تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانانزلیایرانگردی

جاذبه های گردشگری و دیدنی بندر انزلی استان گیلان

گردشگری بندر انزلی استان گیلان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. آشنایی با جاذبه های گردشگری بندر انزلی در استان گیلان داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران میباشد. که هر سال پذیرای میلیون ها مسافر بوده است. بندر انزلی دارای مکانهای دیدنی بسیاری میباشد. که در کنار کمیت، تنوع دیدنی هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در شهر انزلی ترغیب کرده است. بندر انزلی یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان هم به جهت طبیعی و هم معماری به حساب می آید. انزلی دومین شهر گیلان میباشد. که در فاصله ۴۰ کیلومتری از رشت و پنجمین بندر فعال اقتصادی کشور شمار می رود.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

آشنایی با بندر انزلی

در مورد وجه تسمیه بندرانزلی نظرات مختلفی در میان میباشد. جمعی اعتقاد دارند، وقتی که آخرین فاتحان عرب با گذر از کوه های البرز عاقبت به انزلی رسیدند. دستور پیاده شدن و فرود آمدن نهایی را برای سربازان خود صادر کردند. و اسم انزلی از فعل انزل به معنی فرود بیا گرفته شده است.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

بعضی هم آنرا تغيير یافته لغتی روسی به معنی« بمان» دانسته اند. ولی نزدیکترین حدس به منطق، به معنی لنگرگاه اشاره کرده است. که انزل به معنی لنگر میباشد. همچنين در بعضی متون یونانی برکه و مرداب با اسامی آنزالیا و انزلیوس نامیده شده اند. که ممکن است ریشه گرفتن اسم انزلی از کلمه های نامبرده بوده باشد.

در ادامه با برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی آشنا می شویم.

تالاب انزلی

تالاب انزلی به باور کارشناسان محیط زیست یکی از بزرگ ترين و برترین تالاب های جهان از نظر تنوع زیستی میباشد. و در ساحل جنوب غربی خزر و در غرب دلتای سفید رود، در جنوب شهر انزلی قرار گرفته است. تالاب انزلی دارای وسعتی در حدود ۲۸۰ کیلومتر مربع مربع و عمق ۱.۵ تا ۲.۸ متری میباشد. و همچنین جزایر کوچک و بزرگی که در آن واقع گردیده است.

تالاب انزلی، جاذبه های گردشگری بندر انزلی

این تالاب در زمستان میزبان انواع پرنده های دریایی، به خصوص قوهای سفید، غاز، اردک، مرغابی، چنگر و ديگر پرنده های مهاجر میباشد. یکی دیگر از جذابیت های بی همتای تالاب انزلی، نیلوفرهای آبی آن میباشد. که در سرتاسر تالاب مشاهده می گردد. همچنین نیزارها و لاله دریایی هم در حاشيه تالاب مناظر بینظیری را خلق کرده اند. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح ترین لحظات سفر به بندر انزلی میباشد.

تالاب انزلی، جاذبه های گردشگری بندر انزلی

تالاب انزلی، جاذبه های گردشگری بندر انزلی

کاخ سلطنتی انزلی

کاخ، موزه میان پشته در استان گیلان، شهرستان انزلی، شهر بندر انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی قرار گرفته است. این کاخ در سال ۱۳۰۷ یک بار دچار آتش‌سوزی گشته است. که در زمان رضا خان برای اقامت وی آن را مورد مرمت و بازسازی قرار داده اند. و نام کاخ سلطنتی را برای آن انتخاب کرده اند.

کاخ سلطنتی انزلی

آکواریوم بندر انزلی

آکواریوم بندر انزلی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی میباشد. که اوایل تیر ماه سال ۱۳۹۷ آکواریوم بزرگ منطقه آزاد انزلی افتتاح گشت. و امروز یکی از مکانهای دیدنی بندر انزلی و رشت به حساب می آید. زیر بنای آکواریوم بیش از ۱۰٬۰۰۰ متر مربع و در چهار طبقه ساخته شده است.

آکواریوم بندر انزلی

این آکواریوم بزرگترین تونل آکواریوم کشور میباشد. و دارای گونه های مختلفی از زیباترین و نادرترین ماهی های دنیا است. که در کنار سرگرمی های متنوع مکانی مناسب جهت تفریح مسافران ایجاد کرده است.

آکواریوم بندر انزلی

حافظیه انزلی

حافظیه انزلی در بالای بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری واقع شده است. این بنایی سفید رنگ همانند حافظیه شیراز میباشد. این بنا در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و به وسیله جمعی از مهندسان آلمانی ساخته شده است. پیش از این، مکان برگزاری کنسرت های موسیقی بوده است. و هنوز هم به دلیل اینکه شباهتی به حافظیه شیراز دارد. به همین نام نامیده شده است. اینک این محل را در کنار جذابیت گردشگری بعنوان مکان برگزاری نمایشگاه های کوچک نقاشی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می دهند.

حافظیه بندر انزلی

موج شکن بندر انزلی

موج شکن انزلی که برای جلوگیری از صدمه زدن موج های دریا به کشتی ها و قایق ها ایجاد گردیده است. و اکنون به محلی برای تفریح و سرگرمی مردم محلی و مسافران بدل گشته است. تقریباً هر بازدیدکننده از انزلی یک تصویر یادگاری در کنار موج شکن ها می گیرد.

موج شکن بندر انزلی

احداث موج شکن غازیان و انزلی در سال ۱۲۷۴ آغاز گردید. و در سال ۱۲۹۳ کار احداث  آن به اتمام رسیده است. موج شکن ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه گشته اند. ایجاد گردیده است.  و در سال های اخیر مورد مرمت و بازسازی واقع شده است.

موج شکن بندر انزلی

پل های  انزلی

در گذشته غازیان و انزلی دو شهر جدا از هم بوده اند. و رفت و آمد بین آن دو از طريق قایق صورت می گرفت. ولی در سال ۱۳۱۴ ساخت پل های انزلی و غازیان جهت اتصال این دو مکان آغاز گردید. پل فعلی با جلوه هایی از گذشته خود به صورت بتنی ایجاد گردیده است. همچنین می گویند. که در گذشته یکی از دهانه های آن متحرک بوده است.

پل های بندر انزلی

پل های بندر انزلی

برج ساعت

این برج که یکی از قدیمی ترین بناهای انزلی یمباشد. که هنوز هم آن را مورد استفاده قرار می دهند . و پشت بازار سپه و میدان انزلی قرار گرفته است. ظاهرا این برج به فرمان خسروخان گرجی، حاکم ناصرالدین شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ایجاد گریدده است. این برج آجری دارای ۲۸ متر میباشد. و با چراغ روغنی اش به خاطر دیدبانی و همچنين راهنمايی کشتی ها ایجاد گردیده است.

برج ساعت بندر انزلی

بعد از آن که در سال ۱۳۰۷ مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. و در هر چهار طرف آن ساعتی نصب کرده اند. و از آن پس نامش را به برج ساعت تغییر دادند. این برج از مسافت چند کیلومتری قابل مشاهده میباشد.

برج ساعت بندر انزلی

بلوار ساحلی

بلوار ساحلی بندر انزلی نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی میباشد. که در نزدیکی اسکله قرار گرفته است. می توان گفت این پارک ساحلی در واقع نخستین  پارک در ایران بوده است. که از معماری روسیه الهام گرفته است. و در سال ۱۳۰۷ احداث گشته است. و منظره بسیار زیبایی به اسکله، کشتی های کوچک و بزرک، موج‎های خروشان دریا و مرغان دریایی آوازخوان مشهور، در این منطقه هدیه کرده است. و در عصرها خصوصا روز های بهار و تابستان بوی درختان نارنج و پرتقال احساس بسیار خوبی به آدم داده است.

بلوار ساحلی بندر انزلی

حمام شاه 

حمام شاه بندرانزلی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی است. و همچنین یکی از قدیمی ترین حمام های شهر می باشد. که پادشاهانی مانند ناصرالدین شاه، احمد شاه و رضا شاه در این گرمابه حمام کرده اند. حمام شاه بواسطه« امیر هدایت الله فومنی» مشهور به« گیلانشاه» در سال ۱۱۲۰ شمسی ساخته شده است. و مدتها بدست دولت آن زمان اداره شده است.

در اواخر دولت قاجاریه این گرمابه عمومی را فردی به اسم« عبدالحسین شفاهی» خریداری کرده است. و بعد از مدتها بهره برداری از این مکان ، آنرا به فردی به نام« کشوری» فروخته است. از حمام شاه انزلی در بسياری از سیاحت نامه ها و کتاب ها نام برده اند.

حمام شاه بندر انزلی

آرامگاه آقا سید محمد نجفی

آیت الله سید محمد نجفی در سال ۱۲۵۷ شمسی در نجف اشرف متولد شده اند. ایشان از نوادگان امام حسین علیه السلام و از سلاسه پاك حضرت محمد (ص) میباشند. زندگی معنوی و روحانی و جاوید آقا سید محمد نجفی مدام در قلب عاشقان و مریدانش جای گرفته است. و هیچ گاه فراموش نمی گردد. روح بزرگوار و مقام عرفانی او واسطه استجابت حوائج نیازمندان و متوسلین بسياري در درگاه الهی بوده.

آرامگاه آقا سید محمد نجفی بندر انزلی

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی

این کشتی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی است. و تنها شناور سواحل شمالی کشور میباشد. که از آن جهت مقاصد تفریحی استفاده می کنند. صرف یک وعده همراه با موزیک و عبور روی آب های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه ای می باشد. که شاید برای شما ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی بندر انزلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا