تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیسواد کوه

آبشار ترز سواد کوه

مازندران از زیباترین و سرسبزترین مناطق ایران است و با جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشان و چشمه‌های روان فرصتی را فراهم کرده تا گردشگران از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند. آبشار ترز از مناطق دیدنی استان مازندران است و پیشنهاد می‌شود برای عوض شدن روحیه و دور کردن انرژی‌های منفی از ذهن خود از آن بازدید کنید. این آبشار گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود کشانده و با آب و هوای دلنشینی که دارد آرامش را به شما هدیه می‌دهد. در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی و بررسی اطلاعات گردشگری آبشار ترز خواهیم پرداخت.

معرفی آبشار ترز

آبشار تماشایی ترز در شهرستان سوادکوه واقع در استان مازندران است. این آبشار میان جنگل‌های هیرکانی و در منطقه لفور قرار دارد. همچنین جنگل لفور از مناطق مرتفعی برخوردار بوده و آبشارهای فراوانی دارد. یکی از زیباترین آنها آبشار ترز است که در دل جنگل سبز لفور چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. این جاذبه شگفت‌انگیز از مقصدهای مهم برای طبیعت‌گردان بوده که برای دسترسی به آن باید وارد جنگل‌های هیرکانی شوید و از حاشیه رودخانه بابلرود عبور کنید. از جنگل لفور تا آبشار ترز حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی لازم است.

آب آبشارهای ترز از طریق ارتفاعات منطقه تأمین می‌شود و به رودخانه بابلرود سرازیر می‌شود و شما از طریق جریان این رودخانه می‌توانید به آبشار برسید. آبشار دیدنی ترز از نوع دم اسبی و آهکی است و در طی سال‌های متوالی یک دیواره چند طبقه آهک در پشت آن به وجود آمده است. وجود آهک باعث شده خیلی‌ها اعتقاد داشته باشند که آب ترز دارای خاصیت درمانی است و در آن به شنا و آب‌تنی می‌پردازند. پایین آبشار یک غار آهکی کوچک وجود دارد که زیبایی آبشار را دوچندان می‌کند.

برای رسیدن به آبشار باید کفش مناسب به پا کرده و کوهنوردی کنید. از مهم‌ترین خصوصیات این منطقه می‌توان به وجود دکل‌های مخابراتی و امکان دسترسی به اینترنت برای گردشگران اشاره کرد. در اطراف آبشار درختان ازگیل، خرمالوی جنگلی و گوجه سبز وحشی به چشم می‌خورند. همچنین بوی نعنا و پونه کوهی شما را مست خواهد کرد. دیواره آهکی آبشار از خزه پوشیده شده و نمای بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

آبشار ترز سواد کوه
آبشار ترز سواد کوه

تاریخچه آبشار ترز

جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور از قدمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال برخوردار هستند و به‌عنوان میراث طبیعی جهانی در یونسکو ثبت شده‌اند. حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این جنگل‌ها از عصر ژوراسیک یعنی عصر دایناسورها باقی مانده‌اند و جاذبه‌های آن مانند آبشار ترز دارای تاریخچه بسیار کهن هستند. از جنگل لفور تا آبشار یک جاده مال‌رو وجود دارد که مردم در گذشته به‌عنوان راه ارتباطی از آن برای رسیدن به شیرگاه و قائم‌شهر استفاده می‌کردند.

وجود مسیرهای زیرزمینی، غارها و تونل‌هایی که تنها افراد بومی از آنها خبر داشتند باعث شده جنگل‌های ترز رمزآلود به نظر برسند. در دوران حکومت مازیار از سلسله کارنوندیان این منطقه استراتژیک بوده و به دلیل شگفتی‌ها و رمزآلود بودن به‌عنوان پایتخت انتخاب شده است. در واقع این منطقه مانند دژی مستحکم در برابر حمله اعراب بود که نیروها در آنجا مستقر می‌شدند.

امکانات لازم برای سفر به آبشار ترز

مسیر دسترسی به آبشار ترز دشوار است و چالش‌های خود را دارد؛ بنابراین بهتر است لوازمی همراه داشته باشید تا در طول مسیر با مشکل مواجه نشوید. به‌خصوص زمان بارش باران جاده جنگل لفور تا آبشار لغزنده می‌شود و پیاده‌روی را برای شما دشوار می‌کند. این مسیر مالرو بوده و دارای شیب نسبتاً تندی است. بهتر است در روزهای آفتابی به سمت آبشار حرکت کنید؛ اما اگر می‌خواهید در روزهای بارانی از آبشار ترز دیدن کنید باید کفش مناسب پیاده‌روی یا کوه‌پیمایی به پا کنید.

لباس گرم و لباس ضد آب نیز حتماً به همراه داشته باشید. چراکه، هوای جنگل به‌صورت ناگهانی تغییر می‌کند و حتی در روزهای آفتابی باید با خود لباس مناسب داشته باشید. اگر می‌خواهید بر روی زمین بنشینید و دقایقی استراحت کنید می‌توانید با خود زیرانداز ببرید؛ چون مسیر پیاده‌روی تا آبشار کمی طولانی است، بهتر است یک کوله سبک حمل کنید و وسایل دیگر مانند عصای کوه‌پیمایی، جعبه کمک‌های اولیه، مقداری خوراکی و قمقمه آب به همراه داشته باشید.

در صورت تمایل می‌توانید یک دوربین عکاسی کوچک با خود ببرید و از مناظر بکر و دیدنی اطراف عکس بگیرید. گردشگرانی که قصد دارند شب را در کنار آبشار ترز کمپ کنند باید لوازمی مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو مسافرتی، چراغ قوه، غذا و آب کافی و… داشته باشند. کمپ در جنگل لفور تجربه ناب و خاطره‌انگیزی است، فقط باید مواظب جانوران و حیوانات باشید.

تاریخچه آبشار ترز سواد کوه
تاریخچه آبشار ترز سواد کوه

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار ترز

آبشار ترز تنها جاذبه دیدنی منطقه لفور نیست و جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارند که پیشنهاد می‌شود حتماً از آنها دیدن کنید:

جنگل‌های لفور

جنگل‌گردی از رایج‌ترین تفریحات در مازندران است و اغلب گردشگران با این هدف به شمال سفر می‌کنند. آبشار دیدنی ترز در دل جنگل‌های لفور واقع شده و با قدم زدن در آن و شنیدن صدای آرامش‌بخش طبیعت لذت شیرینی را تجربه خواهید کرد. به گوش رسیدن آواز پرندگان و تماشای درختان سر به فلک کشیده تنها در جنگل‌های زیبای شمال تجربه خواهند شد. این جنگل دارای آبشارهای فراوان، رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیار متعدد است که شما می‌توانید ساعاتی را به تماشای آنها بنشینید.

پل ورسک

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی مازندران پل ورسک است که شاهکاری از مهندسان پل‌سازی در دوره پهلوی شناخته می‌شود. این پل در بین کوه‌های بلند البرز ساخته شده و یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین شاهکارهای مهندسی به شمار می‌رود.

پل ورسک
پل ورسک

دهستان لفور

این دهستان در نزدیکی آبشار ترز قرار گرفته و از ۲۹ آبادی تشکیل می‌شود. مردم این منطقه بسیار خونگرم و صمیمی هستند و با غذاهای لذیذ شمالی از گردشگران استقبال می‌کنند. روستای بورخانی با ۱۶۱۵ ارتفاع به‌عنوان مرتفع‌ترین روستای لفور شناخته می‌شود. دهستان لفور نیز با سرسبزی‌های خود و درختان بلندقامت محل مناسبی برای تفریح و طبیعت‌گردی است.

قلعه حسن‌پور

از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به قلعه حسن‌پور یا قلعه سرخ کلا اشاره کرد. این قلعه در قرن هفتم هجری ساخته شده و آثار تاریخی فراوانی در اطراف آن به دست آمده‌اند. بازدید از این بنای باشکوه برای علاقه‌مندان به مشاهده آثار تاریخی آن هم در خطه سرسبز شمال فرصت فوق‌العاده‌ای است.

قلعه حسن‌پور سرخ کلا
قلعه حسن‌پور سرخ کلا

آبشار اسکلیم

از زیباترین آبشارهای پلکانی سوادکوه می‌توان به آبشار اسکلیم اشاره کرد که دارای ۲۰۰ حوضچه مختلف است. آب این آبشار پلکانی از هر حوضچه به حوضچه پایین‌تر وارد می‌شود و منظره بکر و شگفت‌انگیزی به وجود آورده است. همانند آبشار ترز از دیواره‌های آهکی برخوردار بوده و قدمت آن را می‌توان به میلیون‌ها سال پیش نسبت داد. همچنین کف حوضچه‌های آبشار آهکی هستند و اگر می‌خواهید به دیدن این آبشار زیبا بروید باید این مسئله را در نظر بگیرید که شنا و راه رفتن در حوضچه‌ها ممنوع است.

سد لفور

سد البرز یا سد لفور یکی دیگر از جاهای دیدنی سواد کوه بوده و از تلاقی سه رودخانه اسکلیم روهار، آذررود و کارسنگ رود به وجود آمده است. این سد دارای ظرفیت ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب است و آب شهرهای بابل، بابلسر، فریدون‌کنار و خزرشهر را تأمین می‌کند. در واقع سد زیبای لفور در کنار جنگل واقع شده و در اطراف آن کلبه‌هایی برای اقامت وجود دارند.

سد لفور
سد لفور

آبشار گزو

آبشار گزو از دیگر آبشارهای تماشایی سوادکوه به شمار می رود که در دل جنگل‌های لفور واقع شده است. همچنین گزو از دو آبشار تشکیل شده که دارای ۴۳ و ۴۸ متر ارتفاع هستند و به حوضچه‌ای در پایین سرازیر می‌شوند. همچنین از بلندترین آبشارهای مازندران به شمار می‌رود و اطراف آن محیط فوق‌العاده‌ای برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی است.

کوه ترز

علاقه‌مندان به کوهنوردی پس از بازدید از آبشار ترز می‌توانند با بالا رفتن از کوه‌های ترز سفر خود را تکمیل کنند. این کوه دارای ۱۰۰۰ متر ارتفاع است و در ضلع شمالی آن روستاهای بورخانی، دهکلان و نفت چال قرار دارند. در ارتفاعات این کوه سرسبز گونه‌های جانوری متنوع مانند خرس، گراز، پلنگ، جوجه تیغی و بسیاری از پرندگان مانند قرقاول زندگی می‌کنند.

کوه ترز
کوه ترز

مسیر دسترسی به آبشار ترز

آبشار ترز تا تهران ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد و پایتخت‌نشینان می‌توانند برای گردش یک‌روزه به آن سفر کنند. از دو مسیر جاده فیروزکوه و هراز می‌توان به سمت آبشار حرکت کرد که عبارت‌اند از:

  • جاده هراز: وارد جاده هراز شوید و مسیر خود را تا آمل و سپس بابل ادامه دهید. با مشاهده تابلوی امامزاده سید علی کیا به یک سه‌راهی برخورد خواهید کرد که باید به سمت راست بپیچید.
  • جاده فیروزکوه: پس از وارد شدن به جاده فیروزکوه مسیر خود را تا شیرگاه ادامه دهید و بابل را پشت سر بگذارید. زمانی که به خروجی سه‌راه لفور رسیدید پس از ۱۰ کیلومتر مسیر جنگل لفور را مشاهده خواهید کرد.

علاوه بر این دو مسیر، مسیر دیگری وجود دارد که در راستای سد البرز قرار گرفته است. از سد البرز تا جاده خاکی آبشار دو ساعت فاصله است و باید از یک راهنما کمک بگیرید تا سردرگم نشوید.

سخن پایانی

آبشار ترز از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه در استان مازندران است که در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی از سفر به آن را برایتان شرح دهیم. در اطراف آبشار جاهای دیدنی زیادی وجود دارند و در صورتی که برای سفر به سوادکوه برنامه‌ریزی کردید حتماً از دیگر جاذبه‌های آن دیدن کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا