تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیبندرعباسسوغاتی

صنایع دستی و سوغات بندرعباس

سوغات بندرعباس

در این مقاله از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات بندرعباس  آشنا خواهیم کرد.در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی مختصر با بندر عباس

بندرعباس

یکی از بنادر مهم تجاری ایران شهر بندرعباس می باشد و محبوبیت آن در بین مردم بخاطر بازارها ، دریای خلیج فارس و جاذبه های تاریخی می باشد.بندر عباس بخاطر دلایل گفته شده هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری می باشد.

صنایع دستی و سوغات بندرعباس متنوع می باشد که بعضی ها برای خود شهر بندرعباس می باشد و بعضی ها برای استان هرمزگان است که به بندرعباس می آورند.در این بخش شما با سوغات بندرعباس آشنا می شوید تا اگر سفر به این استان را داشتید در کنار تفریح و گردش مشکلات خرید سوغات را نداشته باشید و به راحتی به تمامی کارهایتان برسید.

تعداد زیادی از مسافران به جای خرید بلیط تور کیش از آژانس های گردشگری تصمیم می گیرند که با ماشین شخصی خود به بندر سفر کنند و از بندر با لنج به جزیره کیش بروند.حال اگر قصد دارید با ماشین به بندر عباس بروید یا از بندر به قشم سفر کنید لازم است با سوغات بندر عباس آشنا شوید .در این بخش شمارا با سوغاتی های بندر عباس آشنا می کنیم.

خرمای بندر عباس

خرمای بندر عباس
خرمای بندر بسیار خوش طعم و مرغوب است.به دلیل آب و هوای گرم و خشک استان هرمزگان ، بستری مناسب برای به عمل آمدن خرما وجود دارد.از عمده تولید کنندگان خرما شهرستان های حاجی آباد ، میناب و رود آب می باشند که در نزدیکی بندر عباس واقع شده اند.سالانه حدود 20 درصد خرمای هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ، اروپا ،‌آسیای میانه و آمریکا صادر می شود و بخشی از آن برای مصارف داخلی می باشد.از انواع درجه های 2 و 3 خرما برای فرآورده هایی از قبیل چیپس خرما ، عسل خرما، شیره ی خرما و … استفاده می شود.

مرکبات بندر عباس

مرکبات بندر عباس

از دیگر سوغات بندر عباس مرکبات بندر و فرآورده های حاصل از آن است.بندر عباس و شهرهای استان هرمزگان دارای باغات مرکبات است که سالانه نیاز استان های اطراف خود و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تامین می کند.مرکباتی که در هرمزگان کشت می شود و در بندرعباس می بینیم شامل نارنگی ، پرتقال ، لیمو لیسبون ، لیمو شیرین ، نارنج  ،‌گریپ فروت و لیموترش می باشد.اگر در فصل بهار به بندر عباس رفتید می توانید از این میوه ها تهیه کنید و لذت ببرید.

میوه گوآوا یا زیتون محلی بندر عباس

میوه گوآوا

گوآوا میوه ای صادراتی است.این گیاه سال ها پیش وارد ایران شده و در قسمت جنوب و شمال ایران کاشته شده تا میوه ای خوشمزه ببار آورد.این درخت زیبا در بهمن و اسفند گل می دهد و در بهار میوه می دهد.درختچه گوآوا دارای برگ های بیضی شکل و موازی است و میوه آن گوشت دار است.میوه گوآوا دارای خواص بسیاری می باشد.

ماهی و میگو

ماهی و میگوی بندر عباس

بهترین ماهی های ایران در جنوب می باشند که شما می توانید از بندر عباس و اطرافش این ماهی ها را تهیه کنید.بازار ماهی فروشان این شهر از جاذبه های دیدنی بندرعباس می باشد که می توانید در این بازار ماهی و میگوی تازه خریداری کنید و به شهرتان بیارید.البته این کار را در روزهای آخر سفرتان انجام دهید و از فروشنده بخواهید اطراف ماهی یخ نگذارد .چون هرگونه مایعات در بار هواپیا ممنوع می باشد ومی تواند دردسر ساز شود.

صنایع دستی بندرعباس

جنوب ایران با وجود دستان هنرمند و توانای مردان و زنان معنا پیدا می کند .آنها برای نشان دادن هنرشان منتظر امکانات پیشرفته نیستند.برای مردم خوب بندر عباس برگ های درخت خرما ، صدف های کنار ساحل و نخ های رنگی کافی است تا زیباترین صنایع دستی رو ایجاد کنند.

چنته ، سوغات رنگارنگ بندرعباس

چنته بندر عباس

چنته از صنایع دستی و سوغات بندرعباس می باشد که توسط دستان هنرمند زنان این منطقه بر روی دارهای زمینی بافته می شود.چنته دارای اشکال هندسی و ذهنی متنوع می باشد.تزیین این صنایع دستی زیبا با صدف های دریایی و منگوله های رنگارنگ می باشد و غالبا برای تزیین کپرها از آن استفاده می شود. چنته ها از سوغات محبوب و رنگارنگ بسیار زیبای بندر عباس به شمار می آید.

صنایع دریایی بندر عباس

صنایع دستی دریایی بندرعباس

اگر تا به حال در کنار ساحل خلیج فارس قدم زده اید مطمئنا متوجه حجم بالای صدف در این منطقه شده اید.شاید ما به راحتی از کنار این صدف ها بگذریم اما مردمان هنرمند جنوب ایران از آنها به عنوان یک فرصت و سرمایه ی اقتصادی بهره می برند.برای دوستانتان که علاقه مند به وسایل تزئینی هستند می توانید از صنایع دریایی بندر عباس خرید کنید.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

یکی از هنرهای که در قدیم رایج بوده گلابتون ( نوعی زردوزی ) می باشد.این صنایع دستی زیبا در استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان می باشد که دارای جلوه خاصی است.امروزه گلابتون دوزی مثل قدیم با نخ های نازک از جنس طلا بافته نمی شود ، اما هنوز هم نقش و طرح طلایی روی پارچه های رنگی این هنر را منحصر به فرد می کند.

بادله دوزی

بادله دوزی

در سفر به جنوب نگاهی دقیق به لباس دختران و زنان بیندازید .آیا چیزی جز هنر روی این لباس ها می بینید؟ در پایین شلوارهای زنان جنوب طرح هایی گلدوزی شده و رنگارنگی وجود دارد که معروف به بادله دوزی است. بادله دوزی یکی از صنایع دستی و سوغات بندرعباس می باشد که با نخ های ابریشمی دوخته شده است.

صنایع دستی حصیری بندر عباس

صنایع حصیری بندر عباس

وجود زیاد نخل های خرما در بندر عباس ، مردم صنایع دستی زیادی با حصیر این درختان می بافند.لوازم متنوع از وسایل کاربردی آشپزخانه تا سبدهای تزئینی که همه کیفیت بالا و زیبایی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا