تور

اجاره خودرو در دبی
استان لرستانایرانگردیدورود

دره نی گاه دورود

تعطیلات تابستان بهترین موقعیت برای گشت‌وگذار و وقت گذراندن در طبیعت است. طبیعت همیشه بکر ایران، مکان‌های نایابی را در خود جای‌داده است که در این فصل بسیار دیدنی هستند. دره نی گاه دورود یکی از این جاذبه‌های طبیعی است که بهترین مقصد برای طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. این مکان زیبا در استان لرستان قرار دارد و در نزدیکی جاذبه‌هایی دیگری مانند دریاچه گهر و تنگه لی‌لی است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کامل دره نی گاه دورود می‌پردازیم.

دره نی گاه دورود، دره‌ای به زیبایی بهشت

این دره در صد کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. زیبایی و جذابیت طبیعت این دره به شکلی است که از آن به بهشت ایران یاد می‌شود. وجود درختان میوه و گیاهان خاص، به این مکان زینت خاصی می‌بخشد.

دره نی گاه دورود

مسیر دره نی گاه دورود

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، دره نی گاه دورود در استان لرستان قرار دارد. این دره در منطقه محافظت‌شده اشترانکوه واقع در شهرستان دورود است. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این دره زیبا وجود دارد که شما باید متناسب با فاصله و همچنین زمان خود، بهترین و مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کنید. مسیر اول از طرف دریاچه گهر است که معمولا بازدیدکنندگان در راه بازگشت از این دریاچه، از دره نی گاه بازدید می‌کنند. مسیر دوم از سمت روستای «تی» است. این مسیر باوجود اینکه یک مسیر جاده‌ای است، از چند روستا می‌گذرد و مسیری نسبتا طولانی است.

مسیر آخر که راحت‌ترین و بهترین مسیر است، یک مسیر با مسافت کوتاهی برای پیاده‌روی است. این مسیر از گردنه «گله چیر» می‌گذرد. برای عبور از این مسیر باید حدود ۳۰ دقیقه بعد از «چشمه خرم» پیاده‌روی کنید تا به دره نی گاه برسید.

بهترین زمان سفر به دره نی گاه

دره نی گاه دورود در فصل بهار و تابستان در بهترین موقعیت قرار دارد. طبیعت این دره در این دو فصل بسیار زیبا و دیدنی است. این دره در فصل بهار آب‌وهوایی تقریباً خنک دارد. به‌خاطر این که برف‌ها هنوز به طور کامل آب نشده‌اند، هوا رو به سردی می‌رود. شب‌ها نیز هوا بسیار سرد است. به‌طوری که اگر قصد اقامت داشته باشید، باید از کیسه‌خواب و وسایل گرمایشی کمک بگیرید.

بهترین فصل برای سفر به دره نی گاه دورود، فصل تابستان است. در فصل تابستان روزها دمای هوا معتدل است. به شکلی که کمتر پیش می‌آید در بازدید از این دره، احساس گرما داشته باشید. در شب نیز هوا خنک و دلچسب است. طبیعت این دره در فصل تابستان همچنان دارای زیبایی اولیه خود است. آب رودخانه سفید آب که در این دره جاری است، با جوش‌وخروش کمتری نسبت به فصل بهار حرکت می‌کند.

وسایل موردنیاز برای سفر

باتوجه‌به اینکه اطراف این دره فروشگاه و مکان خاصی برای تهیه وسایل موردنظر خود وجود ندارد، بهتر است قبل از رسیدن به دره نی گاه دورود، تمامی وسایل موردنیاز خود را تهیه کنید تا در حین سفر با مشکل مواجه نشوید. اولین و مهم‌ترین وسایلی که در این سفر نیاز دارید کفش مناسب کوهنوردی است به‌خاطر اینکه در تمام مدت بازدید از این دره باید پیاده‌روی کنید به یک کفش مناسب نیاز دارید تا در همان ابتدای مسیر با دهل و خستگی مواجه نشوید. بهتر است که لباس اضافی نیز برای خود بردارید تا در صورت خیس شدن بتوانید آن را تعویض کنید.

اگر قصد دارید که شب را در این دره زیبا سپری کنید، بهتر است که کیسه‌خواب و یا چادر مناسب همراه داشته باشید. سعی کنید تمامی وعده‌های غذایی خود را به همراه خود ببرید. بهتر است از غذاهای آماده و یا غذاهای خام استفاده کنید و در طول مسیر با رعایت شرایط ایمنی به پخت‌وپز غذا بپردازید.

دره نی گاه دورود

جاذبه‌های اطراف دره نی گاه

طبیعت بکر لرستان همیشه موردتوجه طبیعت‌گردان بوده است. به همین علت می‌توان جاذبه‌های طبیعی فراوانی در اطراف این دره پیدا کرد. نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به دره نی گاه دریاچه گوهر و تنگه لیلی هستند. این دو جاذبه از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های استان لرستان محسوب می‌شوند. دریاچه گهر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود. طبیعت زیبا و خاص این دریاچه بسیار برای عکاسان مناسب است. این فضا می‌تواند تصاویر زیبایی در برابر لنز دوربین‌های شما خلق کند.

تنگه لی‌لی یکی از هیجان‌انگیزترین تنگه‌های ایران است. زیبایی و جذابیت این تنگه به حدی است که هرسال مسافران زیادی از سرتاسر ایران برای بازدید از این تنگه به استان لرستان سفر می‌کنند. با سفر به این تنگه زیبا، می‌توانید از قایق‌سواری در آب‌های آن لذت ببرید همچنین می‌توانید مارهای آبی معروف این تنگه را تماشا کنید. این تنگه بهترین مقصد برای کوهنوردان و صخره‌نوردان است. به همین دلیل اکثر افرادی که به دره نی گاه دورود سفر می‌کنند، بازدید از این تنگه زیبا را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

دره نی گاه دورود

تفریحات دره نی گاه دورود

طبیعت بکر و متفاوت دره نی گاه دورود باعث شده تا همیشه عکاسان از آن به‌عنوان یکی از بهترین فضاها برای عکاسی یاد کنند. عکاسان حرفه‌ای در مسیر این دره می‌توانند سوژه‌های طبیعی و خاص خود را بیابند و تصاویر بسیار خاصی در طبیعت زیبای لرستان خلق کنند. سفر به این دره برای عکاسان علاوه بر اینکه یک تفریح هیجان‌انگیز است، می‌تواند به آن‌ها در خلق تصاویر طبیعی کمک کند. شنا و آب‌بازی در قسمت‌های کم‌عمق این دره یکی از اولین تفریحاتی است که هر مسافری به آن می‌پردازد. قسمت‌هایی که عمق کمتری دارند و مناسب شنا هستند، به گردشگران این امکان را می‌دهد تا از آب رودخانه لذت ببرند.

دره نی گاه دورود یکی از بهترین مکان‌هایی است که به کوهنوردان و صخره‌نوردان پیشنهاد می‌شود. صخره‌های سنگی درون این دره به این افراد این امکان را می‌دهد تا ورزش موردعلاقه خود را دنبال کنند. البته این افراد باید با رعایت شرایط ایمنی و همراه داشتن تجهیزات موردنیاز، به صخره‌نوردی و کوهنوردی بپردازند.

نکات مهم در سفر به دره نی گاه دورود

  • سعی کنید که از وعده‌های غذایی سبک و آماده استفاده کنید تا در طول سفر دچار مشکلات گوارشی نشوید.
  • بهتر است که برای سفر خود از تنقلات سالم و مفید کمک بگیرید تا در هنگام پیمودن این مسیر طولانی بتوانید انرژی ازدست‌رفته خود را جبران کنید.
  • می‌توانید از افراد محلی و یا یک تور لیدر حرفه‌ای برای سفر خود کمک بگیرید.
  • از آوردن کودکان و خردسالان خود به این سفر خودداری کنید زیرا در برخی قسمت‌ها مسیر صعب‌العبور و یا بسیار دشوار می‌شود.
  • زباله‌های خود را درون این دره رها نکنید. بهتر است که با جمع‌آوری آنها بکر بودن این طبیعت را حفظ کنید.

آیا می‌توان شب را در این دره اقامت کرد؟

باتوجه‌به اینکه اقامتگاه آماده و ساخته شده‌ای در اطراف دره نی گاه دورود و همچنین در مرکز دره وجود ندارد، امکان اقامت نیز درون آن وجود ندارد. اما اگر قصد داشته باشید که به‌صورت کمپینگ در این دره اقامت کنید، به‌راحتی می‌توانید شب را سپری کنید. بهتر است که برای این کار چادر و یا کیسه‌خواب به همراه داشته باشید.

برای پیداکردن فضای مناسب برای گذراندن شب، کافی است که از رودخانه فاصله بگیرید. بهتر است که در فضاهای صاف و نسبتا هموار ساکن شوید. اگر احساس سرما کردید می‌توانید در یک فضای کوچک آتش روشن کنید. اما فراموش نکنید که بعد از صبح آن را خاموش کنید تا به طبیعت آسیب نرساند.

دره نی گاه دورود

جاذبه‌های گردشگری استان لرستان

استان لرستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است. در این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی نیز وجود دارند که می‌توانید با سفر به این استان از آنها دیدن نمایید. در ادامه به سراغ مکان‌های گردشگری استان لرستان می‌رویم.

قلعه فلک الافلاک

این قلعه معروف‌ترین مکانی است که در استان لرستان وجود دارد. در حقیقت قلعه فلک‌الافلاک، نماد استان لرستان و شهر خرم‌آباد است. تاریخچه این قلعه به دوران ساسانیان برمی‌گردد. در آن دوران از این قلعه به‌عنوان مکان فرماندهی و یا به‌عنوان کاخ برای سکونت حاکم استفاده می‌شد.

معماری متفاوت و زیبای این قلعه باعث شده تا گردشگران از بازدید آن لذت ببرند. کاشی‌کاری‌ها و آجرکاری‌ها با رنگ‌های زیبا با عکس جذب نگاه هر بیننده‌ای می‌شود.

بام شهر

بام شهر لرستان یکی از مکان‌‌هایی است که منظره زیبایی در شب دارد. این مکان همانند بام تهران نمای زیبایی از شهر را در شب نشان می‌دهد. علاوه بر این آرامش این بام و سکوت آن باعث می‌شود تا به این مکان جذب شوید. جوانان خوش‌ذوق خرم‌آباد در شب در این بام جمع می‌شوند و به رقص و پایکوبی محلی می‌پردازند. بر روی بام شهر لرستان رصدخانه وجود دارد که می‌توانید آسمان زیبایی شب را تماشا کنید.

خانه ابو

خانه ابو یکی از بناهای تاریخی و زیبای لرستان است. ساخت این بنا به اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. ترکیب معماری سنتی و معماری اروپایی نشان‌دهنده تاریخچه این ساختمان است. حوض آب با کاشی‌های فیروزه‌ای معماری اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

دشت لاله‌های واژگون

یکی از مکان‌هایی که هرساله موردتوجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد، دشت لاله‌های واژگون است. لاله‌های خاصی که فقط در این منطقه رشد می‌کنند، باعث خلق یک منظره جذاب و زیبا در این دشت می‌شوند. هرساله در اوایل فصل بهار این لاله‌ها مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند. دشت لاله‌های واژگون در شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد.

دشت لاله های واژگون ایگودرز

کلام آخر

دره نی گاه دورود یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است. در این مطلب به طور کامل این دره به شما معرفی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا