تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردیسنندج

روستای پلکانی دولاب | استان کردستان

روستای پلکانی دولاب

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با روستای پلکانی دولاب را که یکی از جاهای دیدنی سنندج است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

روستای پلکانی دولاب

روستای دولاب در 40 کیلومتری جنوب شهرستان سنندج در دامنه های کوه اوالان و بین شهر سنندج و کامیاران از توابع بخش موچش در منطقه اورامان ژاورود شرقی قرار گرفته است.قدمت این روستا بیش از 900 سال می باشد.طبق روایات ذکر شده این روستا توسط فردی به نام اسفندیار تشکیل شده که مقبره ایشان در قبرستان سید اسحاق در روبروی روستا واقع شده است.

بومی های این منطقه به دولاب ، دولآو می گویند که این کلمه در زبان مردم این منطقه یعنی زبان هورامی  به معنی جای پر از آب می باشد.این روستا دارای 160 چشمه دائمی است پس همانطور که می بینیم این اسم واقعا برازنده این روستا می باشد.

روستای پلکانی دولاب

در هر چهار فصل این روستا دارای زیبایی های خاص خودش است، در فصل بهار کوه ها ، باغ ها و دشت لباس سبز مخملی به تن می کنند و صدای جشمه ها و جویبار ها  با آواز پرندگان به طرز عجیبی روح و روان را نوازش می کنند. در فصل تابستان میوه های باغات در کنار چشمه های سرد و خنک خستگی را از تن در می کنند. در فصل پاییز رنگ ها آنچنان رخ بر می کشند و هوش از سر آدمی می برند که قلم از توصیف آن قاصر است. در آخرین فصبل سال یعنی فصل زمستان همه جا را با رنگ سفید که بیانگر پاکی و یک رنگی است سفید پوش می کند و طبیعت را برای تغییر و تحولی دیگر و رویشی از نو آماده سازی می کند.

جاذبه های روستای دولاب

از جمله مناظر دیدنی این روستا، منظره بسیار زیبای روستا معماری پلکانی  و سازه سنگی خانه های روستا است که در شیب تندی قرار گرفته است. یکی دیگر از جاذبه های این روستا زیارتگاه های مهم دراویش و شیفتگان راه طریقت های معروف کردستان با عنوان تکیه و خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی  که در دره ای عمیق و زیبا در اولین دره ورودی سرسبز قبل از روستا قرار گرفته است.

یکی دیگر از جاذبه های این روستا کوه آوالان است که به نام های عه ودالان یا هه واره یا به رزه نیز شناخته می شود.این کوه در 40 کیومتری شهرستان کامیاران است. این کوه یکی از مقاصد کوهنوردان است. در ضلع شمالی کوهستان نیز یک پناهگاه مجهز 40 متری ساخته اند. ارتفاع این کوه در حدود 2970 متر است و زمان رفت و برگشت چیزی در حدود 10 ساعت تخمین زده شده است.

کوه آوالان

محصولات روستا

یکی از محصولات باغی این روستا که دارای طرفداران بسیاری است میوه توت فرنگی است.یکی دیگر از میوه های این روستا،انگور است. در روستای دولاب انگور را با روش های سنتی تبدیل به کشمش می کنند. برای این فرایند تبدیل انگور به کشمش هم مراسم خاصی به نام بولاو دارند. این جشن یکی از ویژه گی های خاص این روستا می باشد که گردشگران بسیاری را نیز برای دیدن این مراسم به این روستا جذب کرده است.

روستای دولاب دارای میوه های دیگری مانند گلابی ، گیلاس ، گردو ، سیب، زرد آلو ، توت سفید ، انجیر و شفتالو نیز می باشد.

گیلاس | روستای دولاب

نقشه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا