تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیسواد کوه

سد لفور کجاست؟

جنگل‌های سرسبز و زیبای لفور با حس سرزندگی و طراوت هر کسی را مدهوش خود می‌کنند. بسیاری از گردشگران به‌خاطر سد لفور به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. سد تماشایی لفور از جاذبه‌های گردشگری در شمال کشور است و در مازندران قرار دارد. احداث سد لفور باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران شده است. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با ویژگی‌های این سد آشنا شوید.

معرفی سد لفور

سد البرز یا سد لفور از جاهای دیدنی سوادکوه در استان مازندران است. این دریاچه زیبا در منطقه‌ای خوش آب و هوا به نام لفور و در نزدیکی شیرگاه قرار دارد. وجود کوهستان‌های سرسبز در اطراف سد لفور زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. این سد دارای موقعیت استراتژیک بوده و به تأمین آب و تولید برق مناطق اطراف خود می‌پردازد. همچنین این سد باعث به وجود آمدن زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف شده است و فرصتی را برای گردشگران به وجود آورده تا بتوانند از زیبایی‌های طبیعت به طور کامل بهره‌مند شود.

در ساخت سد از سنگریزه استفاده شده که باعث کاهش آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی شده است. همچنین دارای ۷۵ متر عمق بوده و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد. آب دریاچه لفور از رودخانه کارسنگ، آذررود و اسکلیم رود تأمین می‌شود و در مصارف کشاورزی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. سد تماشایی لفور در دل جنگل‌های لفور واقع شده و یکی از دنج‌ترین و آرام‌ترین مکان‌های گردشگری به دور از هیاهوی زندگی شهری است.

سد زیبای لفور
سد زیبای لفور

تاریخچه سد لفور

پروژه احداث سد لفور در مازندران برای اولین بار در اواخر دوران حکومت پهلوی و در منطقه بابل‌کنار کلید خورد؛ اما به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع به فراموشی سپرده شد. در نهایت پس از ۱۷ سال و در سال ۱۳۷۴ تصمیم گرفته شد تا این پروژه به وقوع بپیوندد. این سد به جای منطقه بابل‌کنار در جنگل‌های لفور کلید خورد که علت اصلی آن تأمین آب موردنیاز ۵۴۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان‌های بابل، بابلسر، جویبار و قائمشهر بود. ابتدا نام پاشاکلا را برای سد انتخاب کردند که پس از مدتی نام آن به سد البرز تغییر یافت. ناگفته نماند طی احداث این سد آرامگاه‌های امامزاده صالح و امامزاده زکریا به پایین‌دست سد انتقال داده شدند.

آب و هوای سد لفور

موقعیت جغرافیایی جنگل‌های لفور باعث به وجود آمدن تنوع آب و هوایی در دریاچه و سد لفور شده است. مازندران از سویی توسط سواحل دریای خزر و از سوی دیگر توسط رشته‌کوه‌های البرز محاصره شده است؛ بنابراین ترکیبی از ویژگی‌های آب و هوایی ساحلی و کوهستانی را شامل می‌شود. در تابستان آب و هوای لفور بسیار مرطوب و گرم است و دما بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد تغییر می‌کند. هوای دریاچه در فصل پاییز به‌تدریج خنک و معتدل می‌شود و به دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

وجود برگ‌های رنگارنگ درختان مناظر بسیار زیبایی در پاییز به وجود می‌آورند و یکی از بهترین زمان‌ها برای گردشگری است. دمای سد و دریاچه لفور در فصل زمستان به صفر تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و بسیار سرد است. در ارتفاعات اطراف دریاچه برف می‌بارد و شاهد منظره رویایی و تماشایی خواهید بود. با رسیدن فصل بهار دمای هوا به‌تدریج افزایش می‌یابد و بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد متغیر است. در این فصل بارش باران بسیار افزایش می‌یابد و تماشای شکوفه دادن گل‌ها و سرسبزی منطقه بسیار لذت‌بخش است.

آب و هوای سد لفور
آب و هوای سد لفور

تفریحات سد لفور

در سفر به سد لفور تفریحات آرامبخش و هیجان‌انگیز زیادی می‌توانید انجام دهید و نهایت برده را از طبیعت ببرید:

ماهیگیری

امکان ماهیگیری در دریاچه لفور برای گردشگران وجود دارد. تجهیزات ماهیگیری با خود ببرید و با گرفتن ماهی یک غذای خوشمزه و لذیذ میل کنید.

پیاده‌روی

هوای پاک جنگل‌های لفور بهترین فرصت برای پیاده‌روی و گشت و گذار است تا نفسی تازه کنید. در اطراف سد لفور مسیرهای مختلفی وجود دارد و با عبور از میان کوه‌ها، تپه‌ها و درختان سرسبز می‌توانید مناظر خیره‌کننده محیط را تماشا کنید.

کمپ و پیک‌نیک

اطراف دریاچه لفور برای برپا کردن کمپ و بساط پیک‌نیک مناسب است. می‌توانید در تپه‌های بالاتر کمپ کنید و چشم‌انداز متفاوتی از سد لفور را ببینید. بساط خود را زیر سایه درختان پهن کنید و به تماشای مناظر جلوی چشمتان بنشینید.

مدیتیشن

یکی از تفریحات آرامبخش دریاچه لفور مدیتیشن است. کافی است مقابل دریاچه بنشینید و بدون فکر کردن به چیزی آرامش را به خودتان هدیه دهید.

مدیتیشن در طبیعت
مدیتیشن در طبیعت

عکاسی

دوربین عکاسی از مهم‌ترین وسایلی است که می‌توانید در سفر خود به شمال ایران ببرید. اطراف سد زیبای لفور سوژه‌های بی‌شماری برای عکاسی وجود دارد. چشم‌اندازهای جنگلی، درختان سرسبز و بلندقامت، انعکاس نور خورشید در دریاچه و… سوژه‌هایی هستند که با ثبت عکس‌های زیبا می‌توانید هنر عکاسی خود را به رخ بکشید.

جاذبه‌های اطراف سد لفور

جاذبه‌های دیدنی مازندران تنها به دریاچه و سد لفور خلاصه نمی‌شوند و پیشنهاد می‌شود از دیگر جاذبه‌های این منطقه نیز بازدید کنید:

پل ورسک

یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی استان مازندران پل ورسک است که در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. با بازدید از این پل متوجه درخشش معماری و برتری مهندسی خواهید شد. این پل فولادی در ارتفاع چشمگیری ساخته شده و دارای چشم‌انداز طبیعی است. با قرار گرفتن بر روی پل مناظر سرسبز پایین‌دست شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

پل ورسک
پل ورسک

روستای کامی کلا

مازندران به داشتن روستاهای سرسبز و خوش آب و هوا معروف است. تماشای دره‌های سرسبز روستای کامی کلا شما را غرق طبیعت می‌کند. این روستا آبشار خیره‌کننده‌ای دارد که از صخره‌های مرتفع با سرعت زیاد به پایین سرازیر می‌شود. همچنین دارای یک دریاچه است و فاصله چندانی تا دریاچه لفور ندارد.

آبشار اسکلیم

در میان جنگل‌های سرسبز سوادکوه آبشار زیبای اسکلیم خودنمایی می‌کند. اطراف آبشار صخره‌های سنگی پوشیده از خزه‌ها دیده می‌شوند که زیبایی آبشار را دوچندان کرده‌اند. این آبشار به عروس آبشارهای سوادکوه نیز معروف است و دورتادور آن با درختان بلندقامت پوشیده شده است.

آبشار گزو

از دیگر آبشارهای سوادکوه آبشار گزو را می‌توان نام برد که در بین درختان سر به فلک کشیده واقع شده است. این آبشار ارتفاع بسیار زیادی دارد و هیبت خود را به رخ گردشگران می‌کشد. همچنین پایین استخر یک حوضچه کوچک وجود دارد که برای شنا و آبتنی گزینه فوق‌العاده‌ای است. آبشار دارای ۴۸ متر ارتفاع بوده و از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.

آبشار گزو
آبشار گزو

دریاچه شورمست

علاوه بر دریاچه لفور دریاچه دیگری در جنگل‌های لفور وجود دارد که حس تازگی و سرزندگی را به گردشگران القا می‌کند. همچنین آب‌های آرام و زمردی دریاچه شورمست شما را به آرامش دعوت می‌کند. در این دریاچه می‌توانید به تفریحاتی مانند ماهیگیری و قایق‌سواری مشغول شوید.

نکات بازدید از سد لفور

سد لفور در دل جنگل قرار دارد و به دلیل دور بودن از شهر امکانات چندانی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. برای همین بهتر است قبل از بستن بار سفر خود به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از هر چیزی خودروی خود را بررسی کنید تا مشکلی به وجود نیاید.
  • در اطراف دریاچه رستوران، هتل و مراکز خرید وجود ندارند.
  • آب آشامیدنی و خوراکی کافی تهیه کنید.
  • از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنید و قبل از ترک محل آتش را خاموش کنید.
  • با خود کیسه زباله ببرید و زباله‌هایتان را در محیط رها نکنید.
  • قبل از برپا کردن کمپ یا پیک‌نیک از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع شوید.
  • کفش مناسب پیاده‌روی و یک دست لباس اضافه با خود ببرید.
بازدید از سد زیبای البرز
بازدید از سد زیبای البرز

اقامت در سد لفور

اطراف سد لفور کلبه‌های جنگلی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوعی برای مسافران و گردشگران عزیز وجود دارند. اغلب این اقامتگاه‌ها دارای چشم‌انداز جنگل و دریاچه لفور هستند. محل‌های اقامت مجهز به امکانات لازم هستند و خدمات مناسبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. اقامت در خانه‌های محلی تجربه فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید از محصولات طبیعی و خوشمزه مانند عسل طبیعی، تخم‌مرغ‌های خانگی و شیر محلی استفاده کنید. علاوه بر آن با داشتن تجهیزات کمپینگ می‌توانید کنار دریاچه کمپ برپا کنید و با روشن کردن آتش لحظات خاطره‌انگیزی را رقم بزنید.

نقشه و مسیر دسترسی به سد لفور

سد لفور در استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل و در شهرستان سوادکوه شمالی قرار دارد. جاده فیروزکوه از بهترین مسیرها برای حرکت به سمت سد لفور است. با قرار گرفتن در جاده فیروزکوه باید از شهرهای پل سفید، زیر آب و شیرگاه عبور کنید تا به جاده شیرگاه-بابل‌کنار برسید. این جاده مناطق کلیج، خیل و اسلام‌آباد را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به سد البرز ختم می‌شود.

اگر بخواهید از جاده هراز سفر کنید باید از آمل بگذرید و در شهر بابل به دنبال مسیر جاده گنج افروز به بابل‌کنار باشید. جاده گنج افروز در کنار یک دره بزرگ قرار دارد و باید با احتیاط رانندگی کنید. با رسیدن به شهر بابل‌کنار به سمت سه‌راهی شیردارکلا بروید و در آنجا از افراد بومی آدرس سد را بپرسید تا به شما کمک کنند. در صورتی که در یافتن سد دچار مشکل شدید می‌توانید از گوگل‌مپ یا برنامه‌های مسیریابی کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به هر اطلاعاتی که برای سفر به سد لفور نیاز داشته باشید اشاره شده است. سد تماشایی لفور از جاذبه‌های طبیعی و بکر در شمال کشور است و با چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای که دارد هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند. حتماً در سفر خود به مازندران بازدید از سد لفور را در اولویت قرار دهید و با آرامش این مکان روح خود را جلا ببخشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا