تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانایرانگردی

جاذبه های دیدنی استان سمنان

جاذبه های دیدنی و گردشگری استان سمنان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت سمنان، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری استان سمنان داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان سرزمین کویر، جنگل و کوهستان، و از نظر آب و هوایی بسیار متنوع میباشد. سمنان مانند بسیاری از استان ها دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی- طبیعی بسیاری میباشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم، حتما بازدیدی از این استان زیبا داشته باشید. و جاذبه های مختلف آن را تماشا کنید.

جاذبه های دیدنی و گردشگری سمنان

موقعیت جغرافیایی سمنان

استان سمنان دارای موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه ای میباشد. که بر سر دو شاهراه اصلی کشورمان واقع شده است.و کاملا استراتژیک میباشد. این استان در میان جاده اصلی تهران به سمت مشهد و جاده عبوری به سمت استان های شمال کشور نظیر مازندران و گلستان واقع شده است. سمنان از سمت شمال به استان های سرسبز گلستان و مازندران، از سمت مشرق به استان خراسان رضوی، از جنوب به استان های اصفهان و یزد و از سمت غرب به استان تهران امتداد میابد.

مساحت این استان ۹۷۴۹۱ کیلومتر مربع میباشد. و حدود ۸٫۵ درصد از کل خاک کشورمان میباشد. جغرافیا سمنان ترکیبی از دشت، جنگل، کوهستان و کویر میباشد. این استان در قسمت های شمالی دشت کویر و دامنه های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است.

موقعیت خاص جغرافیایی این استان و همچنین همجوار بودن آن با کوهستان و جنگل، تنوع اقلیمی زیادی به آن داده که جاذبه های طبیعی بسیار جالبی را به وجود آورده است. پر جمعیت ترین شهر این استان، شهر سمنان میباشد. و دیگر شهرستان های آن شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، میامی، آرادان و سرخه میتوان نام برد.

نقشه سمنان

معروف ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری سمنان

سمنان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف و فراونی میباشد. که معرفی و توضیح همه آن ها در این مطلب نمی گنجد. به طوری که در تمامی شهرهای این استان از جمله سمنان، دامغان، شاهرود، بسطام  می توانید، آثار تاریخی ارزشمندی را ببینید. در ادامه با برخی از این جاذبه ها دیدنی و گردشگری استان سمنان آشنا می شوید.

جنگل ابر شاهرود

یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان سمنان ، جنگل ابر شاهرود میباشد. این جنگل ها حدود ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است. این منطقه به دلیل پدیده اقیانوس ابر، در بین طبیعت گردان محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

و جزء جنگل های هیرکانی کشور به حساب می رود. این منطقه دارای آب و هوای بسیار مطلوب و خنکی میباشد. از این رو به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران در فصول تابستان و بهار به حساب می آید.

جنگل ابر شاهرود ،استان سمنان

جنگل ابر شاهرود ،استان سمنان

همچنین موزه شاهرود، پارک ملی خارتوران، روستای گردشگری قلعه بالا، آرامگاه شیخ آب والحسن خرقانی، بازار تاریخی شاهرود و … از جمله جاذبه های دیدنی وگردشگری شهر شاهرود، استان سمنان میباشند.

ییلاقات شهمیرزاد

شهمیرزاد آنقدر بکر و زیباست که آن را بهشت سمنان می نامند. اینجا الماسی میباشد. در دل کویر که به خاطر آب و هوای خنک، طبیعت بکر و سر سبز و رودخانه جاری اش شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافته است.

این منطقه ییلاق و تفرجگاه مردمان سمنان میباشد. و در فصل های گرم سال پر از گردشگران و طبیعت گران بوده است. این منطقه حدود ۲۳۰ کیلومتری تهران و ۲۰ کیلومتری شمال سمنان واقع شده است.

شهمیرزاد نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان سمنان میباشد.

ییلاقات شهمیرزاد، استان سمنان

چشمه علی دامغان

چشمه علی یکی دیگر از مناطق بسیار زیبا و بکر سمنان، منطقه تفریحی- سیاحتی در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان میباشد. این مکان را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین تفرجگاه های شهر دامغان نام برد. این مکان دارای جنبه تاریخی نیز میباشد. و در دوره قاجار نیز مورد استفاده شاهان قرار گرفته است.

چشمه علی دامغان ، سمنان

چشمه علی دامغان ، سمنان

همچنین مسجد تاریخانه دامغان، برج طغرل، تپه حصار دامغان و آرامگاه پیر علمدار از دیگر جاذبه های معروف شهر دامغان ، استان سمنان میباشند.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر یکی از کهن ترین مناطق محافظت شده ایران به حساب می رود. که جاذبه های گردشگری و تاریخی- طبیعی زیادی را در خود جای داده . هر ساله هزاران گردشگر و البته ستاره شناس برای خوابیدن در زیر این آسمان پرستاره، به این منطقه می روند.

کاروانسرای معروف قصر بهرام، کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای سفید آب و … از جمله جاذبه های تاریخی این منطقه به شمار می روند.

پارک ملی کویر سمنان

پارک ملی کویر سمنان

پارک ملی کویر سمنان

مقبره بایزید بسطامی و شهر بسطام 

بسطام را می توان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سمنان نامید. شهر بسطام بیشتر به دلیل وجود مقبره شاعر معروف، بایزید بسطامی، مشهور میباشد. این شهر را می توان یکی از پر بازدید ترین شهرهای این استان نامید.

بسطام در ۶ کیلومتری شاهرود قرار گرفته است.همچنین علاوه بر مقبره باشکوه بایزید، دارای آثار تاریخی دیگری نیز در این منطقه میباشد. که می توانید از آن ها بازدید به عمل آورید.

مقبره بایزید باسطامی هم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان سمنان میباشد.

مقبره بایزید بسطامی و شهر بسطام 

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان، یکی از کهن ترین بنا های موجود در این شهر میباشد. به گفته برخی از تاریخ شناسان، این مسجد بر روی یکی از آتشکده های ساسانی ایجاد گشته، که در دوره های مختلف اسلامی آن را مورد استفاده قرار داده اند.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان

معدن نمک گرمسار

اکثر مردم، سمنان را با نمک آن می شناسند. یکی از بزرگ ترین و البته بینظیر ترین معدن های نمک کشور، معدن نمک گرمسار، در استان سمنان میباشد. که امروزه تبدیل به یکی از بزرگ ترین مناطق گردشگری استان سمنان شده است.

ستون های نمکی این معدن دارای ارتفاعی به اندازه ۱۲ متر میباشند. که دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است. که از دیدن آن ها پشیمان نمیشوید.

معدن نمک گرمسار ،سمنان

معدن نمک گرمسار ،سمنان

معدن نمک گرمسار ،سمنان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا