تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

غار خربس جزیره قشم

غار خربس جزیره قشم

غارها، یکی از پدیده‌ های زیبا و شگفت انگیز دوره‌ های زمین‌ شناختی میباشند. غار خربس قشم هم نمونه ‌ای از این پدیده‌ های طبیعی است. که بعنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری قشم به حساب می آید.

این جاذبه در ۱۵کیلومتری قشم، درست در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه واقع شده است. و در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره ‌ای قابل مشاهده میباشد. که به باور برخی  از محققین، ” نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) ” میباشد.

جهت آشنایی با غار خربس قشم، با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

غار خربس قشم

آشنایی با غار 

غار خربس در اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ ها از حفره سنگ‌ های شگفت انگیزی ایجاد گشته است. و در بین اهالی قشم به ” غار خربز ” نیز مشهور میباشد. عمر غارها در ایران بسیار طولانی میباشد، و مهمتر اینکه قدمت غار را نیز باستان شناسان به دروه‌ مادها می دانند. به باور برخی از محققان این غار در گذشته کاربردهای متنوعی اعم از نیایشگاه پیروان مهرپرستی برای ستایش الهه میترا و پرستشگاه آناهیتا (خدای آب)، محلی برای نگهدارى استخوان‌ هاى مردگان (استودان)، مکانی امن برای پناه کودکان و زنان و کهنسالان دشت خربس هنگام یورش دزدان دریایی بوده است، و امروزه به یک جاذبه گردشگری مهم قشم تغییر کاربری یافته است.

هنگام بازدید از غار خربس مجموعه‌ اتاق ‌هایی را تماشا می کنید، که با راهروهاى باریک به همدیگر متصل شده اند. که در نهایت به تالار مرکزى بزرگی میرسند. این تالار دارای مساحت ۲۵ متر مربع میباشد، و در گذشته محلی برای اجتماع بومیان بوده است، که طاقچه‌ های آن جهت روشنایی جاچراغى کوچکی استفاده شده، که زیبایی خاص و منحصر به فردی به این فضا داده است.

در زاویه‌ هاى تاریک و حفره‌ هاى زیرین غار خربس خفاش‌ هاى دم موشى زندگی میکنند، که در امنیت کامل به زندگی خود ادامه می ‌دهند و دارای خطر برای کسی نمیباشند.

غار خربس قشم

معماری

غار خربس که از ساختار ساده و کاملا طبیعى و زمین‌ شناختى بیرونی خود را بعد از این سالها همچنان حفظ کرده‌، از درون دارای مجموعه دهلیزها و تالارها و اتاق ‌های گوناگون به ابعاد  ۵/۵*۴ متر و چشمه ‌ها و روزنه ‌های مختلفی میباشد، که نشان دهنده حضور مردمانی از دوره‌ های کهن در این جزیره است. دست آدمیان با ‌مرور زمان و به‌ منظور کاربردهای مختلف از آن، شکل و ظاهر این غارها و دیواره ‌های آن ‌ها را دچار تغییر شکل کرده است.

این غارهاى دست‌ کنده، مجموعه‌ اى از حفره‌ هایى میباشد، که با راهروهاى باریک به همدیگر وصل شده اند. همچنین در تالار مرکزى که محل تجمع میباشد، دو طاقچه کوچک جاچراغى نیز ایجاد گشته است. و نیز در پاى دهانه این غارها برکه ‌اى براى نگهدارى آب باران تعبیه شده است، که اکثر ایام سال (در صورت بارش باران) دارای آب بوده است.

در سمت راست این غارها و در امتداد دیواره بلند زیارتگاه شاه شهید، دهلیزها و دالان ‌هایى نو به دست سنگ تراشان هنرمند روزگار کنونى در دل کوه تراشیده گشته است، که به عنوان الگوی راهنما به شناسایى غارهاى اصلى بیاید.

غار خربس

امکانات رفاهی 

از امکانات رفاهی غار خربس قشم می توان به ،سرویس بهداشتی های منظم و پاکیزه با امکانات بهداشتی عالی که ساخته شده ، و همچنین مغازه ها و غرفه های گوناگون و متنوع برای خرید خوراکی و صنایع دستی قشم میباشد، و وجود یک مکان مناسب در جلوی درب ورودی غار برای پارک و توقف ماشین ها اشاره کرد.

غار خربس

مکان

غار خربس در جوار روستای خربس در جزیره قشم واقع در استان هرمزگان میباشد. جهت در دسترسی آسان به این غار باید به آدرس ۱۵ کیلومتری شهر قشم و سمت راست جاده قشم حرکت کنید، و به روستای خربس و روستای رمچاه بروید، با حرکت در این مسیر بر سینه کوهی، غاری مشرف به دریا و دشت میانکاسه را مشاهده خوهید کرد، که  به شکل دایره‌ وار و به صورت تپه‌ های کوتاه و بلند مرجانی نمایان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا