تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیرودبار

جاهای دیدنی رودبار

جاهای دیدنی رودبار

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاهای دیدنی رودبار می پردازیم. برای توضیحات بیشتر با ما همراه باشید.

رودبار شهری است در استان گیلان و شمال ایران که در ۶۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این شهر به جهت دارا بودن چشمه‌ها و رودهای خروشان فراوان و همچنین گسترهٔ عظیمی از درختان زیتون به «رودبار زیتون» نیز شهرت دارد.با کشف مناطقی توسط باستان شناسان در این شهر، احتمال زیادی می رود که شهرستان رودبار از قدیمی‌ترین سکونتگاه های انسان در ایران می‌باشد. رودبار به معنای سرزمین رودهاست.

این شهر به دلیل همجواری با کوهستان‌های رشته‌کوه البرز ، به آن رودبار کوهپایه نیز می گویند .

رودبار گیلان

برای اشنایی بیشتر با جاهای دیدنی رودبار با ما همراه باشید.

سفید رود

سفیدرود یا سپیدرود که متشکل از به هم پیوستن رودهای قزل‌اوزن و شاهرود است از میان شهر رودبار می‌گذرد و در شهر منجیل به هم می رسند. و یکی از پرخروش ترین رودهای ایران و دومین رود بلند کشور بعد از رود کارون است.

ساحل سفیدرود و پارک ساحلیِ سفیدرود یکی از زیباترین جاهای دیدنی رودبار است که با آب و هوایی مطلوب و مناظری زیبا در فصول بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را همه ساله فرا می خواند.

این رود دارای ۴۵ گونه و زیرگونه ماهی است که در بین ماهی‌های مهاجر می توان به اوزون برون، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، تاس ماهی، ماهی سفید،شاه کولی، اسبله، سفید کولی، سیاه کولی اشاره کرد. ماهی‌های زیر مجموعه کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. رودخانه سفیدرود به جهت مهاجرت و زاد و ولد آبزیان خصوصا دسته ی ماهیان خاویاری و دسته ی ماهیان استخوانی از رودخانه‌های خاص در حوزه جنوبی دریای خزر می‌باشد.

سفید رود

غار یخی درفک

سپیدرود، دریای خزر و آتشفشان درفک سه پدیده طبیعی خاص جغرافیایی استان گیلان است. دهانه‌ی آتشفشان درفک بزرگ‌ترین دهانه‌ی آتشفشانی ایران است. این آتشفشان در فاصله پنجاه کیلومتری جنوب وجنوب شرقی رشت قرار دارد و ارتفاع آن در حدود ۲۷۰۵ متر  است که یکی از قلل مرتفع رشته کوه های البرز است.

درفک دارای دو غار مشهور به نام غار یخی و غار آهکی است. غار یخی در تمام فصل های سال با لایه ضخیمی از یخ پوشیده شده است. این غار که یک صفحه‌ی یخی صیقلی است دارای دهانه ای کوچک و شیبی تند است. غار آهکی استلاکتیکی نوچاه، متاسفانه در زمین لرزه ای که در سال 69 در رودبار به وقوع پیوست فرو ریخت و دیگر اثری از آن باقی نمانده است. مردم این منطقه آن‌ غار را مدفن حیوانات منجمد شده می‌دانستند.

تپه باستانی مارلیک

تپه مارلیک که با نام چراغعلی تپه نیز شهرت دارد، یک محوطهٔ باستانی در کرانهٔ سفیدرود و در درهٔ «گوهر رود» رودبار استان گیلان است که قدمت آن به بیش از سه هزار سال قبل می‌رسد. مورخان این تپه را مدفن خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان آمارد می دانند. همچنین جام مارلیک به عنوان نماد قوم آمارد در گیلان شناخته می‌شود.

تپه باستانی

این محوطه باستانی در سال 1340 شناخته شد اما پیش از آن مردم محلی انجا، اشیایی را که در آن پیدا می‌کردند، می‌فروختند. این تپه دارای بقایایی ارزشمندی از تمدنی باستانی است که در آن 25 مدفن و چند استخوان انسان به همراه اشیا ارزشمندی کشف شده است.

دریاچه عروس

دریاچه عروس یکی دیگر از جاهای دیدنی رودبار است. مکانی بکر و زیبا که ارامشی وصف ناپذیری را هدیه می دهد.

 دریاچه-حلیمه-جان

دریاچه‌ی حلیمه جان که با نام دریاچه عروس نیز شهرت دارد، در محدوده ی سی کیلومتری شمال شرق رودبار و دوازده کیلومتری شهر توتکابن در روستای حلیمه ‌جان قرار دارد ، روستای حلیمه جان از توابع رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است.

هنگامی که هوا آرام است و بادی نمی‌وزد این دریاچه را فرشی از جلبک‌های سبز میبینید که بیشتر نقاط دریاچه را پوشانده است و سبب شده تا سطح دریاچه دو رنگ شود و زیبایی بی نظیری را به تصویر بکشد.

دریاچه ویستان

دریاچه‌ ویستان که با نام بره‌سر نگین سبز و پنهان رودبار نیز شهرت دارد. دریاچه‌ای است آرام ، ساکت و عمیق که در اثر رمین لرزه ایجاد گردیده است. و در دل جنگل جای دارد. منبع آب این دریاچه، چشمه‌های زیرزمینی است.

دریاچه-ویستان-1

دریاچه ویسان با رودبار در حدود ۵۶ کیلومتر فاصله دارد. و بخشی از منطقه خورگام است. در جنوب این دریاچه ییلاق بی نظیر استل‌سرا یا استخرسرا قرار دارد. طول این دریاچه در حدود ۲۳۰ متر است و دارای پهنایی به عرض ۱۰۰ متر می باشد.

طبیعت بکر این ناحیه میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است.که زیبایی دریاچه را چندین برابر کرده است.

دریاچه-ویستان-1

چشمه بار

«چشمه بار» منطقه ای است ییلاقی در ارتفاعات روستای کلشتر شهرستان رودبار که در سه کیلومتری رودبار واقع شده است، که دارای طبیعتی سرسبز، زیبا و مسحور کننده می باشد.

چشمه بار

چشمه بار که با نام چیمه وار نیز معروف است عضو بزرگترین و پر آب‌ترین چشمه‌های کشور می‌باشد، که در تمام فصول سال حتی تابستان دارای آبی بسیار سرد و گواراست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا