تور

اجاره خودرو در دبی
بورساترکیهجهانگردی

روستای جومالی کیزیک ترکیه

کشور ترکیه از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روستای جومالی کیزیک ترکیه (Jumali Ki zik) که در شهر بورسا (Bursa) قرار دارد اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. در ابتدا روستا را معرفی می‌کنیم و بعد به جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آن می‌پردازیم.در ادامه همراه با ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

وقتی نام ترکیه آورده می‌شود برخی از افراد فقط استانبول را در ذهن خود تصور می‌کنند. اما ترکیه کشوری با تنوع اقوام، فرهنگ‌ها و جاذبه‌های گردشگری مختلفی است. اطلاع از مناطق مختلف گردشگری ترکیه باعث می‌شود که به صورت هدفمند به این کشور سفر کنید. اگر تا به حال به روستای تاریخی جومالی کیزیک سفر نکرده‌اید، در این مقاله می‌توانید با این روستا آشنا شوید و در سفر بعدی خود به ترکیه از این روستا دیدن کنید.

آشنایی با روستای 700 ساله جومالی کیزیک در ترکیه

یکی از روستاهای بسیار قدیمی در ترکیه، جومالی کیزیک نام دارد. طبق اطلاعاتی که در منابع تاریخی موجود است، تأسیس این روستا به 700 سال پیش بازمی‌گردد و برای رفتن به آنجا باید به شهر بورسا بروید. این روستای شگفت‌انگیز در 13 کیلومتری شهر بزرگ بورسا و در دامنه‌های شمالی کوه‌های بزرگ اولوداغ (Uludag) قرار دارد.

شهرت جومالی کیزیک در ترکیه آن‌قدر زیاد است که اگر نام آن را بیاورید همه مردم ترکیه آن را می‌شناسند. وقتی وارد این روستا می‌شوید انگار به دوران حکومت عثمانی سفر می‌کنید. همه چیز از فرهنگ، سنت و آداب و رسوم گرفته تا معماری این روستا، زندگی انسان‌هایی که در دوران عثمانی زندگی می‌کردند را به تصویر می‌کشد.

اهمیت جومالی کیزیک آن‌قدر زیاد است که در سال 2014 این روستا را به همراه شهر بورسا در میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند به ثبت رساندند. به طور کلی این منطقه و اهالی آن در گذشته شاهد تأسیس امپراتوری قدرتمند عثمانی بوده‌اند.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

چرا نام این روستا جومالی کیزیک است؟

به طور کلی در منطقه بورسا و حوالی آن، همه روستاها در آخر اسمشان کلمه کیزیک را دارند. علت این نام‌گذاری به موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه برمی‌گردد. البته منابع تاریخی اطلاعات دیگری را بیان می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند در گذشته‌های دور مردم این روستا و سایر روستاهای اطراف برای اینکه بتوانند مراسم‌های مذهبی مختلفی را انجام دهند، دور هم جمع می‌شدند. به همین دلیل نام این روستا را جومالی کیزیک گذاشتند.

به هر حال همیشه در مورد وجه تسمیه اسامی مختلف و قدیمی اختلاف‌نظر وجود دارد. اما هر چه که هست نشان می‌دهد این منطقه و به ویژه این روستا از فرهنگی بسیار غنی برخوردار هستند و با گذشت 700 سال هنوز ریشه‌های خود را فراموش نکرده‌اند.

معماری عثمانی در خانه‌های روستای جومالی کیزیک ترکیه

کسانی که از این روستا دیدن کردند می‌گویند که این منطقه مانند یک موزه‌ای است که در فضای باز قرار دارد. علت این حرف به سبک معماری خانه‌های این روستا برمی‌گردد. سبک معماری عثمانی را نسخه تکمیل شده معماری دوران سلجوقی می‌دانند. می‌توانیم این سبک از معماری را در شهرهای بورسا و ادیرنه (Edirne) نیز ببینیم.

معماری عثمانی ترکیبی از معماری ایرانی، مدیترانه‌ای و معماری خاورمیانه است. اوج شکوه معماری عثمانی‌ها را می‌توانیم در مساجد ترکیه و روستای جومالی کیزیک ترکیه تماشا کنیم. در سرتاسر قلمرو امپراتوری عثمانی می‌توانیم مساجدی را ببینیم که همگی در یک سبک خاصی ساخته شده‌اند. در دوران عثمانی وقتی مسجدی را بنا می‌کردند در کنار آن یک ساختمان هم می‌ساختند تا روحانیون بتوانند در آن ساختمان‌ها زندگی کنند و برای انجام امور مذهبی به مسجد بروند.

جالب این است که در دوران عثمانی مدارس، حمام‌های ترکی، آشپزخانه‌ها و مقبره‌ها را با مساجدی که می‌ساختند، ادغام می‌کردند. مسجد یک مجموعه کامل و بی‌نقص بود. بناهایی که در این دوره ساخته شدند همگی سقفی گنبدی شکل داشتند. امروزه نیز شکوه بناهای دوره عثمانی را می‌توانید در سرتاسر ترکیه به ویژه روستای جومالی کیزیک پیدا کنید.

خانه‌ها و به طور کلی بناهایی که در روستای جومالی کیزیک هستند از سنگ، آجر و چوب ساخته شده‌اند. وقتی در روستا هستید می‌توانید تزئینات کاشی‌ها و برجستگی‌های جذابی که در سقف‌های گنبدی شکل وجود دارند را تماشا کنید.

در شهرهایی که عثمانی‌ها قدرت را در دست داشتند مساجد هسته مرکزی بودند. وقتی که شهرها در این دوره گسترش پیدا کردند در کنار آن‌ها کاخ‌ها، بازارها، مقبره‌ها و خانه‌های تابستانی زیادی ساخته شدند. همه این‌ها را می‌توانید در روستای جومالی کیزیک که یادگاری از دوران عثمانی است پیدا کنید.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

سکونت در خانه‌های قدیمی روستای تاریخی جومالی کیزیک

در این روستا 270 خانه با معماری مختلف عثمانی وجود دارد که 180 عدد از این خانه‌ها سالم باقی مانده‌اند. مردم روستای کیزیک هنوز در خانه‌های قدیمی این روستا زندگی می‌کنند. رنگ‌آمیزی خانه‌ها در این روستا رایج است اما قسمت‌هایی که با چوب ساخته شده‌اند را رنگ نکرده‌اند. رنگ‌آمیزی فقط در بخش‌های سنگی و خشتی دیده می‌شود که زیبایی خانه‌های این منطقه را دو چندان کرده است.

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در این روستا انجام دهید تماشا کردن خانه‌های قدیمی است. خانه‌های این روستا را نزدیک به هم ساخته‌اند تا صمیمیت بین مردم همیشه حفظ شود. تعدادی از این خانه‌ها که قابل سکونت نیستند را برای بازدید عموم باز نگه داشته‌اند. می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید. به طور کلی کسانی که به تاریخ و معماری علاقه دارند بیشتر به این تفریح می‌پردازند.

کوچه‌های سنگ‌فرش شده جومالی کیزیک ترکیه

یکی از جاذبه‌های جذابی که در بیشتر جاهای ترکیه می‌توانید آن را ببینید، کوچه‌هایی است که به صورت مرتب و حرفه‌ای سنگ‌فرش شده‌اند. این سبک از کار متعلق به دوران عثمانی است. هر جای این روستا که بروید کوچه‌ها را سنگ‌فرش خواهید دید.

سنگ‌فرش کردن از دوران روم باستان آغاز شد و عثمانی‌ها نیز این روش را در پیش گرفتند. در واقع این نوع از پوشش، مقاومت بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای چند صد سال به قوت خود باقی بماند. عثمانی‌ها در روستای کیزیک کوچه‌ها را سنگ‌فرش کردند و برای جریان آب نیز کانال‌هایی را ساختند.

به این ترتیب همیشه کوچه‌های این روستا تمیز است و در صورت بارندگی آب روی زمین نمی‌ماند. همین موضوع باعث می‌شود که سفر به این روستا در هر فصلی از سال مناسب باشد و تردد مردم با مشکلی مواجه نشود.

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در روستای جومالی کیزیک ترکیه انجام دهید پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های سنگ‌فرش شده این منطقه است. به دلیل پستی و بلندی روستا و قرار گرفتن خانه‌ها در کنار هم بیشتر مسیرهای پیاده‌روی سایه دارند و این موضوع لذت پیاده‌روی را دو چندان می‌کند.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

کافه‌ها و رستوران‌های روستای جومالی کیزیک در بورسا

هر ساله تعداد بسیار زیادی از توریست‌های خارجی برای تماشای جاذبه‌های تاریخی این روستا وارد جومالی کیزیک می‌شوند. به همین دلیل با گذر زمان شاهد تأسیس کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی در این منطقه بودیم. در کافه‌های این روستا می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها که برخی از آن‌ها نوشیدنی‌های مخصوص این روستا هستند را سفارش دهید. چای هم که پای ثابت همه کافه‌های ترکیه است.

یک شیرینی و دسر معروفی که در کافه‌های روستا سرو می‌شوند شیرینی «کمال پاشا» و دسر «شکر شاه بلوط» نام دارد. خوردن شیرینی و دسر با چای ترکی ترکیب بسیار جادویی را شکل می‌دهند. توصیه می‌کنیم در سفر خود به روستای جومالی کیزیک ترکیه حتما این دو را امتحان کنید.

در رستوران‌های این روستا غذاهای مختلف خارجی و ترکیه‌ای سرو می‌شوند. البته مردم روستای جومالی کیزیک غذاهای سنتی مخصوص به خود را دارند. یکی از آن‌ها کباب سنتی اسکندر است. این کباب برای اولین بار در دوره امپراطوری عثمانی تهیه شد و مورد استقبال قرار گرفت. از هر کسی که بپرسید چه غذایی در این روستا بهتر است، کباب سنتی اسکندر را به شما پیشنهاد می‌دهد. حتما یک بار آن را امتحان کنید.

موزه مردم‌شناسی روستای جومالی کیزیک

یکی از جاذبه‌های گردشگری مهمی که در این روستا قرار دارد، موزه مردم‌شناسی است. هر چند که خود روستا شباهت زیادی به موزه دارد اما وجود این موزه به مردم کمک می‌کند تا تاریخ این روستا را بهتر درک کنند.

در این موزه می‌توانید سفری به تاریخ پُر پیچ و خم این روستا داشته باشید. چیزهایی که در این موزه وجود دارند به شما نشان می‌دهند که مردم در گذشته چطور زندگی می‌کردند و چه سبک خاصی برای زندگی داشتند. در این موزه شما می‌توانید با پوشش قدیمی مردم روستا، ابزارها و وسیله‌هایی که در زندگی از آن‌ها استفاده می‌کردند نیز آشنا شوید. این موزه دید شما را نسبت به تاریخ روستا بازتر می‌کند و راحت‌تر می‌توانید هویت تاریخی روستا و مردم آن را درک کنید.

موزه مردم‌شناسی روستای جومالی کیزیک

جنگل‌های کوهپایه‌ای روستای جومالی کیزیک ترکیه

دور تا دور روستا را جنگل‌های کوهپایه‌ای پوشانده است. همین موضوع باعث شده که روستای جومالی کیزیک از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار باشد. جنگل‌های کوهپایه‌ای در زیبایی روستا نیز نقش مهمی دارند. یکی از تفریحاتی که می‌توانید در این روستا انجام دهید رفتن به جنگل‌ها و طبیعت اطراف روستا است.

می‌توانید جاذبه‌های طبیعی مختلف مثل گل‌ها، پرنده‌ها و حیوانات اهلی را در این جنگل‌ها مشاهده کنید. سرسبزی، زیبایی و هوای پاک جنگل‌های روستای کیزیک باعث شده که عکاس‌ها و طبیعت‌گردهای زیادی برای عکاسی، تماشای طبیعت و رفع خستگی به این جنگل‌ها بیایند.

بازدید از حمام قدیمی روستای جومالی کیزیک در بورسا

حمام‌های قدیمی در هر نقطه‌ای از ترکیه وجود دارند. اما بهترین حمام‌های قدیمی را می‌توانید در مناطق تاریخی ترکیه پیدا کنید. در روستای جومالی کیزیک نیز یک حمام بسیار قدیمی که یادگار دوران عثمانی است، وجود دارد.

حمام‌های قدیمی که در ترکیه وجود دارند کاملا مجهز هستند. یعنی در آن‌ها رخت‌کن، اتاق مخصوص گرم کردن و اتاق سرد که بعد از حمام افراد در آن استراحت می‌کنند، وجود دارند. حمام‌های ترکی را همان حمام‌های رومی به حساب می‌آورند، چون ترک‌ها سبک معماری آن‌ها در ساخت حمام به کار بردند.

در حمام قدیمی روستای جومالی کیزیک نیز می‌توانید ترکیب معماری عثمانی و رومی را با هم تماشا کنید. بازدید از این حمام قدیمی و عکس گرفتن از جزئیات زیبای آن یک از تفریحاتی است که می‌توانید در این روستا انجام دهید.

حمام قدیمی روستای جومالی کیزیک در بورسا

چشمه زکیه خاتون روستای جومالی کیزیک ترکیه

بعد از اینکه از حمام قدیمی این روستا بازدید کردید، کمی آن طرف‌تر یعنی شرق مسجد می‌توانید به چشمه زکیه خاتون برسید. چشمه زکیه خاتون با عمق 60 متر یکی از چشمه‌های معروف این روستا است. این چشمه در بین مردم روستا یک چشمه مقدس است که آن را شفابخش می‌دانند. هر ساله گردشگران زیادی از این چشمه دیدن می‌کنند.

مسجد قدیمی جومالی کیزیک

در این روستا یک مسجد قدیمی و بسیار معروف وجود دارد. اما به دلیل قدمت بسیار آن اطلاعات دقیقی در مورد نام سازنده و سالی که مسجد را ساخته‌اند در دست نیست. اما طبق اطلاعاتی که در منابع تاریخی موجود است قدمت این مسجد را به 300 سال قبل نسبت می‌دهند. در طول تاریخ بارها تعمیراتی روی این مسجد انجام دادند که باعث شد بنا تا به امروز استوار باقی بماند. در سفر به روستای جومالی کیزیک دیدن این مسجد را از دست ندهید.

قبرستان قدیمی روستای جومالی کیزیک کشور ترکیه

اگر اهل هیجان هستید و دوست دارید به جاهای قدیمی و کمی ترسناک سفر کنید، در این روستا این امکان برای شما فراهم است. از آنجایی که جومالی کیزیک از قدمت بالایی برخوردار است یک قبرستان بسیار قدیمی در این روستا وجود دارد.

به طور کلی گردشگرانی هستند که دوست دارند از جاهای قدیمی، متروک و رازآلود دیدن کنند. در این قبرستان قبرهایی با شکل‌های خاصی وجود دارند. روی برخی از این قبرها نام و نشانی ثبت نشده است. روی برخی دیگر از این قبرها خطوط و طرح‌های عجیبی دیده می‌شوند. به هر حال این قبرستان یکی از جاذبه‌های گردشگری در این روستا است که دیدن آن را به گردشگرانی که عاشق هیجان هستند توصیه می‌کنیم.

سوغاتی‌های روستای جومالی کیزیک ترکیه

همه گردشگرانی که وارد این روستا می‌شوند قبل از اینکه آن جا را ترک کنند، حتما زمانی را برای خرید سوغاتی در نظر می‌گیرند. در این شهر صنایع‌دستی فراوانی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. زنان این روستا مرباهای خانگی بسیار خوشمزه‌ای با میوه‌های باغ‌های روستا تهیه می‌کنند و آن را به گردشگران می‌فروشند. می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و به شهر و دیار خود ببرید.

شیرینی‌های خشک این روستا نیز بسیار معروف هستند. همچنین نان‌های محلی نیز توسط نانواهای روستای جومالی کیزیک پخت می‌شوند. می‌توانید این خوراکی‌ها را در ساعات پایانی حضور خود در روستا خریداری کنید تا خراب نشوند. در ضمن خرید ابریشم بورسا را نیز فراموش نکنید.

روستای جومالی کیزیک

در روستای جومالی کیزیک کجا اقامت کنیم؟

چون این روستا بسیار قدیمی است مکان‌های اقامت زیادی در این منطقه وجود ندارد. در واقع برخی از خانه‌های قدیمی را به صورت روزانه به گردشگران اجاره می‌دهند. چند هاستل ارزان قیمت هم در این منطقه وجود دارند. در کل بیشتر مسافران از این روستا دیدن می‌کنند و برای سکونت و استراحت به شهر بورسا می‌روند. در برخی از مکان‌ها نیز به توریست‌ها اجازه می‌دهند که کمپ بزنند. توصیه می‌کنیم در هتل‌های بورسا اقامت کنید و برای بازدید و تفریح به این روستا بیایید.

سخن پایانی

روستاگردی یکی از انواع گردشگری محسوب می‌شود. هر ساله افراد زیادی هستند که برای تماشای جاذبه‌های گردشگری روستاهای مختلف سفر خود را آغاز می‌کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد روستای جومالی کیزیک آورده شد. اگر به گردش در روستاهای تاریخی علاقه دارید حتما در برنامه سفر خود جایی برای تماشای جاذبه‌های تاریخی این روستا قرار دهید و از سفر در تاریخ لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا