تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدتفتدسته‌بندی نشده

روستای ده بالا یزد

روستای ده بالا یکی از معرو‌ف‌ترین و خوش آب و هوا‌ترین ییلاق‌ها در شهرستان تفت، استان یزد می‌باشد. این روستا از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است و به نگین سبز کویر نیز معروف است. در این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم شما را بیشتر با روستای ده بالا یزد آشنا کنیم.

روستای ده بالا یزد

موقعیت روستای ده بالا

روستای ده بالا، ۲۶۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و در ۵۰ کیلومتری استان یزد قرار گرفته است. روستای ده بالا یزد، از روستا‌های قدیمی تفت می‌باشد. از بناهای تاریخی آن می‌توان به حسینیه، زینبیه، مسجد جامع و قدمگاه باغستان اشاره کرد. این روستا از اطراف به ارتفاعات شیر‌کوه و کوهستان طرزخان محدود شده است.

مشخصات اهالی ده بالا

روستای ده بالا یزد، دارای خانه‌هایی با بافت جدید و قدیم می‌باشد که به صورت متمرکز کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. همچنین کوچه‌های این روستا بسیار پهن می‌باشد و می­توان به راحتی عبور و مرور کرد. خانه‌های بافت قدیم خشک و گلی باقی مانده و خانه‌های بافت جدید ویلایی و نوساز می‌باشند. این خانه‌ها متعلق به مردم شهر یزد است که در تابستان و بهار به ده بالا می‌روند و از آب  و هوای آن‌جا لذت می‌برند.

مردم روستای ده بالا بسیار معتقد و شیعه جعفری هستند. در ایام محرم و صفر، شهادت‌ها و وفات به مراسم عزاداری می‌پردازند. در مراسم عروسی و شادی‌های خانوادگی خود با آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی جشن می‌گیرند.مردم این روستا پوشش خاص و متفاوتی ندارند. مردان این روستا اغلب کلاه، کت، شلوار،جلیقه، پیراهن و کفش می‌پوشند و همچنین زنان نیز از روسری، چادر، پیراهن‌های بلند، مانتو و… استفاده می‌کنند.

جاذبه های گردشگری روستای ده بالا یزد

روستای ده بالا یا همان نگین سبز کویر یزد، از انواع جاذبه‌های ورزشی و طبیعی صخره‌ نوردی، برف‌ نوردی، کوهنوردی برخوردار است که در زیر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • حواشی قنات شروین
  • استخر دو چنار روستای تقی آباد
  • گورستان توده قدمگاه
  • زیارتگاه پیر غریب باغستان
  • صنایع کارگاهی گلاب‌گیری و عرق‌گیری
  • باغ‌های گردو و بادام
  • کوه شیخ علی‌شاه
  • حمام و چشمه‌های محله جان برازان
  • گردوی ۱۵۰ ساله ده بالا
  • زبانه‌های یخچالی مورن و سیل در قله شیر‌کوه

شغل اهالی روستای ده بالا

شغل اهالی روستای ده بالا یزد زراعت، باغداری، دامداری و ساخت صنایع دستی می‌باشد. محصولات کشاورزی در این روستا به صورت آبی، از قنات و چاه‌ها کشت می‌شود.

محصولات زراعتی شامل: جو و گندم می‌باشد.

محصولات دامداری شامل: گوشت قرمز و انواع فراورده‌های لبنی است.

محصولات باغی شامل: گردو و بادام و سیب می‌باشد.

روستای ده بالا یزد

مناطق ییلاقی

یزد به عنوان یکی از استان‌های کویری در ایران شناخته شده است. در حالی که از مناطق ییلاقی بسیار زیادی برخوردار است. این استان با جاذبه‌های طبیعی خود در بین مسافران بسیار محبوب می‌باشد. از جمله مناطق ییلاقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دره‌های سانیچ
  2. فخرآباد
  3. ثانی آباد
  4. بردستان پشت‌کوه
  5. طرزخان
  6. بنادک سادات یا بنافت
  7. بیداخوید
  8. دره‌های سرسبز منشاد
  9. میان کوه
  10. تفت
  11. دیزه
  12. شواز
  13. باقی آباد
  14. مهریز

اقامتگاه بوم گردی سالار در روستای ده بالا

در روستای ده بالا یزد، اقامتگاه بوم گردی سالار بنا شده است. این خانه بومی با ۵۰ سال قدمت، در سال ۱۳۹۷ بازسازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.این اقامتگاه به طور سنتی و قدیمی ساخته شده است که شامل ۲ طبقه است و هر طبقه آن دارای ۴ اتاق با سرویس کف خواب می‌باشد. این اقامتگاه ظرفیت اسکان ۵۰ گردشگر را دارد.

طبقه بالای اقامتگاه بوم گردی سالاری، شامل ۲ اتاق ۲۵ متری ۷ ‌نفره و یک اتاق ۳۰ متری ۱۰ نفره است. لازم به ذکر است که هر اتاق دارای یک تختخواب می‌باشد. در طبقه پایین این اقامتگاه یک واحد مستقل ۲۵ نفره وجود دارد که دارای یک اتاق خواب، آشپزخانه مجهز، سالن و هال، توالت فرهنگی و حمام است.

 این اقامتگاه دارای ایوان‌های بزرگ و دلبازی می‌باشد که مسافران در فصل گرما می‌توانند شب را آن‌جا بخوابند و از سکوت و آرامش روستا لذت ببرند. اتاق‌های طبقه بالا فاقد سرویس بهداشتی هستند بنابراین مسافران باید به صورت مشترک از سرویس بهداشتی داخل تراس استفاده کنند. در باغ این اقامتگاه یک توالت ایرانی و یک حمام وجود دارد که مهمانان می‌توانند از آن بهره ببرند.

·         امکانات اقامتگاه بوم گردی سالاری

اقامتگاه بوم گردی سالاری امکانات و خدماتی را برای مهمانان خود در نظر گرفته است که شامل: پارکینگ بدون سقف، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای محلی و لیدر تور و همچنین سیستم گرمایشی می‌شود. با توجه به اینکه این روستا در موقعیت کوهستانی قرار دارد، استفاده از سیستم سرمایشی در فصول گرم سال، در اقامتگاه بوم گردی سالاری وجود ندارد.

روستای ده بالا یزد

سخن پایانی

روستای ده بالا یزد، روستای بسیار زیبایی می‌باشد و مسافران با سفر به این منطقه بسیار دیدنی، علاوه بر لذت بردن از آب وهوای خوش آن، می‌توانند از طبیعت بی‌نظیر و سرسبز روستای ده بالا و همچنین جاذبه‌های گردشگری آن دیدن نمایند.در این مطلب قصد داشتیم شما را با روستای ده بالا یزد آشنا کنیم تا در ایام عید این روستا را نیز در فهرست سفرهای خود قرار دهید. از این ‌که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاس‌گزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا