تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردی

جاذبه های گردشگری استان مازندران

جاذبه های گردشگری استان مازندران

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت مازندران، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان مازندران یکی از سرسبزترین و چشم نوازترین، استان های شمالی کشور میباشد. که در قسمت جنوبی نوار ساحلی، دریای خزر قرار گرفته است. این استان با طبیعت بکر و بینظیر خود به نگین سبز تاج پادشاهی ایران مشهور است. و سرشار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است. و دارای آب و هوای معتدلی میباشد.

افراد بسیاری هر ساله از سرتاسر کشور و جهان، برای گذراندن اوقات فراغت و دیدن جاذبه های گردشگری، بینظیر استان زیبای مازندران، راهی نواحی شمالی کشور می شوند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران

موقعیت جغرافیایی استان مازندران 

مازندران سرسبز و زیبا دارای حدود ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی میباشد. و شامل دیدنی هایی نظیر دریای خزر، دامنه‌ های جنگلی و کوهستانی، رودخانه‌ های پرآب، چشمه ‌های آب ‌معدنی پرشمار، آبشارها، غارها و بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی و…  میباشد. که بخشی از جاذبه های گردشگری این استان را تشکیل داده است.

استان سرسبز مازندران با مرکزیت شهر ساری در شمال کشور ایران قرار دارد. و با استان های گلستان، گیلان به ترتیب از غرب و شرق و همچنین با استان های سمنان، تهران و قزوین از جنوب همسایه و هم مرز است. قسمت شمالی این استان نیز، دریای زیبای خزر قرار گرفته. استان مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از ۱۶ شهرستان به نام های ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، رامسر ، قائم شهر، گلوگاه، نکا، محمود آباد، نور، جویبار و نوشهر تشکیل گشته است.

نقشه مازندران

۱. شهر ساری استان مازندران

شهر ساری به عنوان مرکز استان مازندران، و یکی از کهن ترین شهرهای قدیمی ایران، در خطه شمال کشور دارای اماکن دیدنی و گردشگری بسیاریمیباشد. که به همراه مردم مهمان نواز و مراکز اقامتی – تجاری خود، اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران خلق می کند. که یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری 

سد سلیمانیه

سدی بزرگ، زیبا با فضایی دلپذیر در اطراف آن به عنوان یکی از چشم اندازهای استان مازندران شناخته می شود. و در سال ۱۳۷۹ ساخته شده. در اطراف این سد، امکانات رفاهی – تفریحی مناسبی را  برای اقامت مسافران و گردش روی آب توسط بخش خصوصی فراهم گشته است. که می توان به قایقرانی و اسکی، متل، رستوران ، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. این سد در فاصله ۴۵ کیلومتری از جنوب شهر ساری و در نزدیکی روستای افراچال قرار گرفته است.

سد سلیمانیه ساری ، مازندران

چشمه های باداب سورت

یکی دیگر از منظره های طبیعی بکر و خارق العاده استان مازندران، چشمه های زلال و متنوع  باداب سورت در بخش چهاردانگه شهر ساری است. آب و هوای این منطقه حیرت انگیز میباشد. و دیگر از هوای شرجی و گرمای طاقت فرسا تابستان اثری نیست. چهاردانگه منطقه ایست. که در آنجا شاهد به هم رسیدن کوه و جنگل های سرسبز شمالی خواهید بود. و طبیعت آن نیز با چشمه‌های آب سرد و گرمی که از دل کوه های این منطقه جوشیده است. منظره بینظیری را خلق کرده است.

همچنین محلی های این منطقه، این چشمه های سورت را باداب می نامند. و علت انتخاب این عنوان، آب گازدار و با خاصیت درمانی برای برخی از بیماری ها میباشد.

چشمه های باداب سورت ساری، مازندران

فرح آباد یا ساحل خزر آباد

مجموعه زیبا و تاریخی فرح آباد با داشتن یک مسجد و ديوارهای برجای‌مانده از يک کاخ سلطنتی از دوران شاه عباس صفوی، به عنوان یکی از تفرجگاه های ساحلی شاهان صفوی در آن دوران شناخته شده است. این مجموعه ساحلی در ورودی خزر آباد یعنی فاصله ۲۸ کیلومتری از شمال ساری واقع شده است. و از جاذبه های دیدنی این شهر در استان مازندران به حساب می آید.

فرح آباد ساری ، مازندران

فرح آباد ساری ، مازندران

همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری شهر ساری در استان مازندران می توان، از پناهگاه حیات وحش دشت ناز، دو دانگه و چهاردانگه . پناهگاه حیات وحش سمسکنده . حمام وزيری. امام ‌زاده عباس. پارک جنگلی شهيد زارع. برج رسکت. آب‌ انبار ميرزا مهدی. آب انبار نو. مسجد جامع ساری. خانه قديمی کلبادی. برج ‌سلطان ‌زين ‌العابدين. برج پیر شهریار  نام برد.

۲. شهر نور یا سولده استان مازندران

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران شهرهای زیبا و قدیمی نور میباشد. که از ساحل دريای خزر تا ارتفاعات البرز ميانی امتداد یافته است. شهر نور را سولده نیز می نامند. این شهرستان از شمال با دریای خزر، از سمت شرق با شهرستان های محمودآباد و آمل ، از غرب به شهرستان نوشهر و از جنوب با ارتفاعات رشته کوه البرز و شهر تهران همسایه میباشد.

نور نام یکی از رودخانه های استان مازندران در این منطقه، که سرچشمه آن از کوه هالی البرز است. و در نهایت به رود هراز ختم می گردد، میباشد.

شهر نور مازندران

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر نور 

پارک جنگلی نور

مرحوم سعیدی آشتیانی يکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه، را با مساحت ۳۶۴۵ هکتار در سال ۱۳۵۰ شمسی، در نزدیکی کوه و دریا ایجاد کرده است. این بوستان که به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی – تفریحی شهرستان نور در استان مازندران یه شمار می رود. با برخورداری از حدود ۲۷۰ هکتار درختان بومی و سفيد پلت دارای ارزش طبیعی فراوانی میباشد. و از شاخص ترین بوستان های کشور به حساب می آید.

پارک جنگلی نور در فاصله ۵ کیلومتری جاده شرقی نور به محمود آباد قرار گرفته است. و در این مکان زیبا امکان استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی آن در تمام فصول سال را دارید.

پارک جنگلی نور، شهر نور

خانه موزه نیما یوشیج

نیما یوشیج یکی از شاعران نام آور و معاصر ایران زمین میباشد. که زاده شهرستان نور در استان مازندران است. خانه این شاعر هم اکنون آرامگاه ابدی او، در سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از مکان های تاریخی – فرهنگی در فهرست سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده است.

ساختار این بنا بر اساس ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور بوده و با ۳ ورودی، شاه ‌نشین و اتاق‌هایی بسیار هم اکنون موزه ای برای نگهداری ۲۰۰ قلم شی شامل ابزار و وسایل وی و خانواده ‌اش همچون عکس و تصاویر، اسناد و مدارک، کتابخانه، دست ‌نوشته‌ ها، سند ازدواج او است. این خانه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران در ۵ کیلومتری غرب بلده و در روستای یوش قرار گرفته است.

خانه موزه نیما یوشیج، شهر نور

از دیگر مناطق گردشگری شهر نور در استان مازندران می توان. به غار کهو. روستای ناتل. فيل سنگی.کاروانسرای زمستانی يالرود. آبگرم لاويج. پارک جنگلی کشپل. روستای بلده. قلعه پولاد بلده. کاخ تميشان. آبشار آب پری اشاره کرد.

۳. شهر آمل استان مازندران

شهر آمل نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران میباشد. آمل از شهرهای مرکزی استان مازندران که از شمال با سواحل دریای خزر و از جهات شرق، جنوب و غرب به ترتیب با شهرهای محمودآباد، كوهستان هاي البرز مركزي و تهران و همچنین شهرستان هاي بابل و نور همسایه میباشد.

آمل از جمله شهرهایی است که با  بيشترين جاذبه ي توريستي، طبيعي و آثار باستاني متعلق به دوران مختلف تاريخي در استان مازندران، تمام چشم اندازهای ویژه مناطق شمالی را در خود دارد. شما می توانید. فقط در طی بیست دقیقه از مرکز شهر به شاليزار، جنگل، رودخانه، دريا و كوهستان های اطراف این شهر زیبا دسترسی داشته باشید.

شهر آمل ، استان مازندران

از مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر آمل در این استان می توان از موارد زیر نام برد.

کوه دماوند

کوه دماوند یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی ایران در شهرستان آمل استان مازندران میباشد. این کوه به عنوان بام ایران و سمبل استان مازندران در فاصله ۷۵ کیلومتری از جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد. گردشگران می توانند در ۷۰ کیلومتری جاده هراز از آمل به تهران به سمت جاده فرعی آبگرم رینه حرکت کنند. و سپس بعد از پشت سر گذاشتن ۷ کیلومتر شیب تند و ارتفاعات پر پیچ و خم این جاده به شهر رینه برسند.

پس از عبور از این شهر . وطی مسافت ۵ کیلومتر بعد از آن در نزدیکی محل برف ‌چال، یک جاده فرعی و خاکی قرار دارد. که با عبور از مسیر زیبای آن در میان انبوهی از شقایق‌های سرخ به منطقه اکوتوریستی لار که مسجد امام زمان (عج) در آنجا قرار دارد می رسید. از این مکان به خوبی کوه دماوند نمایان میباشد. و کوهنوردان اغلب از ارتفاع ۲۲۰۰ متری در جبهه جنوبی قله کار صعود خود آغاز می کنند.

کوه دماوند

کوه دماوند

دشت لار

دشت لار در فاصله ۷۰ کیلومتری جاده هراز از آمل به تهران واقع شده است. دشتی زیبا و پهناور به مساحت ۲۸ هکتار که در اطراف یک دریاچه قرار گرفته است. که به عنوان بزرگ‌ترین دره ايران شهرت جهانی یافته است.

همچنین با وجود چشمه های بسیار در این منطقه، دشت لار را به سرزمين هزارچشمه نیز می نامند. و از آنجا می توان به تماشای زيباترين مناظر بام ايران پرداخت. آب و هوای متغیر این قسمت از استان شمالی کشور، یکی از زیباترین دشت های مملو از شقایق ایران را به وجود آورده است.

دشت لار آمل ،مازندران

دشت لار آمل ،مازندران

همچنین از دیگر مناطق گردشگری شهر آمل در استان مازندران می توان. از  امامزاده هاشم. آبگرم لاریجان. غار اسک. آبشار شاهاندشت. پارک دهکده طلايی. مقبره مير بزرگ. قلعه ملک بهمن. نقش برجسته ناصرالدین‌شاه. پل معلق. سياه بيشه. درياچه سد لار. آبگرم اسک و استراباکوه. پل دروازه چشمه. دخمه های سنگی (کافر کلی). کاروانسرای گمبوج. آب سرد معدنی آمولو. آب گرم بائيجان. پارک جنگلی ميرزا کوچک خان نام برد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا