرار دارد و به‌عنوان اولین اکو موزه کشور شناخته می‌شود. این موزه بسیار وسیع بوده و ۲۶۰ هکتار مساحت دارد و ۳۵ بنای آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند. اگر علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم، صنایع دستی و زندگی بومیان منطقه هستید حتماً به این موزه سر بزنید.

 

موزه میراث روستایی گیلان

دریاچه سقالسکار

از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های رشت دریاچه سقالسکار است که اطراف آن کلبه‌های جنگلی به چشم می‌خورند. این دریاچه مانند مرداب سراوان دارای قایق تفریحی است و مکان مناسبی برای گردش‌های خانوادگی و دوستانه به شمار می‌رود.

دریاچه سقالسکار

کاروانسرای شاه‌عباسی

اگر به ابنیه تاریخی علاقه دارید به کاروانسرای شاه‌عباسی در روستای سراوان بروید. این کاروانسرا در آثار ملی ایران قرار دارد و متعلق به دوران قاجار است. جالب است بدانید برخلاف دیگر کاروانسراهای کشور هنوز فعال بوده و مسافران می‌توانند در آنجا استراحت کنند.

کاروانسرای شاه‌عباسی

بازارهای محلی

اهالی روستاهای اطراف مرداب سراوان در برخی از ایام هفته بازارهای محلی برپا می‌کنند. در این بازار می‌توانید صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و سوغات رشت را خریداری کنید.

بازارهای محلی

اقامت در مرداب سراوان

اقامتگاه‌های مرداب سراوان و حوالی آن بسیار فراوان و متنوع هستند. به صورتی که هر کس می‌تواند در اقامتگاه دلخواه خود با فضای مدرن یا سنتی استراحت کند. خانه‌های روستای سراوان با فضای سنتی و قدیمی خود از جذاب‌ترین اقامتگاه‌ها هستند. همچنین کاروانسرای شاه‌عباسی امکانات لازم برای اقامت مسافران و گردشگران را مهیا کرده است. در روستاهای دیگر اطراف جنگل سراوان می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنید.

اگر می‌خواهید در نزدیکی مرداب باشید چادر زدن در سکوها و آلاچیق‌ها بهترین گزینه هستند. ویلاهای جنگلی، سوئیت، هتل و هتل‌آپارتمان‌ها از دیگر محل‌هایی هستند که امکان اقامت را برای مسافران به وجود آورده‌اند. هتل‌های رشت شامل هتل کادوس، هتل پامچال، هتل پردیس، هتل شبستان و هتل اردیبهشت از بهترین محل‌های اقامتی با حداکثر امکانات ضروری به شمار می‌روند.

نقشه و مسیر دسترسی به مرداب سراوان

مرداب سراوان در استان گیلان، شهر رشت و پارک جنگلی سراوان قرار دارد. برای رفتن به سمت مرداب باید از سمت چپ ورودی فاز دوم وارد جنگل شوید. از دو مسیر زیر می‌توانید خود را به مرداب سراوان برسانید:

  • مسیر اول: این مسیر برای افرادی است که از سمت رشت قصد دارند به مرداب بروند. وارد اتوبان رشت-قزوین شوید و پس از ۱۷ کیلومتر رانندگی به دوراهی نیروگاه خواهید رسید. با دور زدن در تقاطع وارد جاده نیروگاه شوید و مسیر خود را تا رسیدن به ورودی فاز دوم جنگل سراوان ادامه دهید.
  • مسیر دوم: این مسیر برای مسافرانی است که از سمت شرق به جنگل سراوان سفر می‌کنند. با پشت سر گذاشتن شهرهای لاهیجان، لنگرود یا آستانه اشرفیه وارد سیاهکل شوید. از بلوار امام خمینی به سمت خیابان شهدا رانندگی کنید. سپس در ادامه به سمت خیابان باهنر حرکت کنید و مسیر خود را تا جاده سراوان-سنگر-سیاهکل ادامه دهید. ابتدای این جاده یک میانبر وجود دارد و شما را به سمت اتوبان قزوین-رشت هدایت می‌کند. با وارد شدن به اتوبان تقاطع را دور بزنید و از دوراهی جاده نیروگاه به سمت مرداب سراوان رانندگی کنید.

سخن پایانی

مرداب سراوان از بهترین مناطق گردشگری برای طبیعت دوستان است. در اطراف مرداب امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی وجود دارد که شرایط مناسبی برای مسافرت به وجود آورده است. سفر به استان گیلان و بازدید از مرداب سراوان را در اولویت‌های خود قرار دهید و لحظات خاطره‌انگیزی همراه با دوستان خود بسازید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا