تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیسوغاتیفومن

آشنایی با سوغات فومن

سوغات فومن

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات فومن آشنا می کنیم .در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در استان گیلان و در 27 کیلومتری جنوب غربی شهر رشت،شهر فومن واقع شده است. ساکنان شهر فومن ترکیبی از دو قوم گیلک و تالش و دارای مذهب شیعه 12 امامی می باشند و به زبان گیلگی و تالشی صحبت می کنند. کار مردم فومن کشاورزی و دامداری می باشد. از محصولات عمده فومن برنج ، چای ، توتون می باشد.

کلوچه فومن

کلوچه فومن

 

یکی از هزاران نوع شیرینی دلجسب و خوشمزه ایران زمین در شهر فومن ، کلوچه فومن می باشد.این کلوچه در همه جای ایران پخت می شود ولی خاستگاه اصلی آن شهر فومن می باشد. مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از:آرد ، تخم مرغ ، شکر ، روغن حیوانی ، دارچین ، وانیل ، جوز ، مغز هل است.

رشته خشکار

رشته خشکبار

از دیگر سوغات فومن می توان به این شیرینی که در بین گیلانی ها از شیرینی های سنتی به شمار می رود و در بین خانواده های محلی به عنوان شغل محلی به حساب می آید. پخت این شیرینی با مواد ذیل می باشد:آرد برنج ، شیر ، مغز گردو ، هل ، دارچین و شکر است. برای درست کردن این شیرینی از ابزار مخصوصی به نام شانه رشته ریز استفاده می شود. شانه رشته ریز قیفی شکل بوده و از جنس برنج می باشد که دارای 6 لوله باریک و منظم است. سرخ کردن این شیرینی در سینی مسی می باشد و از کیفیت خاصی برخوردار است.

برنج گیلان از سوغات فومن

برنح گیلان

شهرت برنج گیلان به خارج از مرزهای کشور ایران رسیده است. برنج مهمترین ماده غذایی برای ایرانیان است ، خرید برنج از رشت می تواند سوغات خوبی برای خود و عزیزانتان باشد.

چای لاهیجان معروفترین سوغات گیلان

چای لاهیجان

چای در بسیاری از شهرها از جمله رشت ، فومن ، لنگرود ، صومعه سرا ، سیاهکل کشت می شود. چای گیلان برای عطر و طعم خاص خود بهترین گزینه برای تهیه سوغاتی می باشد. چای نسبت به برنج جای کمتری را اشغال می کند.چای خستگی را از بین می برد ودم کردن آن با هل ، بهار نارنج ، دارچین و … هرکدام خاصیتی دارد.

نان لاکو

نان لاکو

یکی از سوغات های فومن و غرب گیلان و مهمترین قسمت منبع در آمد اهالی در زمان حال پخت نان برنجی و نان لاکو است. بسیاری از مسافران می گویند اگر در سفر نتوانید غذاهای محلی را مزه کنید انگار هیچ کاری نکرده اید. .خوردن غذاهای هر منطقه ما را با فرهنگ و خوراک آن ها آشنا می کند البته که بهترین قسمت هر سفر بخش خوراکی های آن می باشد.همه گردشگران دوست دارند در مسافرت طعم های مختلف و محلی را  تجربه کنند.

ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار

این ترشی مخلوطی از گیاهان ، میوه و سبزی های خرد شده که این ترشی در سرکه انداخته می شود. ترشی هفت بیجار در شمال و در گیلان می باشد. سیر یکی از سبزیجات استفاده شده در این ترشی می باشد. این ترشی یکی از پر طرفدار ترین و پر مصرف ترین  نوع ترشی در ایران می باشد.

حصیر بافی

حصیر بافی

صنایع دستی بومی گیلان که توسط دستان هنرمند زنان بندر انزلی ، آب کنار ، غازیان انجام می شود حصیر بافی می باشد.از محصولات این صنعت بومی می توان به سبد ، زیر انداز ، آبکش ، زیر داغی و … نام برد. زیراندازها ی زیبای حصیری در کف خانه ها یا دیوارهای اهالی گیلان دیده می شود. این حصیر ها با آب و هوای مرطوب و معماری خانه های گیلانی بسیار هماهنگی دارد.

شال بافی

شال بافی

یکی دیگر از سوغات فومن شال بافی  است که هنر دست های هنرمند بانوان شهرهای تالش ، گالش و فومن می باشد. این دست بافته ها زیبا و رنگین بومی و سنتی از پشم می باشند این بافت ها از ورود سرما و رطوبت جلوگیری می کند و بسیار مورد استفاده مردمان مناطق مرطوب و کوهستانی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا