تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویسوغاتیمشهد

معرفی صنایع دستی و سوغات مشهد

سوغات مشهد

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات و صنایع دستی مشهد آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهر مقدس مشهد مرکز استان خراسان رضوی می باشد. در این شهر کالاها و صنایع زیادی در مراکز خرید عرضه می گردد. اکثر زائرین بعد از زیارت امام هشتم خود در بازار به خرید مشغول هستند. در مشهد سوغات متنوعی به چشم می خورد که می توانید برای هر کسی به راحتی سوغاتی انتخاب کنید.

بازارهای اطراف حرم مطهر حال و هوای خاصی برای مسافران دارند. شهر مقدس مشهد به دلیل اینکه یک شهر زیارتی محسوب می شود تنوع زیادی در کالاها و صنایع در این کلان شهر می باشد.

زعفران محبوب ترین سوغات مشهد

در لیست مشهورترین و معروف  ترین سوغاتی های مشهد زعفران یا همان طلای سرخ وجود دارد. این سوغات ارزشمند در همه کشور جزء محصولات کشاورزی می باشد که به عنوان کالایی مرغوب به کشورهای اروپایی و سراسر دنیا صادر می شود.

در استان خراسان مهمترین مرکز کشت و تولید زعفران در کشور ایران است، این مسئله باعث شده که زعفران بهترین و مهمترین سوغات مشهد مقدس باشد. حدود50درصد زعفران کشور در مشهد تامین می شود، مشهد بیشترین سهم صادرات زعفران را در کشور دارد.

زعفران

زرشک

در  شهر قاین، و روستای کلاته بالا و روستاهای دیگر آن که با مرکز استان حدود 110الی 100 کیلومتر فاصله دارند، کشت و زراعت زرشک  انجام می پذیرد. استان خراسان مقام اول کشوری را در تولید محصول دارد و بعد از آن مازندران تولید زرشک را در شهر تنکابن مقام دوم را دار است.

در بیشتر مغازه های شهر مشهد زرشک به فراوانی یافت می شود و بیشتر زائران زرشک را به همراه زعفران خریداری می کنند. دو نوع زرشک وجود دارد که نوع اول اناری و نوع دوم پفکی (مجلسی) میباشد. زرشک خواص در مانی هم دارد و یکی از پر مصرف ترین مواد در مهمانی ما ایرانی هاست.

زرشک
زرشک

نقل و نبات

نبات از تبلور آب شکر به دست می آید. این کریستال های زیبا به دو شکل شاخه نبات که برای تزیین سفره عقد، و نبات چوبی برای مصرف خوراکی می باشند. نبات بسیار شادی آور است و در درمان دل درد نیز موثر است. انواع طعم های نبات که در مغازه ها می توانید ببینید زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و آویشن می باشند. شما می توانید به عنوان سوغات تهیه کنید وبا خود ببرید. نقل ها هم از شکر درست می شوند که یکی از فرآورده های دیگر است که در کنار چای خالی از لطف نیست. انواع طعم های آن گردویی، کاکائویی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفران می باشد.

نبات
نقل و نبات مشهد

ادویه هفت قلم

یکی دیگر از سوغاتی های مشهد ادویه می باشد که به (ادویه هفت قلم) معروف است، این ادویه در تهیه آبگوشت ، خورشت و دیگر غذاها استفاده می شود. ترکیبات این ادویه از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه می باشد که به طور زیبایی از رنگ ها در مغازه ها کنار هم چیده شده اند، از انواع دیگر آن می توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره کرد.

ادویه
ادویه هفت قلم

جیلی بیلی

تا چندین سال پیش جیلی بیلی معنای خاصی نداشت ، در مشهد شکلات های رنگی با نام جیلی بیلی  وجود دارد که در واقع پاستیل مخصوص در رنگهای متفاوت می باشد. چندسالی است که یکی از سوغات مشهد جیلی بیلی می باشد.

جیلی بیلی
جیلی بیلی مشهد

خشکبار مشهورترین سوغات مشهد

خشکبار یکی از سوغات های مشهد است. کیفیت بسیار بالای خشکبار در مشهد، باعث شهرت فراوان آن شده است. در خشکبار انواع مغزجات، نخود، کشمش، لواشک، برگه میوه های خشک مختلف و خوراکی های خاصی همچون چلغوز وجود دارد.

خشکبار
خشکبار

انگشتر و زینت آلات فیروزه و عقیق

مرغوب ترین فیروزه به رنگ آبی روشن می باشد. این سنگ در ساخت گردنبند، انگشتر و دیگر زیور آلات استفاده می شود. نوع دیگر آن عقیق می باشد که سه نوع عقیق ایرانی، عینی و هندی وجود دارد که روی عقیق ها را تراش می دهند و بعد جلا میزنند و مسافران این زیور آلات را به عنوان سوغات تهیه می کنند.

انگشتر
انگشتر

عطریات

انواع رایحه عطریات گل یاس سفید، گل یخ، گل بهار نارنج، گل مریم، گل کبری، گل نرگس و……می باشد که در مغازه های مشهد مقدس وجود دارد. عطر حرم نیز از گل محمدی و یاس تهیه می شود.

عطریات
عطریات

مهر و سجاده

یکی از مشهور ترین سوغات شهر زیارتی مشهد مقدس سجاده و مهر می باشد. با سلیقه خود می توانید این هدیه ارزشمند را برای عزیزانتان تهیه کنید.

مهروسجاده
سوغات مشهد

هر کاره تراشی

یکی از قدیمی ترین سوغات مشهد دیگ و ظروف سنگی که در اصطلاح عامیانه مردم مشهد( هرکاره) می باشد. ویژگی مهم این سنگ از نوعی سرپانتین است و نرم و مقاوم بودن آن در برابر آتش می باشد، به همین دلیل با شعله ملایم غذا را لذیذ و خوشمزه می کند. کوه سنگی و توس محلی مناسب برای تهیه این دیگ ها می باشد.

هرکاره

ساعت ها و تابلوهای مینا کاری

یکی از زیباترین سوغات های مشهد ساعت ها ی دیواری یا رومیزی و دیوار کوب ها است. این سوغات هنر دست  ایرانی است و نشان از مشهد مقدس دارد.

ساعت
سوغات مشهد

تابلوهای نفیس نقره

یکی از سوغاتی های مشهد تابلوهای نفیس می باشد. این تابلوها را به جهت تبرک و آیات قرآنی در خانه های خود نصب می کنند. این تابلوها طرح و نقشی مختلف و زیبا دارد که جنس آنها نقره می باشد. بافته های مربوط به پرچم های مذهبی و نشانه ها از معروف ترین هدایای مشهد مقدس مس باشد.

تابلو
تابلوهای نقره

قالی بافی مشهد

دلیل رونق  این هنر در مشهد وجود حضرت رضا(ع) و مهاجرت هنرمندان قالی باف به این شهر مقدس می باشد. امروزه تمام  موزه های دنیا آراسته به فرش مشهد به ویژه از عصر صفویه  است و شهرت فرش های مشهد را باید در رنگ و نقش و نحوه بافت آن جستجو کنید.

برای بازدید از فرشهای زیبا و نفیس مشهد به موزه آستان قدس رضوی بروید و از این هنر زیبا دیدن فرمایید، اگر قصد خرید را دارید به بازار فرش مشهد بروید و از این قالی های زیبا تهیه کنید.

قالی بافی
قالی بافی

گلیم بافی

قدمت گلیم بافی به دوران تاریخی و قبل اسلام می رسد، اما در طول دوران اسلام ذوق و سلیقه کویر نشینان، روستاییان و بومیان موجب بروز خلاقیت های هنری برگرفته از طبیعت پیرامون بوده است. امروزه زنان روستا بخشی از وقت خود را صرف بافت این هنر زیبا می کنند. گلیم دارای نقوش متنوع حیوانی و طرح های هنری است. انواع آن گلیم سوماک و گلیم سوزنی است.

گلیم بافی
گلیم بافی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا