تور

اجاره خودرو در دبی
راهنمای سفر

تاثیر آلودگی هوا روی لغو پروازها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما و در زمانی که آب و هوا مساعد بوده است، در فرودگاه متوجه شوید پرواز شما لغو شده است. این اتفاق برای بسیاری از مسافران رخ داده است. پروازها نه تنها برای برف و بوران یا باران شدید بلکه بخاطر آلودگی هوا و غلضت بالای آلاینده ها که دید را مختل می کند، لغو می شوند. در این مقاله درباره دلایل لغو پروازها و تاثیر آلودگی هوا بر این موضوع می پردازیم.

تاثیر آلودگی هوا روی لغو پروازها

قوانین کنسلی پرواز

قبل از خرید بلیط هواپیما حتما درباره تمامی قوانین و شرایط آن مطلع شوید، روزانه پروازهای زیادی به دلیل مشکلات فنی، شرایط آب و هوایی یا آلودگی هوا کنسل می شود. از آنجایی که شما برای خرید بلیط هواپیما هزینه کرده اید باید درباره نحوه محاسبه جریمه کنسلی و دریافت باقی هزینه مطلع باشید.

سرمای هوا، رعد و برق، برف دید یا باران سبب می شود امنیت پرواز به خطر بیافتد، در این شرایط امنیت تیک آف و فرود هواپیما و در نتیجه امنیت مسافر به خطر می افتد. حتی این شرایط ممکن است فرودگاه را از کار بیاندازد.

در زمان پرواز هواپیما، تمامی شرایط جوی مربوط به آب و هوا بررسی می شود. هواپیماها گواهی پرواز در شرایط سخت دارند و قوانین بسیاری وجود دارد تا هواپیما بتواند در شرایط آب و هوایی بد پرواز کند.

همچنین تمامی شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند تا پروازها بخاطر شرایط آب و هوایی یا آلودگی هوا لغو نشوند چون در غیر اینصورت جریمه می شوند. برای مثال اگر مسافران بیش از 3 ساعت در هواپیما منتظر تیک آف شوند، ایرلاین جریمه می شود.

لغو پرواز بخاطر وزش باد

در شرایط خاص آب و هوایی که پرواز هواپیما خطر داشته باشد، پروازها کنسل می شوند. در زمانی ها باد از کناره های باند بوزد یا در زمان برف و باران که برف مخالف می وزد، پروازها کنسل می شود.

لغو پرواز

در زمانی که باندهای فرودگاه بخاطر طوفان زمستانی یخ زده اند، حتی باد مخالف با سرعت کم ممکن است باعث ناامن شدن پروازها شود. هرچند هر شرکت هواپیمایی قوانین خود را دارد و بر اساس جدول مشخصی حداکثر سرعت باد مخالف را بررسی می کنند.

لغو پرواز در زمان باران منجمد

در زمانی که دمای هوا زیر صفر است و همزمان باران می بارد، پروازها کنسل می شود. در این شرایط که به آن باران منجمد می گویند، فرودگاه ها تعطیل می شوند چراکه قبل از استفاده از تجهیزات یخ زدایی، هواپیما منجمد می شود و حتی ممکن است بخشی از فرودگاه نیز آسیب ببیند.

لغو پرواز در زمان برف شدید و کولاک

در زمستان ها بارش برف به راحتی باعث لغو پروازها نمی شود. هواپیماها از باندی پرواز می کنند که در آن برفی نباشد. برف روی باند باعث ایجاد مشکل در رسیدن هواپیما به سرعت مورد نیاز می شود. همچنین برف روی باند باعث کشیده شدن هواپیما می شود بگونه ای که ممکن است هواپیما نتواند تیک آف کند.

در زمان بارش برف، خلبان ممکن است دچار مشکل دید شود، پس در زمان کولاک و برف شدید باعث لغو پروازها می شود.

آلودگی هوا و لغو پروازها

شاید برایتان عجیب باشد اما آلودگی هوا و غلضت آلاینده ها یکی از دلایلی است که پروازها را کنسل می کند. برای مثال در سال 2016 بود که آلودگی هوا روزها پروازها را با اخلال و کنسلی مواجه کرد. آلودگی هوا همیشه در کمین است اما در زمستان ها با پدیده وارونگی هوا مسافران بیشتری قربانی تاخیر یا لغو پرواز می شوند.

در زمانی که گرد و خاک آسمان کشور را فرا می گیرد، دید خلبان برای پروازهای داخلی و خارجی کمتر می شود و همین امر باعث تغییر برنامه پرواز می شود.

آلودگی هوا و لغو پروازها

تصمیم گیری درباره انجام پرواز در زمان آلودگی هوا بر عهده ایرلاین ها است، پروتکل شرکت های هواپیمایی متفاوت است اما در صورتی که ریزگردها و آلاینده های هوا بر ایمنی پرواز یا دید کافی خلبان برای نشست و برخاست هواپیما تاثیر بگذارد، پرواز کنسل می شود.

در برخی زمان غلضت آلاینده ها در ساعات مختلف روز تغییر می کند و مسافران بهتر است قبل از رفتن به فرودگاه، وضعیت پرواز خود را بررسی کنند. تنها کافی است با فرودگاه یا شرکت هواپیمایی تماس بگیرد و مطمئن شوید پروازتان برقرار است تا از ساعت ها سردرگمی و معطلی در فرودگاه جلوگیری کنید.

سخن آخر

پروازها می توانند به دلیل شرایط جوی مانند برف و باران شدید یا بخاطر آلودگی هوا تاخیر داشته باشند یا کنسل شوند، برای اینکه ساعت ها در فرودگاه معطل نشوید بهتر است روز پرواز وضعیت فرودگاه ها و پروازتان را بررسی کنید. همچنین با خرید اینترنتی بلیط هواپیما از سایت های معتبر همچون علی بابا، می توانید همه یا قسمتی از هزینه بلیط خود را پس بگیرید. همچنین شما می توانید در علی بابا پلاس نظرات دیگر کاربران را درباره سفرشان بخوانید و یا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا