تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردی

گنبد نمکی جاشک بوشهر | Salt Dome

گنبد نمکی جاشک بوشهر

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با گنبد نمکی جاشک، که یکی از جاهای دیدنی بوشهر است را داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

کوه نمک جاشک | گنبد نمک جاشک

سفر به گوشه گوشه ایران هیجان انگیز می باشد و بازدید از هر جای طبیعت ایران منجربه تحربه ای متفاوت برای شما خواهد شد. یکی جاذبه های گردشگری بوشهر گنبد نمکی جاشک است که در نوع خود یکی از زیباترین و بزرگترین ها در جهان می باشد.شکل گیری این اثر به 600 میلیون سال قبل بر می گردد و به عنوان یکی از میراث ملی فسیلی کشورمان در سال 1386 ثبت شده است.

کوه نمک جاشک منطقه ای بزرگ و در قسمت شمالی کوه جاشک در منتهی الیه جنوب رشته کوه زاگرس ،بین شهرستان دشتی و دیر قرار گرفته است.از بارزترین خصوصیات کوه نمکی جاشک نوع نمک این کوه و همچنین غارهای متفاوت و بلورها و آبشارها آن می باشد.

کوه نمک جاشک | گنبد نمک جاشک

افسانه های پیرامون گنبد نمکی جاشک

شکل عجیب این کوه باعث شده است که داستان های متفاوتی در باب آن در میان مردم ساخته و نقل شود. یکی از این داستان ها این پدیده طبیعی را ناشی از یک نفرین افسانه ای  می داند که باث ایجاد این کوه نمک بزرگ شده است. افسانه دیگری این گنبد را محل حکمرانی و زندگی دیوه می داند که این کنبد او را از آسیب محافظت می کند.

کوه نمک جاشک | گنبد نمک جاشک

ویژگی‌های کوه نمک جاشک

این گنبد در کوه جاشک  قرار گرفته است طولی به میزان 12 کیلومتر و عرض آن 4 کیلومتر  است.پهنه این کوه تقریبا 3666 هکتار می باشد و ارتفاع آن از سطح دریا 1350متر است . این کوه نمکی باعث شوری آب رودخانه مند شده است که باعث آسیب رسیدن به صنعت کشاورزی منطقه شده است و از عوامل نامطلوب آن می باشد. آب رودخانه تا قبل از رسیدن به روستای باغان شیرین و قابل شرب است.

کوه نمک جاشک | گنبد نمک جاشک

نقشه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا