تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردییزد

خانه هنر یزد کجاست؟

خانه هنر یزد یکی از جاذبه‌های تاریخی و یکی از جالب‌ترین کافه‌های دیدنی برای گردشگران یزد است. در میان بناهای تاریخی یزد، این خانه است که اصالت و سنت مردمان یزد را به تصویر می‌کشد و از این طریق محبوبیت زیادی دارد. این خانه دارای بخش‌های مختلفی است و در گذشته به فردی با نام مهدی ملک زاده تعلق داشته است. هم اکنون هم به محیطی هنری و فرهنگی تبدیل شده است که لحظه به لحظه آن با سبک زندگی اصیل ایرانیان در آمیخته و لحظاتی خوش را برای گردشگران رقم می‌زند. اگر شما نیز می‌خواهید از این خانه زیبا دیدن کنید، با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا به معرفی ویژگی‌ها، بخش‌های مختلف و آدرس این خانه بپردازیم.

معرفی خانه هنر یزد

خانه هنر استان یزد خانه‌ای نوستالژیک با بافتی زیبا است که در میان آثار تاریخی و باستانی یزد نام آن ذکر شده است. همانند هر بنای دیگری این بنا جذابیت‌های معماری زیادی دارد و همین باعث شده است که گردشگران مشتاق دیدن آن باشند. این بنا در چهار نسل مداوم به خاندان ملک ‌زاده منصوب شده است. جدا از این که خانه هنر یزد بنایی تاریخی است، به محیطی دنج و امن برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی تبدیل شده است. در حقیقت این کافه دارای بخش‌های جذابی است که شما می‌توانید برای سرو یک قهوه یا یک فنجان چای داغ در تراس آن بنشینید و بخش‌های مختلف را تماشا کنید.

خانه هنر یزد

خانه هنر کجاست؟

خانه هنر استان یزد در محله فهادان در قسمت شمال شرقی استان یزد قرار دارد. به صورت دقیق‌تر باید بگوییم که این خانه در مجاورت مسجد چهل محراب یزد و در نزدیکی زندان اسکندر این شهر قرار دارد. اگر شما هم می‌خواهید از جاذبه‌های دیدنی این خانه دیدن کنید و ساعاتی را برای سرو یک دمنوش یا یک قهوه تلخ در این خانه سپری کنید، می‌توانید با اتوبوس به ایستگاه ۱۴ معصوم یزد بروید. سپس کمی پیاده روی کنید تا به این خانه برسید. افرادی هم که از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند با لوکیشن می‌توانند به خانه هنر یزد بروند.

خانه هنر استان یزد، یک یادگاری زیبا از قاجاریان

یکی از آثار تاریخی ارزشمند دوران قاجار ساختمان خانه هنر یزد است. این ساختمان در دوره قاجاریه ساخته شده و پس از آن با مرمت و بازسازی به شکل امروزی در آمده است. امروزه نیز بخش‌های مختلفی که این خانه دارد؛ پاتوقی عالی برای جوانانی است که به هنر فرهنگ و آرامش علاقه دارند.

خانه هنر یزد

خانه هنر در استان یزد از دو طبقه مجزا تشکیل شده است که هر طبقه آن به یک حرفه خاص اختصاص پیدا کرده است. اگر از طبقه اول این خانه دیدن کنید، می‌توانید مجموعه‌ای از عناصر زیبا و صنایع دستی ارزشمند استان یزد را مشاهده نمایید. این طبقه مخصوص آن دسته از گردشگران است که قصد دارند صنایع دستی که با هنر چشم نواز مردم یزد تشکیل شده‌اند را سوغات کنند.

طبقه بالایی خانه هنر نیز کافه هنر را در آغوش گرفته است. کافه‌ای زیبا و آرام با ظاهری جذاب و سنتی که می‌تواند ساعت‌ها آرامش را میهمان تن و روح شما کند‌. در این کافه در و دیوارهای سنتی و کاهگلی و ظاهر سنتی اولین چیزی است که توجه شما را جلب می‌کند. وارد کافه که بشوید، میزهایی کوتاه با رنگ قهوه‌ای و صندلی‌هایی مناسب را خواهید دید.‌ همه این عناصر دست به دست هم داده‌اند تا فضایی دلنشین را برای شما آماده کنند.

کافی شاپ خانه هنر

همان طور که اشاره شد، یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در این خانه بخش کافه است بسیاری از افرادی که از این خانه هنری دیدن کرده‌اند بر این باورند که کافه این خانه منویی عالی دارد. در این منو انواع قهوه، انواع دمنوش، انواع نوشیدنی گرم، سبزیجات و برخی از غذاهای سنتی یزد دیده می‌شوند. اگر شما به دنبال کافه‌ای متفاوت هستید، این کافه انتخابی عالی خواهد بود. شما می‌توانید در زیر نور مهتاب در بام کافه‌ای این خانه بنشینید و ساعت‌ها را در کنار عزیزان خود سپری کنید.

نکاتی که برای بازدید از خانه هنر یزد باید بدانید

اگر شما هم راهی شهر یزد شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به محله قدیمی فهادان و خانه هنر یزد بزنید. پیش از آن باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید. اولین نکته رزرو میز است، اگر قرار است به کافه بروید، پس باید از قبل میز خود را رزرو کنید. فراموش نکنید که دمنوش‌ها و خوراکی‌هایی که کافه خانه هنر یزد دارد بسیار معروف هستند. پس حتماً آن‌ها را امتحان نمایید. همچنین این را بدانید که خرید از وسایل سنتی و صنایع دستی این خانه سبب می‌شود که کسب و کارهای سنتی رونق پیدا کنند. اگر به دنبال سوغاتی ایده آلی هستید از این محصولات خرید کنید.

خانه هنر یزد

چنانچه کودکی همراه شما است، بهتر است کودک خود را کنترل کنید و به تذکرها توجه داشته باشید تا بتوانید یادگار قاجاریان را به خوبی نگهداری کنید. آخرین نکته هم این است که در اطراف این خانه اقامتگاه‌ها و هتل‌های معروف زیادی وجود دارند. همچنین مکان‌های دیدنی جذابی نیز در اطراف آن قرار گرفتند که هر کدام می‌توانند سفر شما را بهتر کنند. پس از رزرو اقامتگاه می‌توانید از این جاذبه‌ها دیدن کنید.

ثبت شدن در لیست آثار ملی ایران

در تاریخ ۲۸ دی ماه سال ۱۳۷۹ این خانه با ویژگی‌هایی که داشت در زمره آثار ملی ایران به حساب آمد. پس از آن، این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. جالب است بدانید که وجود بامی بزرگ و دلنشین سبب شده است که جذابیت این خانه فراتر از آن چیزی باشد که شما فکر می‌کنید. چرا که این بام به عنوان بام یزد شناخته شده است. از سال ۱۳۹۳ شروع به مرمت این خانه کرده‌اند. تا این که امروزه این خانه به شکل محیطی دنج و کافه‌ای پر آرامش درآمده است. در کل این خانه جذاب هم اکنون پذیرای خیل عظیمی از گردشگرانی است که گاه و بیگاه از کویر یزد دیدن می‌کنند.

خانه هنر یزد

آدرس و ساعت بازدید از خانه هنر در یزد

این کافه واقع شده در یزد، محله فهادان، خیابان امام خمینی، جنب حمام تاریخی ابوالمعالی است. کافه خانه هنر یزد در تمامی روزهای هفته به جز روز جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۲۳ شب به مشتریان خود سرویس دهی می‌کند. در روزهای جمعه نیز این کافه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۳ شب باز است.

کلام پایانی

ما در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی خانه هنر یزد پرداختیم. استان یزد استانی پر از جاذبه و تاریخی است که هر بخش آن می‌تواند تداعی‌گر یک روایت خاص باشد. خانه هنری که در این استان قرار دارد، خانه‌ای جذاب و دیدنی با دو بخش مختلف یعنی کافه و محیط فرهنگی و هنری است که شما می‌توانید از آن دیدن کنید. این خانه در محله فهادان یزد واقع شده است و در لیست آثار ملی ایران نیز نام خود را به ثبت رسانده است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا