تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

جاذبه های گردشگری و دیدنی گرگان

جاذبه های گردشگری و دیدنی گرگان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری گرگان ، استان گلستان داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

شهر گرگان یکی از شهر های گردشگری و دیدنی ایران میباشد. در قسمت های شمالی کشور واقع شده است. و در ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی میباشد. که جهت بازدید از دریای آبی و مواج خزر راهی مناطق مازندران و گیلان گشته اند.

این شهر زیبا با جاذبه های دیدنی بینظیر و منحصر به فرد خود یکی از ایستگاه های توقف مسافران در بین مسیر گشته است. و با خدمات، امکانات مناسب و مردم مهربان و مهمان نواز خود، اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران خلق می کند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری گرگان، گرگان

در ادامه با برخی، از جاذبه های دیدنی و گردشگری گرگان آشنا می شویم.

۱. پارک جنگلی ناهارخوران 

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان یکی از قدیمى ترین تفرجگاه شهر گرگان در استان گلستان میباشد. كه بسیارى از ایرانیان با آن آشنای هستند. نهارخوران در فاصله ۴ كیلومترى جنوب شهر گرگان قرار گرفته است. این پارک شامل مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده هاى تاسیسات شهردارى و جهانگردى میباشد.

كه از سال ۱۳۳۸ توسط سازمان جنگلها و مراتع كشور به منظور تامین تفرجگاه برای اهالى گرگان به شهردارى گرگان واگذار شده است.این مجموعه به جهت موقعیت خاص جغرافیایى که دارد، و همچنین واقع شدن در دو دامنه پر شیب، داراى آب و هواى دلپذیری است.

در حال حاضر این مجموعه داراى رستوران و مهمانسرا متعلق به شهردارى و سازمان ایرانگردى و جهانگردى میباشد. كه در آن چند هتل و دهها ویلا نیز ساخته شده است. درختان سرسبز و سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران ، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی بینظیر و دیدنی را در منطقهبه وجود آورده است. که علاوه بر مردم استان دارای گردشگران بسیاری در تمام ایام سال وبخصوص تعطیلات نوروز و تابستان میباشد.

پارك جنگلی ناهارخوران، گرگان

پارك جنگلی ناهارخوران، گرگان

۲. منطقه حفاظت شده جهان ‌نما

مرکز تفریحی جهان ‌نما دارای طبیعت زیبا و جانوران وحشی میباشد. که از منابع باارزش استان گلستان است. که در مناطق مرتفع جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی، در رشته کوه‌های البرز واقع شده است. منطقه حفاظت شده جهان ‌نما، از نام دهکده ییلاقی آن اقتباس گشته است.

بخش مهم آن در حوزه شهرستان کردکوی و ناحیه شرقی آن در حوزه شهرستان گرگان واقع شده است. زیستگاه ترکت که بخشی از منطقه جهان‌نما را تشکیل داده است. محل زیست گونه‌های باارزشی نظیر مرال، شوکا، پلنگ، خرس، خوک وحشی، گرگ و گربه وحشی بوده است. و یکی از بخش‌های مهم این منطقه میباشد.

منطقه حفاظت شده جهان ‌نما ،گرگان

منطقه حفاظت شده جهان ‌نما ،گرگان

۳. بازار نعلبندان گرگان

بازار نعلبندان که شلوغ ترین بازار بومی در گرگان میباشد. یکی دیگر از اماکن تاریخی و جاذبه ای گردشگری و دیدین گرگان به شمار می رود. این بازار زمانی بزرگترین بازار شمال کشور بوده است .این بازار در داخل بافت قدیم شهر واقع شده است. و از مراکز مهم داد و ستد کالا در روزگاران گذشته به حساب آمده است.

بازار قدیمی گرگان که دارای قدمتی دیرینه میباشد. از نظر سبک معماری و راسته های مربوطه، یکی از زیباترین بازارهای استان منطقهٔ شمال ایران میباشد. این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی میباشد. و محصولات مهم صنایع دستی ، به ویژه دستبافت های ترکمنی که دارای شهرت خاصی است. به فروش می رسد.

  بازار نعلبندان ،گرگان

بازار نعلبندان ،گرگان

۴. خلیج گرگان

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر میباشد. که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر به وجود آمده است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان میباشد.

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران)، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثبت شده است. تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه مهم و ارزشمند زیست‌محیطی بوده است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله به حساب می رود.

خلیج ،گرگان

خلیج گرگان

۵. روستایی زیارت ، گرگان

روستای زیارت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی گرگان میباشد. که دارای ارتفاع ۱۰۰۰ متر از سطح دریا است. که در مسیر یکی از راه​‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر واقع شده قرار گرفته است. این مسیر که اکنون فقط برای کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌​گیرد. یکی از مسیر‌‌های پرتردد گذشته جهت افراد محلی و مسافران محسوب شده است.

در شمال روستای زیارت، منطقه نهارخوران شهر گرگان و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، و در جنوب آن آبشار زیارت و ارتفاعات پوشیده از جنگل و در اطراف آن ارتفاعات ادیم، مازوکش و کمرسر واقع شده است. که با توجه به محل قرار گرفتن خود روستا که روی شیب کوه و در دره رود خاصه​ رود بین دو دامنه کوهستانی و جنگلی میباشد. منظره زیبای و بینظیری را خلق کرده است.

روستای زیارت گرگان

روستای زیارت گرگان

۶. دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با به نام مار سرخ نیز مشهور میباشد. دیواری تاریخی بوده است. که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز گشته. و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله امتداد یافته است. هم‌اکنون تقریباً تمام این دیوار از بین رفته. و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، برجای مانده است.

دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین ، بزرگترین دیوار دفاعی جهان میباشد. این دیوار عظیم تاریخی که دارای ۲۰۰ کیلومتر طول است. در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است.

دیوار بزرگ ،گرگان

دیوار بزرگ گرگان

۷. موزه صنایع دستی گرگان

موزه صنایع دستی گرگان که در واقع خانه امیر لطیفی بوده است.یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی گرگان میباشد. که دارای مساحت ۹۵۶ متر مربع دربافت قدیم گرگان، خیابان امام خمینی جنب مسجدجامع و بازارچه سنتی نعلبندان قرار دارد.

موزه صنایع دستی گرگان در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ایجاد شده است. اکنون به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان تبدیل شده است. بنایی دو طبقه با دوبخش هسته اصلی بنا و بخشهای خدماتی میباشد. مورد بازدید گردشگران  بسیاری قرار گرفته است.

موزه صنایع دستی گرگان

موزه صنایع دستی ، گرگان

۸. مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان که در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان شهر گرگان واقع شده است. از بناهای دوره سلجوقیان بوده است. و از این حیث از جاذبه های تاریخی و مذهبی و جاذبه های گردشگری و دیدنی گرگان و استان گلستان به حساب می آید.

این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان میباشد. که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز بهره برده است. تزیینات معماری که در ساخت مسجد جامع گرگان به کار رفته. ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت رنگ و مناره آجری با خطوط کوفی مربوط به دوره سلجوقی میباشد.

مسجد جامع ،گرگان

مسجد جامع گرگان

۹. برج المان

برج نماد میدان بسیج گرگان که دارای ۵۷ متر ارتفاع است. دومین برج مرتفع کشور میباشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این برج می‌توان به رستوران گردان، تراس مخصوص با چشم‌انداز زیبا از شهر گرگان، صاعقه‌گیر و آنتن ۱۵ متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی نام برد.

برج المان ،گرگان

برج المان، گرگان

۱۰. روستای شاهکوه

روستای کوهستانی شاهکوه در البرز مرکزی واقع شده است. که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان امتداد میابد. و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان میباشد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا واقع شده است. و با شهرهای گرگان و شاهرود دارای ارتباط زمینی از طریق راه شوسه میباشد.

شاهکوه به دلیل موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد میباشد. و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ میکنند. اما در تابستان شاهکوه دارای جمعیت فراوانی میباشد.

روستای شاهکوه، گرگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا