تور

اجاره خودرو در دبی
استان قمایرانگردیقم

آشنایی با شهر دستجرد قم

استان قم شهرها و روستاهای باصفایی دارد که یکی از آنها شهر زیبای دستجرد است. این شهر بسیار خوش آب و هوا بوده و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. باغات و مناظر سرسبز چشم‌انداز بسیار شگفت‌انگیزی به این شهر بخشیده‌اند و مکان بسیار خوبی برای مسافرت و گردش به شمار می‌رود. در مجله گردشگری دوباره سفر با ویژگی‌ها و اطلاعات گردشگری شهر دستجرد آشنا خواهید شد.

معرفی شهر دستجرد قم

شهر دستجرد به‌عنوان مرکز بخش خلجستان استان قم محسوب می‌شود. این شهر در منطقه کوهستانی واقع شده و آب و هوای پاک و مطبوعی دارد. همچنین در سراسر شهر باغات میوه و چندین قنات پرآب به چشم می‌خورد. در اطراف کوه‌های این شهر انواع گیاهان دارویی، کنگر و ریواس وجود دارن که خواص زیادی دارند. شهر دستجرد دارای تعداد زیادی گلخانه است که به تولید صیفی‌جات و قارچ در آنها پرداخته می‌شود.

محصول اصلی باغات دستجرد نیز شامل انگور، گردو و زردآلو هستند. شهر دستجرد دارای یک رودخانه بسیار زیبا و پر آب است که محل مناسبی برای گردشگری به شمار می‌رود. همچنین اهالی روستاها و شهرهای اطراف آخر هفته خود را در کنار این رودخانه سپری می‌کنند. شهر دارای مناطق مختلفی مانند سرچشمه، بافیلو، خونیان، دشت بالا و رزلان است. دستجرد از شهرهای کوچک ایران محسوب می‌شود و طبق آخرین سرشماری جمعیت آن برابر با ۱۵۲۵ نفر است. بافت قدیمی این شهر توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده و باعث شده به یکی از مناطق توریستی قم تبدیل شود.

شهر دستجرد قم
شهر دستجرد قم

ویژگی‌های شهر دستجرد قم

بد نیست با ویژگی‌های شهر دستجرد به‌خصوص برای افرادی که قصد دارند به این شهر سفر کنند آشنا شوید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

زبان و مذهب

مردم دستجرد به زبان فارسی سلیس و با لهجه قمی صحبت می‌کنند. برخی از اهالی این شهر نیز به زبان ترکی خلجی صحبت می‌کنند. مردم این شهر دارای مذهب شیعه هستند و احترام خاصی برای اعتقادات خود قائل‌اند.

آداب و رسوم

دستجرد از شهرهای قدیمی ایران به شمار می‌آید و دارای آداب و رسومی است که به فرهنگ کهن آنها برمی‌گردد. یکی از مراسم‌های سنتی این شهر سردرختی است که در اوایل بهار برای حفظ باغ‌ها از سرما اجرا می‌شود. طی این مراسم اهالی شهر گاوی خریداری می‌کنند و دستمال سبز رنگی بر دور گردن آن می‌بندند و اطراف آن می‌گردند. در نهایت در یکی از مکان‌های مقدس شهر، گاو را قربانی می‌کنند و به تهیه حلیم از گوشت آن می‌پردازند. همچنین طی مراسم عزاداری محرم از طوغ که نام یکی از آلات سنتی مردم دستجرد است استفاده می شود. مردم در اطراف طوغ جمع می‌شوند و بر سر خود می‌زنند که به آنها نیز پاطوغی گفته می‌شود.

محصولات کشاورزی

یکی از مهم‌ترین مشاغل مردم شهر دستجرد قم کشاورزی است. در این شهر به لطف آب و هوای معتدل و کوهستانی باغات زیادی به چشم می‌خورند که در آنها انواع صیفی‌جات و درختان سردسیری کاشته می‌شوند. همچنین این شهر دارای تعدادی گلخانه است که در آنها انواع صیفی‌جات و قارچ پرورش داده می شوند. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی دستجرد می‌توان به آلبالو، گیلاس، گلابی، زردآلو، هلو، انار، سیب درختی، گردو، بادام و فندق اشاره کرد.

محصولات کشاورزی دستجرد قم
محصولات کشاورزی دستجرد قم

صنایع دستی و سوغات

حرفه اصلی برخی از اهالی دستجرد تولید صنایع دستی است. از هنرهای مردم این شهر می‌توان به گلیم‌بافی، فرش‌بافی، رنگرزی، ریسندگی و بافت سیاه چادر اشاره کرد. گردشگران و مسافران هنگام سفر به این شهر دست خالی برنمی‌گردند و به تهیه سوغات خوش‌طعم دستجرد شامل ارده، ارده شیره، حلوای ارده نان کسمه و نان شیرین محلی روی می‌آورند.

غذاهای محلی

از پرطرفدارترین غذاهای محلی در این شهر می‌توان آبگوشت هویج برگه، آبگوشت قنبید، آبگوشت بزباش، آش قنبید، آش ماش ماشک، قنبید پلو و پتله پلو را نام برد. برای امتحان کردن این غذاها می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه بومی‌ها بروید.

غذاهای محلی قم
غذاهای محلی قم

جاهای دیدنی شهر دستجرد قم

شهر دستجرد دارای چندین مکان گردشگری است که عبارت‌اند از:

دهکده توریستی تفریحی صبا

شهر دستجرد برای گردشگران و مسافران مکان تفریحی بسیار جذابی به وجود آورده که در نهایت لحظات خوشی را به ارمغان می‌آورد. دهکده سلامت صبا از تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت سواری و پیاده‌روی برخوردار است و مکان مناسبی برای خانواده‌ها و دوستان به شمار می‌رود. این دهکده دارای یک دریاچه مصنوعی است که شما می‌توانید از تفریحات ماهیگیری و قایقرانی در آن بهره‌مند شوید. در سراسر دهکده نیمکت‌ها و آلاچیق‌های چوبی زیبایی مشاهده می‌شوند که هر زمان خسته شدید می‌توانید بر روی آنها استراحت کنید.

برای تجربه هیجان و افزایش آدرنالین خون پیشنهاد می‌شود از تفریحات مفرح آبی مجموعه نهایت بهره را ببرید. همچنین دهکده صبا مکان مناسبی برای شادی و احیای روحیه است. شب‌های دهکده بسیار زیبا و به یاد ماندنی است و در کنار دریاچه آن می‌توانید شبی آرام و رؤیایی را برای خود رقم بزنید. مساحت این مجتمع تفریحی دارای ۱۰ هکتار بوده و علاوه بر دریاچه مصنوعی دارای رستوران ساحلی و اماکن اقامتی است. دیگر امکانات آن شامل کلینیک سلامت، مجموعه ورزشی کامل، هتل ۵ ستاره، رستوران جزیره‌ای، پیست دوچرخه‌سواری، سونا، جکوزی، مرکز آب‌درمانی و محلی برای اقامت تیم‌های ملی هستند.

دهکده توریستی تفریحی صبا
دهکده توریستی تفریحی صبا

منطقه ییلاقی خلجستان

این منطقه به‌عنوان بهشت گمشده قم شناخته می‌شود و با آب و هوای معتدل کوهستانی نظرات مثبت گردشگران زیادی را به دنبال داشته است. همچنین از سرسبزترین و زیباترین مناطق استان قم به شمار می‌رود که در دل این استان کویری همه را شگفت‌زده می‌کند. خلجستان از بخش‌های استان قم شناخته می‌شود که علاوه بر شهر دستجرد دارای شهر قاهان و چندین روستای مختلف است.

آثار تاریخی مانند تپه تاریخی وسفونجرد و چهارطاقی نویس در این منطقه وجود دارند که بازدید از آنها به علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود. از دیگر بناهای این منطقه می‌توان آتشکده نویس، قلعه چک، حمام روستای وسفونجرد، قلعه وتوس کهندان، آب انبار راهجرد، کاروانسرای شاه عباسی طینوج و آب انبار آغلک را نام برد؛ بنابراین می‌توان گفت این منطقه در شهر دستجرد قم از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به باغات میوه، مجموعه گلخانه کوثر و کوه‌های مرتفع اشاره کرد. علاوه بر گردشگران داخلی گردشگران خارجی نیز از این محل دیدن می‌کنند.

منطقه ییلاقی خلجستان
منطقه ییلاقی خلجستان

آستان امامزاده زکریا دستجرد

در روستای عیسی آباد بخش خلجستان یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی به نام آستان امامزاده زکریا دستجرد وجود دارد. این بنای باشکوه به دوره صفوی تعلق دارد و در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این امامزاده با جنوب شهر دستجرد ۳ کیلومتر فاصله دارد. بنای امامزاده بر روی یک سد آجری ساخته شده است و در کنار جاده میدانک قرار دارد. همچنین دارای یک بقعه هشت ضلعی با نقاشی‌های رنگارنگ است و داخل امامزاده از کاشی‌های خشتی منقش و هفت رنگ پوشیده شده است.

آستان امامزاده زکریا دستجرد
آستان امامزاده زکریا دستجرد

آستان مقدس امامزاده ابراهیم دستجرد

در کوچه پس کوچه‌های شهر دستجرد شاهد یکی دیگر از بناهای دیدنی خواهید بود که به آستان مقدس امامزاده ابراهیم تعلق دارد. در ساخت بنای این امامزاده از سنگ، گل و گچ استفاده شده و دارای معماری هشت ضلعی است. این امامزاده دارای یک گنبد عرقچین است و در کنار آن یک چنار بلندقامت دیده می‌شود که ارتفاع آن به بیش از ۱۷ متر می‌رسد.

آستان مقدس امامزاده ابراهیم دستجرد
آستان مقدس امامزاده ابراهیم دستجرد

بهترین زمان سفر به شهر دستجرد قم

آب و هوای معتدل و کوهستانی شهر دستجرد موقعیت مناسبی را برای سفر در فصل بهار به وجود آورده است. اوایل بهار به‌عنوان بهترین زمان برای سفر به این شهر به شمار می‌رود. دستجرد دارای چشمه‌های زیبا، درختان سرسبز و کوه‌های مرتفع بوده و در بهار هوای بسیار دلچسبی دارد. اگر فصل تابستان را برای سفر به دستجرد انتخاب کردید به منطقه ییلاقی خلجستان بروید. در فصل پاییز باغ‌ها به رنگ زرد و نارنجی در می‌آیند و چشم‌انداز فوق‌العاده رؤیایی به وجود می‌آورند. به زوج‌های عاشق پیشنهاد می‌شود با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های شهر دستجرد قم یکی از بهترین لحظات مشترک خود را رقم بزنند. دستجرد در فصل زمستان بسیار سرد بوده و اغلب با بارش برف و باران مواجه می‌شود. البته به طرفداران زمستان توصیه می‌شود فرصت تماشای طبیعت سفیدپوش این منطقه را از دست ندهند.

اقامت در شهر دستجرد قم

در شهر دستجرد هیچ هتل و مهمان‌سرایی دیده نمی‌شود؛ ولی آیتم‌های مختلفی برای اقامت وجود دارد. خانه اهالی بومی این شهر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی از پرطرفدارترین محل‌های اقامت در شهر دستجرد هستند. البته این محل‌ها امکانات چندانی ندارند؛ ولی تجربه اقامت در یک خانه سنتی به‌خصوص برای شهرنشینان می‌تواند جذاب و متفاوت باشد. مهم‌ترین اقامتگاه این شهر دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا است.

این دهکده دارای ۴ ویلای اقامتی مجهز با ظرفیت 6 نفر است و دارای امکانات مختلفی مانند سرویس ایرانی و فرهنگی، شوفاژ، حمام، کولر و پارکینگ غیر مسقف است. همچنین دارای 14 سوئیت با ظرفیت 3 نفر است. اقامتگاه این مجموعه به طور کلی دارای ۷۰ نفر ظرفیت بوده که سوئیت‌های آن دارای آشپزخانه هستند. این اقامتگاه تا شهر قم ۶۷ کیلومتر، فرودگاه بین‌المللی قم ۴۸ کیلومتر و ایستگاه راه‌آهن قم ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استان نزدیک است.

اقامت در شهر دستجرد قم
اقامت در شهر دستجرد قم

سخن پایانی

شهر دستجرد قم با آب و هوای دلپذیر و جاهای دیدنی متنوع و سرسبز از ‌بهترین مناطق توریستی استان قم به حساب می‌آید. مردم دستجرد بسیار خونگرم هستند و با قرار دادن خانه‌های خود در اختیار مسافران از آنها پذیرایی می‌کنند. زائرین عزیز پس از زیارت حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با بازدید از شهر دستجرد سفر خاطره‌انگیزی در کنار دوستان خود رقم خواهند زد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا