تور

اجاره خودرو در دبی
استانبولترکیهجهانگردی

آشنایی با جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاهای دیدنی استانبول خواهیم پرداخت، همچنین توضیح آماری و مختصری درباره سفر ایرانیان به ترکیه خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

ایران بزرگترین منبع گردشگری ترکیه

میزان بازدید گردشگران از جاهای دیدنی استانبول و ترکیه در سال 2019 به میزان 45.1 میلیون بازدید کننده بوده است. میزان بازدید گردشگران ایرانی از ترکیه در سه ماهه اول 2019 با افزایش 45 درصدی همراه بوده است. در حقیقت ایران پنجمین منبع بزرگ گردشگری ترکیه در سه ماه اولیه سال 2019 توسط اطلاعات منتشر شده موسسه آمار ترکیه بود. با وجود این آمار بالا و فاصله نه چندان زیاد چنانچه هنوز به ترکیه سفر نکرده‌اید حتما در آینده مسافرتی به آنجا خواهید داشت. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی استانبول می‌پردازیم و قصد داریم درباره جاهای تفریحی استانبول بیشتر بدانیم.

آمار بازدید گردشگران از جاهای دیدنی ترکیه در سال های مختلف

آمار بازدید گردشگران از جاهای دیدنی ترکیه در سال های مختلف

چرا استانبول مقصد مناسبی برای یک سفر است؟

استانبول بیش از دو و نیم هزار سال قدمت دارد و پایتخت چهار امپراتوری بزرگ بوده است. استانبول شهری با فرهنگ های مختلف و مردم مختلف است و به دروازه ای که شرق را به غرب متصل می‌کند معروف است. آمیزه ای از فرهنگ غرب و شرق را دارد و به وضوح گذشته و حال را عرضه می‌کند. در این شهر می‌توانید صدای زیبای اذان را از مساجد که با نوای ناقوس کلیساها موسیقی جالبی را ایجاد می‌کند بشنویید.

 جاهای دیدنی استانبول فقط چهار مکان معروف و محبوب استانبول، ایاصوفیا، کاخ توپ‌قاپی، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، و گراند بازار نیست اگر پس از بازدید از چهار مکان زمان کافی را برای گشت و گذار در سایر جاهای دیدنی استانبول را داشتید. حتما اماکن موجود در لیست را نیز به برنامه های خود اضافه کنید و سفر خود را با لیست بهترین جاهای تفریحی استانبول برنامه ریزی کنید.

جاهای دیدنی استانبول را بیشتر بشناسیم

قصد داریم با معرفی جاهای دیدنی استانبول سفر را برای شما دلپذیرتر کنیم و با معرفی جاهای تفریحی استانبول تجربه ای متفاوت را برای شما رقم بزنیم.

1- ایاصوفیا(Aya Sofya)

جاهای دیدنی استانبول - ایاصوفیا

این بنای زیبا و با عظمت و فوق العاده اولین جایی است که قرار است با هم بشناسیم.

ایاصوفیه یا کلیسای حکمت مقدس یا کلیسای حکمت الهی، یک ساختار بیزانس مهم در استانبول و یکی از بناهای بزرگ جهان است. این بنا به عنوان یک کلیسای مسیحی در قرن 6 میلادی ساخته شد. در قرون بعدی دوباره به مسجد، موزه و مسجد تبدیل شد این ساختمان منعکس کننده تغییرات مذهبی است که طی قرن ها در منطقه رخ داده است، با مناره ها و کتیبه های اسلام و همچنین موزاییک های مجلل مسیحیت.

2- کاخ توپ‌قاپی(Topkapi Palace)

جاهای دیدنی استانبول – کاخ توپ‌قاپی

 کاخ توپ‌قاپی بزرگترین و قدیمی ترین کاخ در جهان است که تا به امروز زنده مانده است. قصر توپ‌قاپی، نه تنها به دلیل معماری و مجموعه هایش بلکه با تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی که به یاد می آورد قابل توجه است. حدود 30 سلاطین در طول 600 سال سلطنت 600 ساله امپراتوری عثمانی در کاخ حکومت کردند. دستور ساخت کاخ را در اواخر دهه 1450 صادر شد. و پس از آن نیز چندین بار نوسازی گردید. در نتیجه کاخ تغییر سبک و دکوراسیون اسلامی، عثمانی و اروپایی ایجاد کرد. این کاخ فوق العاده 1000 تا 4000 ساکن از جمله 300 نفر در حرمسرا را در خود جای داده بود.

3- مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی(Blue Mosque)

جاهای دیدنی استانبول – مسجد آبی

ممکن است هنگام نزدیک شدن به مسجد متحیر شوید زیرا در نمای بیرونی آن حتی رنگی از رنگ آبی وجود ندارد. اما وقتی داخل آن قدم بزنید و کاشی های آبی چشمگیر را ببینید، کاملاً منطقی خواهد بود. مسجد سلطان احمد به نام سلطان احمد اول نامگذاری شده است که آرزو داشت عبادتگاهی اسلامی بسازد که با ایاصوفیه رقابت کند

مسجد النبی مکه نیز دارای 6 مناره است که باعث جنجال شد تا جایی که سلطان احمد اول مجبور شد معمار خود را به مکه بفرستد تا مناره هفتم را به مسجد حرم اضافه کند.گرچه ورودی اصلی غربی بسیار بزرگتر از ورودی شمال است، از غیر نمازگزاران خواسته می شود که از ورودی شمال استفاده کنند تا مقدسات مسجد را دست نخورده نگه دارند.بازدید کنندگان می توانند از یک روایت تاریخی و نمایش نور ساعت 9 شب تابستان با تفسیر به زبان های ترکی ، انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی در شبها لذت ببرند.

 

4- آب انبار باسیلیکا(Basilica Cistern)

جاهای دیدنی استانبول – آب انبار باسیلیکا

این بزرگترین مخزن بیزانس در استانبول باقیمانده است که با استفاده از 336 ستون ساخته شده است، بسیاری از ستونها از معابد ویران شده نجات یافته اند و دارای سر ستونهای تراش خورده خوبی هستند. تقارن و عظمت کامل تصور آن کاملاً نفس گیر است و اعماق غاری آن در روزهای تابستان یک عقب نشینی عالی است.این مخزن در سال 1985 توسط شهرداری کلان شهر استانبول تمیز و بازسازی شد و در سال 1987 برای عموم مردم باز شد.

5- هیپودرم(Hippodrome)

هیپودرم بیزانس استانبول قلب زندگی سیاسی و ورزشی قسطنطنیه و صحنه بازی ها و آشوب های 500 ساله تاریخ عثمانی نیز بود. اکنون این یک پارک شهری به نام At Meydanı (زمین اسب) است که به دلیل عملکرد آن در زمان عثمانی است.Hippodrome دارای اتصال به اینترنت WIFI رایگان است که توسط دولت شهر ارائه می شود.

6-موزه باستان شناسی استانبول(Istanbul Archaeology Museum)

جاهای دیدنی استانبول – موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول ، اولین موزه در ترکیه است که حدود یک میلیون اثر مختلف از فرهنگ های مختلف دارد که از سرزمین های شاهنشاهی آورده شده است.قدیمی ترین ساختمان مجموعه موزه باستان شناسی استانبول بخش مربوط به کاشی کاری شده است. موزه کاشی‌کاری که در حال حاضر نمونه هایی از کاشی و سرامیک ترکی را به نمایش می گذارد ، یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری عثمانی در استانبول است.

7- گرند بازار یا بازار بزرگ(Grand Bazaar)

جاهای دیدنی استانبول – گرند بازار

بازار بزرگ استانبول 11 دروازه دارد. بازرگانان استانبول در سطحی بالاتر از بازارها و بازارهای سایر شهرهای بزرگ قرار دارند. در هیچ زمان بازدید کننده احساس خطر نمی کند اما مراقب کیف پول خود باشید، زیرا این سارق نیست که شما را از لیر خود راحت می کند، بلکه اگر می خواهید وارد مغازه کوچکی شوید ، هنر فروشنده شما را مسحور خواهد کرد.

8- مسجد سلیمانیه(Süleymaniye Mosque)

جاهای دیدنی استانبول – مسجد سلیمانیه

سلیمانیه یکی از هفت تپه استانبول را قرار دارد و یک نقطه عطف برای کل شهر فراهم می کند. این مسجد بزرگترین مسجد دوره عثمانی نیست ولی زیبایی خیره‌ کننده آن آنرا به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل کرده است که هر ساله توسط توریست های زیادی از آن بازدید می‌شود.

در داخل، ساختمان از نظر اندازه و تقارن نفس گیر و از نظر سادگی دلپذیر است. حسن ختام بر زیبایی این مسجد گنبد فوق العاده آن است.

9- بازار ادویه(Spice Bazaar)

جاهای دیدنی استانبول – بازار ادویه

ادویه های رنگی و واضح در این بازار دوره عثمانی را به نمایش می‌گذارد. غرفه ها همچنین خاویار، گیاهان خشک، عسل، آجیل و میوه های خشک را می فروشند. این بازار مکانی عالی برای تهیه سوغاتی های خوراکی است که بوی آنها تا مدتها در خاطر شما میماند است. این بازار در اوج شکوفایی خود، بازار آخرین ایستگاه کاروانهای شتری بود که جاده ابریشم را از چین، هند و ایران طی می کردند.

10- کاخ دولما باغچه(Dolmabahçe Palace)

جاهای دیدنی استانبول – کاخ دولما باغچه

کاخ Dolmabahçe، یکی از پر زرق و برق ترین کاخ های جهان است. هنگامی ساخت آن به پایان رسید خانواده شاهنشاهی از کاخ توپ‌قاپی قرون وسطی برای زندگی در این خانه دیدنی خارج شدند.

حاکم عالی ، مصطفی کمال آتاتورک در این کاخ  در ساعت 9:05 صبح درگذشت و تمام ساعت های کاخ در آن زمان متوقف شده اند. این کاخ دارای 285 اتاق ، 44 سالن ، 68 توالت و 6 حمام ترکی است این کاخ محل زندگی 6 سلاطین آخر امپراتوری عثمانی بود.

جاهای دیدنی استانبول که باید از آنها دیدن کنید در صورتی که از این اماکن زیبا دیدن نمودید شامل کلیسا چورا(Chora Church)، موزه هنرهای ترکی و اسلامی(Museum of Turkish and Islamic Arts)، ایاصوفیا کوچک(Little Aya Sofya)، مسجد رستم پاشا(Rüstem Pasha Mosque)، قلعه Yedikule، برج گالاتا(Galata Tower)، موزه فرش و سایر اماکن دیگر می‌باشد که تجربه ای لذت بخش را برای شما رقم خواهد زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا