تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارساقلیدایرانگردی

باتلاق گور بهرام | استان فارس

باتلاق گور بهرام

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با باتلاق گور بهرام را که یکی از جاهای دیدنی اقلید است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

باتلاق گور بهرام

بهرام گور یکی از پادشاهان دوره ساسانیان بوده است. بهرام  دارای مهارت های بسیاری در امر کار بوده و از علایق وی شکار گورخر بوده است. گورخر حیوانی چالاک و سریع می باشد و از آنجایی که بهرام نیز شکارچی سریع بوده است به شکار گورخر علاقه بسیاری داشته است و از این جهت این پادشاده ساسانی به بهرام گور شهرت یافته است.

تالاب گوربهرام

در بسیاری از اشعار شاعران قدیمی افسانه ها و شعر هایی در مورد بهرام گفته شده است. بر طبق این افسانه ها بهرام 23 سال حکومت می کند و نهایتا در یکی از شوره زار ها در حین شکار گورخر سوار بر اسب خودش در یک باتلاق یا مرداب فرو می رود و هر چه اسب دست و پا می زند فقط بیشتزر فرو می رود تا جایی که اسب و بهرام در باتلاق ناپدید می شوند. مردم اسب بهرام را از باتلاق بیرون می کشند اما اثری از بهرام یافت نمی شود.

یکی از رباعیات معروف خیام :

آن قصر که جمشید در او جام گرفت            آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت

بهرام که گور می گرفتی همه عمر             دیدی که چگونه گور، بهرام گرفت؟

باتلاق گور بهرام در یکی از مناطق زیبا و کوچک در 55 کیلومتری شهرستان اقلید و 170 کیلومتری شهر شیراز است. این باتلاق در بین مردم به گور بهرام شهرت یافته است که در نزدیکی روستای تاریخی آسپاس می باشد. برخی معتقد هستند که بهرام در همین باتلاق ناپدید شده است .

باتلاق گور بهرام

مسیر دسترسی به باتلاق

در مسیر جاده شیراز به یاسوج  اگر ادامه بدهید به روستای آسپاس خواهید رشید. این تالاب در نزدیکی این روستا و در دره ای به نام بهاران قرار گرفته است.این دره سالیان دور شکارگاه پادشاهان باستانی بوده است.این دره دارای چشمه های بسیاری است که در اطراف همین جشمه ها باتلاقی زیبا بوجود آمده است که نام آن را گور بهرام گذاشته اند. اطراف این باتلاق را درختان زیبا محصور کرده اند و در درون آن گیاهان مختلفی مانند نی زار ها رشد کرده اند. امروز این تالاب یکی از جاهای دیدنی شهرستان اقلید به حساب می آید

باتلاق گور بهرام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا