تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیگلپایگان

روستای وانشان ، اصفهان

روستای وانشان

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با روستای وانشان یکی از دیدنی ترین روستاهای زیبا در استان اصفهان آشنا می کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

روستای زیبای وانشان یکی از زیباترین روستاهای استان اصفهان می باشد که دارای بافت تاریخی می باشد. در این روستا آثار تاریخی مختلفی از جمله امام زاده ابوالفتح (ع)، قلعه تاریخی ماهنشان، درخت چنار قدیمی 500 ساله، آب انبار، کبوتر خانه های تاریخی، حمام های قدیمی و همین طور یک غار با قدمت بیش از 3 هزار سال، باغ های گردو و بادام دیده می شود.

روستای وانشان

روستای تاریخی و زیبای وانشان یکی از روستاهای شهرستان گلپایگان واقع در استان اصفهان می باشد. این روستا در دامنه کوهپایه ای سلسله جبال زاگرس با اقلیمی منحصر به فرد که دارای تابستان گرم و زمستان سرد می باشد.

وانشان در لغت به معنای نشانی از آب خوبه است، این روستا هم به این دلیل که دارای آبی زلال و گوارا می باشد، به این نام معروف است. یکی از قله های معروف مجاور این روستا کوه تیر است که گفته می شود بر اساس تحقیقات قدمت سفالینه ها، بقایای استخوان چند انسان و برخی آثار اکتشافی در غار قدیمی نشان می دهد که قدمت این روستا به 3 هزار سال پیش برمی گردد، همین موضوع نشان از تاریخ کهن روستا دارد.

روستای وانشان

زبان خاص ساکنان روستا

گویش مردم روستا وانشانی یا ونیشونیه است. زبام وانشونی یکی از قدیمی ترین زبان های فلات مرکزی ایران می باشد، که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد. گویش اهالی روستای وانشان اصلا شبیه مردم گلپایگان نیست بلکه شبیه گویش مردم خوانسار می باشد.

روستای وانشان

محصولات روستا

محصولات باغی روستا از جمله انگور، سیب، هلو و گلابی می باشد. محصولات دیگری از جمله خیار، گوجه، سبزیجات، گردو، بادام هم در روستا کاشت و برداشت می شود.

بقعه متبرک روستا

بقعه متبرک امام زاده ابوالفتوح (ع) در این روستا می باشد. قدمت این امام زاده به قرن دهم هجری برمی گردد. بنا به کتیبه ای که در امام زاده می باشد این امام زاده یکی از نوادگان موسی پسر جعفر است. بر فراز بقعه چهارگوش آجری گنبدی هرمی و دوازده ترکی کشیده شده است. روی صندوق این بقعه آیاتی قرانی نوشته شده است و عبارت( صندوق شاه حسین فرید ونشکوه) دیده می شود.

در مجاورت این بقعه یک درخت کهنسال وجود دارد که قدمت آن به هزار سال می رسد. بنای خود امام زاده از نوع گنبد دوازده ترکه و از دو بخش، که بخش اصلی مربوط به دوران صفویه، و بخش الحاقی که مربوط به دوران قاجار می باشد، تشکیل شده است.

روستای وانشان

در فضای داخلی گنبد یک صندوق چوبی منبت کاری شده وجود دارد که در حال حاضر ضریح روی آن قرار گرفته است که تارخ آن مشخص نیست. توی فضای داخلی گنبد خانه، فضایی مستطیل شکل یا آسمانه با سقفی تیر پوش و مسطح دیده می شود. زیر سقف این بخش چوبی نقاشی و خوشنویسی با خط نستعلیق از استاد محمود نجار و استاد یوسف خوانساری دیده می شود.

درب امام زاده ابوالفتوح شاهکار منبت کاری در زمان شاه شاه تهماسب صفویه که کتیبه در به کاری از استاد قاسم حسین خوانساری می باشد.

آدرس: ایران- استان اصفهان – شهرستان گلپایگان- روستای وانشان

روستای وانشان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا