تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیتالش

غار سوباتان (غار گنج خانه) تالش

غار سوباتان تالش

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با غار سوباتان تالش یا غار گنج خانه را که یکی از جاهای دیدنی تالش است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

آشنایی با روستای سوباتان

در بهشت سر سبز ایران، گیلان، در قسمت شمال شرقی روستایی ییلاقی به نام سوباتان قرار گرفته است . این روستا از دو واژه ترکی سو به معنای آب و باتان به معنای محل فرو رفتن ایجاد شده است.

در این روستا چشمه‌ای وجود داشته که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره در زمین فرو می‌رفته است همچنین روایت دیگری از ریشه کلمه سوباتان می گوید که سوباتان ریشه تالشی سووتن به معنای محل رویش گلپر است.

روستای سوباتان | تالش

روستای ییلاقی سوباتان در غرب دره لیسار در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۱۷ کیلومتری جنوب دریاچه نئور در استان اردبیل در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا دارای جمعیت کمی می‌باشد و اهالی آن در اواخر تیر ماه از روستاهایی مانند قلعه‌بین در این مکان ساکن می شوند و در پایان شهریور به خانه‌های خود بر می گردند.

غار سوباتان | غار گنج نامه | تالش

معرفی غار سوباتان یا گنج خانه

غار سوباتان در ضلع شمال شرقی منطقه ییلاقی سوباتان جای گرفته است. دسترسی به این غار برای طبیعت دوستان راحت نیست و نیاز به راهنما می باشد.

غار گنج‌خانه که نام دیگر غار سوباتان است بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر قرار دارد و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است. از آنجا که دهانه غار سوباتان باریک است، پیمودن آن برای گردشگران مناسب نیست و تنها برای غارنوردان ممکن است. 

غار سوباتان | غار گنج نامه | تالش

غار گنج خانه با 6 متر عرض و 40 متر طول، به دلیل برخی اعتقادات محلی ها، گنج خانه نامیده می شود زیرا آن ها اعتقاد دارند که گنجی درون آن نهفته است. اما اگر واقعا گنجی در آن جا هست چرا به سراغ آن نمی روند؟ آیا دلیل آن  افسانه ای قدیمی است یا عدم آگاهی مردم محلی.

محلی های این منطقه همچنین معتقد هستند که این غار طلسم شده است و اگر فردی به داخل آن برود به سنگ تبدیل خواهد شد. از دیگر باور های محلی های این مکان اعتقاد به شمشیر های شناور در داخل غار است.

غار سوباتان | غار گنج نامه | تالش

اما خوب است که بدانیم غار سوباتان در سال 1394 توسط غار نوردان پایش شده و به نقشه برداری شده و جزء  غار های دارای نقشه می باشد. درون غار سنگ نوشته هایی وجود دارد که نشان از سکونت انسان های غار نشین در این غار دارند.
غار سوباتان | غار گنج نامه | تالش

زمان مناسب

بهترین زمان برای بازدید از غار سوباتان فصل بهار است. اما برای بهره بردن از طبیعت بکر و زیبای سوباتان در هر فصلی از سال می توانید به این روستا بروید و مدت زمانی را در طبیعت زیبای روستای سوباتان بگذراند.

با توجه به اینکه گفتیم ورود به این غار به راحتی انجام نمی شود و نیازمند امکانات غارنوردی می باشد اما  مسیر پیاده‌روی از روستا تا غار گنج خانه در حدود ۱۵ دقیقه‌ای می باشد، این مسیر به رنگ سبز که با شقایق‌ها رنگ‌آمیزی شده است و هوایی بی‌نظیر دارد باعث ثبت خاطراتی زیبا برایتان خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا