تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

کلبه غواصی چابهار

کلبه غواصی چابهار یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر چابهار به شمار می‌رود که به مدرسه غواصی نیز معروف است. این مدرسه غواصی اولین مرکز آموزش غواصی در کشور ایران است. از آنجا که چابهار از نظر جغرافیایی موقیت بی‌نظیری دارد و تنها شهری در ایران است که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، بهترین گزینه برای غواصی و تفریحات زیر دریایی به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم تا شما را بیشتر با کلبه غواصی چابهار آشنا کنیم.

غواصی در کرانه اقیانوس هند

چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. دسترسی به آب‌های آزاد باعث شده تا جذاب‌ترینو متنوع‌ترین گونه‌های دریایی در زیر دریای چابهار حضور داشته باشند.

کلبه غواصی چابهار

این شهر دارای دو ساحل مشهور به نام‌های شب‌تاب و درک است؛ اما غواصی در کلبه چابهار در ساحل کم عمقی به نام کلبه چابهار، صورت می‌گیرد تا گردشگران علاوه بر یادگیری، بتوانند به صورت تفریحی نیز از این مدرسه بهره ببرند. همچنین از نظر امنیتی برای افراد مبتدی گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

در عمق حدود 4 تا 9 متری این ساحل می‌توانید مرجان‌ها شاخ گوزنی‌ها را ببینید در حالی که در بقیه ساحل‌ها باید حتماً به بخش‌های عمیق‌تر بروید تا شاهد زیبایی‌های کف دریا باشید؛ به همین دلیل کلبه غواصی چابهار در ساحلی تاسیس شده که مبتدیان نیز امکان غواصی در آن را داشته‌ باشند.

کلبه غواصی چابهار

دسترسی به اولین مدرسه غواصی ایران

چابهار که مشهورترین شهر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود، راه‌های دسترسی مختلفی دارد؛ برای سفر به این شهر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید که راحت ترین و سریع ترین راه است. طی مسافت با این وسیله حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد و از تهران به چابهار بلیط مستقیم دارد.

از دیگر مسیر‌های چابهار، خط اتوبوس‌رانی آن است که مسافت آن حدود 19 ساعت و نیم است که کند‌ترین وسیله به شمار می‌آید. استفاده از خودروی شخصی هم می‌تواند از گزینه‌هایتان باشد هرچند سفر نسبتاً سختی است و به اندازه اتوبوس و حدود 19 ساعت مسیر در پیش دارید.

کلبه غواصی چابهار

از دیگر گزینه‌های سفر، قطار است که متاسفانه از تهران به چابهار خط مستقیم ندارد و ابتدا باید با قطار از تهران به بندر‌عباس سفر کنید و از آنجا به سمت چابهار با اتوبوس عازم شوید.

شرایط غواصی

غواصی نیز یکی از رشته‌های ورزشی زیر آب است که در شهر‌های ساحلی قابلیت انجام دارد. یکی از روش‌های آن، غواصی آزاد است که به عنوان یک تفریح مفرح انجام می‌شود. سفر به اعماق دریا اهداف دیگری نیز دارد که غواصان برای کشف دنیای زیر آب و شناخت گونه‌های جدید حیوانات و گیاهان دریایی، به آن علاقه نشان می‌دهند.

سفر در زیر دریا شرایط خاصی ندارد و حتی از ایمن‌ترین فعالیت‌های تفریحی و ورزشی دنیا به حساب می‌آید اما اگر استاندارد‌های تعریف شده آن رعایت نشود، می‌تواند مشکلات جدی را زیر آب به همراه داشته باشد.

در نهایت هر فردی می‌تواند از این فعالیت لذت ببرد اما اگر مبتدی هستید حتماً با افراد مطمئن و مجرب به غواصی بروید و استاندارد‌های لازم در مورد لباس غواصی و کپسول اکسیژن را حتماً رعایت کنید.

کلبه غواصی چابهار

انواع فعالیت های مدرسه غواصی

در کلبه غواصی، فعالیت‌های آبی مختلفی انتظار شما را می‌کشند و تنها ورزش در‌حال انجام این مکان به دنیای درون آب مربوط نمی‌شود. از دیگر فعالیت‌های آن که روی آب هستند را می‌توان نام برد.

شاتل سواری، بنانا سواری، قایق سواری، اسکی روی آب و موج سواری نیز در این کلبه انجام می‌شود و برای هرکدام آموزش نیز وجود دارد.

شاتل سواری

شاتل سواری ورزشی است که شما روی تیوپ بادی بزرگی می‌نشینید و با طنابی بلند به یک قایق وصل می‌شوید، قایق با سرعت شروع به حرکت می‌کند و شما روی آب سر می‌خورید. این ورزش قابلیت انجام به صورت گروهی را دارد.

بنانا سواری مشابه شاتل، تیوپ بزرگ بادی دارد که همانند موز است، به همین دلیل به این نام مشهور است، افراد با حداکثر ظرفیت 4 یا 5 نفر روی آن می‌نشینند و این تیوپ بادی با طنابی به قایق وصل می‌شود. حرکت سریع قایق، امواج را به افراد پرتاب می کند و یک تفریح هیجان انگیز را رقم میزند. این ورزش نیز به صورت گروهی قابل انجام است.

کلبه غواصی چابهار

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است، در نتیجه قایق سواری روی آن با دیگر آب‌های این کشور، تفاوت عمیقی دارد؛ چرا‌که چابهار به آب‌های آزاد راه دارد و این قایق سواری را هیجان انگیز‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

اسکی روی آب ورزش ساده و عمومی نیست و ممکن است هرکسی توان انجام یا حتی شجاعت انجام آن را نداشته باشد. انجام آن نیازمند آموزش‌ها و تجارب اولیه‌ای است که همه گردشگران ندارند اما این ورزش نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مدرسه ارائه می‌شود. این فعالیت به صورت تکی قابل انجام است‌؛ به صورتی‌که فرد روی اسکیت برد می‌ایستد و طنابی به دست می‌گیرد، همانند شاتل سواری، طناب به قایق با سرعت بالا وصل می‌شود و فرد روی آب لیز می‌خورد.

موج سواری از دیگر فعالیت‌های این مدرسه بزرگ آبی است که نیازمند باد و امواج بزرگ است و در هر زمان از سال امکان انجام آن وجود ندارد اما این مدرسه محیطی حرفه ای با وسایل به روز، برای موج سواران تهیه کرده تا آن ها بتوانند به عنوان یک‌ موج سوار حرفه‌ای روی امکانات این مدرسه حساب کنند. این ورزش نیز به صورت تکی روی یک اسکیت برد انجام می‌شود. این‌ فعالیت بدون هیچ طنابی انجام شده و فقط با استفاده از نیروی امواج فرد خود را روی آب حرکت می‌دهد.

غواصی در چابهار یا کیش؟

شهر چابهار تنها منطقه‌ای نیست که دارای امکانات تفریحی آبی، همچون غواصی باشد. این فعالیت در جزایر کیش و قشم هم انجام می‌شود و انجام آن برای گردشگران آزاد است، یکی از عللی که باعث خاص بودن این شهر برای غواصی و ماجراجویی در زیر آب‌های آن می‌شود؛ تنوع آبزیان و مرجان‌ها و موجودات دریایی آن است.

کیش نیز منطقه ساحلی به حساب می‌آید که اتفاقاً سواحل و سایت‌های زیادی برای غواصی گردشگران دارد؛ هرکدام در بخشی از این جزیره واقع شدند و هدف از احداث آن ها تجربه شنا در زیر آب برای توریست ها بود. در هرکدام از این سایت‌های موجودات دریایی گوناگون و زیبا نیز دیده‌شود، اما تنها چابهار است که مدرسه‌ای را تحت عنوان مدرسه غواصی تاسیس نموده است. علاوه بر اینکه ورود به آن برای گردشگران و عموم مردم آزاد است، ورزش غواصی نیز در آن تدریس می‌شود.

دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار

اگر تصمیم به سفر به شهر چابهار کردید، غواصی در آب‌های آن را امتحان کنید، حال اگر سفرتان طولانی شده و نیاز به تفریحات جدید در این شهر دارید؛ خوب است نگاهی به دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز بیاندازید.

چابهار به‌دلیل ساحلی بودن دارای سواحل متعدد و زیبایی است که محبوب ترین مکان گردشگری در آن، ساحل صخره‌ای، ساحل مکران و تالاپ لیپار است. کوه‌های مریخی نیز از مشهور ترین مکان های گردشگری این شهر بندری است که علت آن، فشار آب و تغییر شکل سنگ‌‌ها و فشرده شدن آن ها و در نهایت تشکیل صخره است.

گل‌فشان تنگ نیز از مکان‌های محبوب این شهر تاریخی است. اگر در این شهر اقامت توریستی دارید، می‌توانید از قلعه تیس، پلاژ ساحلی آن و مجتمع تجاری تیس نیز دیدار داشته‌باشید. اما در نهایت کلبه غواصی چابهار از بهترین و اولین گزینه ها است تا بتوانید از یک غواصی بی‌خطر و لذتبخش در زیر آب بهره ببرید.

در نهایت اگر قصد سفر به این شهر کوچک کنار دریا را دارید،گزینه‌های زیادی برای گردش پیش روی شما وجود دارد.

به علت قرار‌گیری این شهر در محدوده جنوبی کشور، بهترین فصل برای سفر به آن پاییز یا زمستان است، هرچند استان سیستان و بلوچستان به استان چهار‌فصل مشهور است و بازدید از آن در هر فصلی می‌تواند سرگرمتان کند اما به دلیل قرار‌گیری این شهر در کنار دریای عمان و اقیانوس هند، وزش باد می‌تواند زمستان را فصلی مناسب‌تر برای سفر کند. دمای حدودی آن در این فصل 19 درجه سانتی‌گراد است.

آدرس مدرسه غواصی چابهار

چابهار، پایین‌تر از هتل لیپار، انتهای جاده ساحلی، کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار

هزینه غواصی در کلبه چابهار

هزینه این فعالیت با توجه به فصل‌های مختلف تغییر می‌کند و در هر سال نیز افزایش قیمت دارد، اما باید این نکته را دانست که غواصی تجهیزات نسبتاً گرانی دارد و انجام آن چه به عنوان یادگیری، چه به عنوان تفریح، هزینه کمی ندارد و از ورزش‌های پر‌هزینه به حساب می‌آید.

کلبه غواصی چابهار

چابهار، مقصدی بی‌نظیر

در آخر اگر چابهار را به عنوان مقصدی برای سفرتان در‌نظر گرفتید، در سفر به آن شک نکنید، هرچه سریع‌تر بلیطتان را بگیرید، چمدان‌هایتان را ببندید و آماده سفر شوید و برنامه‌ریزی یک سفر طولانی مدت را به این شهر داشته باشید؛ چرا‌که جاذبه‌های گردشگری این شهر به قدری زیاد است که برای دیدن آن ها یک یا دو روز کافی نیست.

همچنین از کلبه غواصی آن نیز غافل نشوید و حتماً در برنامه سفر خود، کسب این تجربه را قرار‌دهید در غیر این صورت، لذت سفر در زیر دریای این شهر را از دست خواهید داد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا