تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانایرانگردی

رودخانه های استان سمنان

رودخانه های استان سمنان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. با رودخانه های استان سمنان آشنایی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان سرزمین کویر، جنگل و کوهستان، و از نظر آب و هوایی بسیار متنوع میباشد. سمنان مانند بسیاری از استان ها دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی- طبیعی بسیاری میباشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم، حتما بازدیدی از این استان زیبا داشته باشید. و جاذبه های مختلف آن را تماشا کنید.

رودخانه های استان سمنان بیشتر از دامنه های جنوبی البرز سرچشمه گرفته است. و به دشت کویر سرازیر می شوند. این رودها به خودی خود شیرین میباشند. اما با عبور از شوره زارها و زمین های گچی، علاوه بر شور شدن، پر از املاح نیز می گردند. طول این رودها بسیار کوتاه میباشد. که دلیل آن نبود فاصله میان کوهستان و دشت است.

رودخانه های سمنان

رودخانه سفید رود

رودخانه سفیدرود یکی از سرشاخه های رود تجن میباشد. که از رودخانه های فرعی نشئت گرفته است. رودخانه سفید رود در این چند سال همواره به سمت شمال شرق در جریان میباشد. که یکی از رودخانه های استان سمنان میباشد.

آب راهه های اصلی این رود شامل آب رود، سياه رودبار، تويسن دره و آب راهه شلي میباشند. رودخانه سفید رود پس از تغذیه از این آب راهه ها وسیع شده و پس از آب یاری مزارع حاشیه رود، به سمت تجن راهی می گردد.

سفید رود ،سمنان

رودخانه حبله رود

این رود یکی از پر آب ترین رودخانه های استان سمنان به شمار می رود. و جزء رودهای دائمی این استان میباشد. طول این رود ۲۴۰ کیلومتر میباشد. اصلی ترین حوضه های آبریز آن در خارج از شهر سمنان است. این رود یکی از مهم ترین منابع تامین آب کشاورزی شهرستان گرمسار میباشد.و تاثیر شگرفی در اقتصاد آن گذاشته است.

این رود نیز از سایر رودها مستثنی نیست. و در نهایت به کویر می رسد. این رود دارای شاخه های فرعی شور و شیرین متعددی است. از شاخه های معروف آن می توان از نم رود و رشید سلطان نام برد. که اولی شیرین و دومی شور میباشد. گفتنی است بیشتر آب حبله رود  توسط شاخه نم رود تامین می گردد.

رودخانه حبله رود، سمنان

رودخانه شاهرود یا تاش

این رودخانه از دوکانون شاه کوش و شاهوار که حد فاصل تاش و تجن میباشند، سرچشمه گرفته است. این رود دارای ویژگی های رودهای فصلی میاشد. در مسیر این رودخانه به سمت کویر، چند آب راه فرعی نیز به آن می پیوندند. که پس از سیراب کردن زمین های پشت بسطام و زیر استاق، به پایان مسیر خود یعنی کویر می رسد. در گذشته مسیر این رود از داخل شهر بوده. اما اکنون از سمت شرق شهر در حرکت میباشد.

رودخانه تاش یا شاهرود، سمنان

رودخانه ایوانکی

این رود تنها در فصول بارندگی، سیلاب های جمع شده را به دشت کویر می ریزد.

رودخانه کال شور

اين رودخانه از كوه‌هاي شمال شرقي ميامي (كوه چاه بيد) نشئت گرفته است. و پس از گذشتن از شمال ميامي از زير پل آب ريشم وارد دشت كوير می شود.

رودخانه کال شور، رود سمنان
رودخانه چشمه علی

اين رود از دره‌هاي جنوبي شاهكوه گرگان سرچشمه گرفته است. و به دشت كوير ختم می گردد.

رودخانه چشمه علی ،رود سمنان

رودخانه خشكرود دريان

اين رود از ارتفاعات شمالي قوشه نشئت گرفته است. و از كنار روستاي آمروان عبور می کند. در آخر به دشت كوير ختم می گردد.

همچنین میتوان از ساير رودهاي استان سمنان به نام ني‌آباد، مجن، دامغان‌رود، مسيل فيخار، مسيل تويه‌دروار، مسيل امام‌زاده عبدالله و تنگه ايج، مسيل زيان (زيوان)، مسيل سرخه، مسيل آب گرم، مسيل زردتول نیز اشاره کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا