تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسسوغاتیشیراز

آشنایی با سوغات شیراز

سوغات شیراز

در این بخش از مجله گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات شیراز آشنا می کنیم. پس اگر به استان فارس و شهر زیبای فارس رهسپارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

یکی از توریستی ترین، محبوبترین و زیباترین شهرهای ایران شیراز می باشد. شیراز که اصالتش را شعر و گل در برگرفته است. شیراز همه ساله دارای تعداد زیادی جهانگرد و گردشگر می باشد، که برای دیدن جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی به این شهر زیبا سفر می کنند. همه شهر های ایران سوغات خاص خود را دارند، اما سوغات شیراز مثال زدنی است.

خرید سوغات در مسافرت به شیراز دارای اهمیت و ارزش زیادی می باشد چون می توانید هدایا و سوغات ارزنده و یادگار برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید. صنایع دستی معروف شیراز عبارتند از قالی بافی، گبه، منبت کاری، خاتم کاری می باشد که هر کس در سفر به شیراز از این صنایع دستی برای خود و عزیزانش تهیه می کند. یکی از بهترین و خوشمزه ترین سوغات خوشمزه آن میتوان به انواع عرقیات، خرما، فالوه، مسقطی، بهارنارنج، لیمو و آبلیمو اشاره کرد. در ادامه به بهترین سوغات شیراز آشنا می شویم.

بهترین سوغات شیراز

مسقطی

مسقطی شیراز یکی از معروف ترین شیرینی های ایرانی است که به نوعی حلوا هم است. در بخشهای جنوبی ایران مسقطی جایگاه خاصی در عید نوروز دارد که به عنوان یکی دسر خوشمزه می توانیم از آن یاد کنیم. مسقطی انواع ویژه ای دارد که محبوبترین آن مسقطی لارستان می باشد.

مسقطی
مسقطی شیراز

یوخه

یوخه یکی از شیرینی های سنتی شیراز می باشد. این نوع شیرینی با خمیری نازک تهیه می شود که روی خمیر، پودر شکر و دارچین می پاشند و خمیر را اول رول و بعد باریک برش می دهند. (نام این شیرینی در کرمانشاه کاک گفته می شود.)

یوخه
شیرینی یوخه

لیمو و آبلیموی شیراز 

بخاطر آب و هوای خوب شیراز، مزارع و باغ های زیادی برای کشت مرکبات وجود دارد. لیمو یکی از این مرکبات است ، در جهرم کشت لیمو انجام می شود. این لیمو علاوه بر مصارف خانه های کشور ایران، به کشورهای عربی و اروپایی هم صادر می شود.

لیمو
لیمو شیراز

انواع عرقیات شیراز 

وجود گلستان و باغهای مختلف در شیراز این شهر زیبا را به شهر عرقیات معروف کرده است.  عرقیات مختلف دارای خواص و ویژگی های مختلفی می باشند. معروف ترین این عرقیات میتوان به عرق بید مشک، نسترن، گلاب دوآتش می باشد. بهترین گلاب متعلق به میمند می باشد. حتما در سفر به شیراز از این عرقیات تهیه کنید.

عرقیات
عرقیات شیراز

فالوده معروف شیرازی 

یکی از خوراکی های خوشمزه این شهر فالوده شیرازی آن است. شما فقط می توانید این خوراکی خوشمزه را در شیراز نوش جان کنید و نمی توانید این خوراکی خوشمزه را همراه خود ببرید. حتما اگر به شیراز سفر کردید از فالوده آن غافل نشوید.

فالوده
فالوده شیرازی

بهار نارنج شیرازی

آب و هوای خوب شیراز باعث شده درختان خوب نارنج در شیراز فراوان باشد. اگر در فصل بهار، مخصوصا اردیبهشت به شیراز سفر کنید عطر بهار نارنج در مشام شما پدیدار می شود. بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است. بهار نارنج شیراز، زبانزد خاص و عام است. از قدیم یکی از سوغات این شهر بوده که هنگام سفر به شهر های دیگر تحفه ای می بردند که با آن عرق بهار نارنج و یا گل خشک بهار نارنج و….آن بوده است.

بهار نارنج
بهار نارنج شیراز

نان فسا

یکی از سوغاتی های شهر شیراز نان فسا یا کماج می باشد. ره توشه کاروان ها در قدیم کماج بوده است. این شیرینی مقوی می باشد و دارای ماندگاری بالایی است. ترکیبات نان فسا از روغن نباتی جامد، گلاب، هل سبز، تخم خرفه یا خشخاش، آب، آرد ستاره و شکر است. در نوروز این شیرینی مقوی و خوشمزه در شهر فسا و شیراز طرفداران زیادی دارد.

نان فسا
نان فسا

خاتم کاری 

خاتم کاری
خاتم کاری

یکی از صنایع دستی و هنرهای ظریف ایران هنر خاتم کاری می باشد که از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی منظم و ظریف در رنگ های متفاوت درست می شود. این هنر یکی از ارزشمند ترین و زیبا ترین هنرهای دستی شیراز می باشد که با چوب، عاج، استخوان، برنج و طلا درست می شود. این هنر زیبا و دقیق و پر کاری می باشد، که با نگاه کردن به آن به دستان هنرمندان این کار شما به صبر و حوصله آنها پی می برید. این هنر در زمانها بسیار  قدیم رواج داشته اما اوج آن در دوران صفویه بسیار رایج شده است. برای ساخت خاتم کاری، سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک در می آورند. از چوب های آبنوس، فوفل، گردو، بقم، عناب، نارنج، کهکم و کبوده و انواع استخوان و عاج فیل استفاده می شود. چوب ها را با دستگاههای مخصوص به اندازه های کوچک و چند ضلعی (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی )برش می دهند.

معرق کاری 

معرق کاری
معرق کاری

یکی از صنایع پر آوازه شیراز معرق کاری می باشد. قدمت این هنر مشخص نیست. اما این هنر مسلما از هند وارد ایران شده و هنرمندان ماهی ایرانی آن را گسترش داده اند، با هنر و سلیقه خود رنگ و بویی به این هنر زیبا داده اند. در گذشته هندوها با تلفیقی از چوب و فلز معرق کاری می کردند اما امروزه شیوه جدید آن می باشد. ایرانیان در ساخت معرق بر خلاف هندوها، از چوب های دیگر با رنگ های متنوع استفاده می کنند. این تزئین به نقوش اسلیمی و پنج رنگ چوب های آبنوس، گلابی، توت، فوفل و سنجد محدود می شود. وبا معرق سطح تکیه گاه صندلی، میز و بوفه تزیین می شود.

سفالگری

سفالگری
سفالگری

گل، ماسه و مواد سوختی مهمترین مواد در تهیه سفال می باشد. بخاطر داشتن اکسید آهن و آهک گل رس و خاصیت چسبندگی و شکل گیری آن میتوان ظروف غیر قابل نفوذ ساخت. برای تهیه سفال ابتدا گل را از معدن به کارگاه می آورند وبا مقدار مشخصی آب و ماسه مخلوط می کنند. وقتی گل و آب و ماسه خوب با هم مخلوط گردید، گل به قطعات مورد نیاز تقسیم می شود. هر قسمت را به طور جدا روی چرخ  سفالگری می گذارند و شروع به چرخ کاری می کنند.

ظروف و اشیای قدیمی 

ظروف نقره
ظروف نقره ای

وقتی به بازار شیراز می روید اشیا و ظروف نقره ای را بسیار می بینید. نقره کاری یکی از شاخه های فلز کاری می باشد، هنرمندان شیرازی با دقت و ذوق فراوان،  اشیایی از قبیل گلدان، قندان، قوری، فنجان و سایر ظروف را می سازند. شما می توانید این ظروف به عنوان سوغات استفاده کنید.

منبت کاری 

منبت کاری
منبت کاری

منبت کاری ،کنده کاری روی چوب می باشد که یکی از هنرها و صنایع دستی ایران می باشد. برای منبت کاری باید طرح و نقشی دقیقی باشد تا بتوانیم آن را با ظرافتی خاص اجرا کرد. کلمه منبت برگرفته از کلمه ((نبات)) است، چون نقوش گل و گیاه بر روی چوب کنده می شود، شبیه روییدن گیاه بر روی آن می باشد.

قلم زنی 

قلم زنی
سوغات شیراز چیست

قلم زنی : هنر حکاکی و ایجاد نقوش روی اشیای مختلف فلزی مثل طلا، مس، نقره و برنج می باشد. این هنر در بسیاری از شهرهای ایران دیده می شود. در بازار شیراز می توانید اشیای فلزی قلم زنی شده را خریداری کنید یا به ارمغان آورید. اشیا و ظروف قلم زنی شامل گلدان، سینی، بشقاب تزئینی، قندان و سایر وسایل کاربردی و دکوری  می باشد.

قالی بافی

قالیبافی
قالیبافی

قالی بافی در شیراز یکی از هنرهای روستایی و عشایری می باشد، این هنر در صنعت بافندگی استان بسیار با اهمیت است. وجه تمایز آنها با قالی های دیگر این است که بسیار نرم و ظریف می باشند. بافت های عشایر به شکل افقی می باشد که نشانگر زندگی کوچ نشینی است که به خصوص در ایل قشقایی به خوبی این طرح دیده می شود. فرش های قشقایی به صورت ((ذهنی بافی)) و نوعی باز آفرینی سنتی بافته می شود. قالیچه های ایل خمسه همه از پشم می باشد و دارای طرح های متنوع فارسی بافت است. قالیچه های روستاییان استان فارس همانند عشایر از بافت افقی استفاده می شود.

شیشه گری 

شیشه گری
شیشه گری شیراز

شیشه شفاف، شکننده و ترکیبی از سیلکیکات های قلیایی می باشد که این اجسام را در کوره ذوب می کنند و به وسیله دست یا قالب های مخصوص به آنها فرم می دهند. ظرف هایی که از مناطق شوش، ری، ساوه و نیشابور از زیر خاک پیدا کرده اند، نشانگر ساخت این گونه ظروف در گذشته های دور بوده است. ظروف شیشه ای بیشتر در اوایل دوره اسلامی بیشتر بطری، قوری، گلدان و فنجان بود که بیشتر مصارف خانگی داشتند. برخی اشیا برای قرن 8و9 میلادی می باشد که بدون تزیین است. همچنین تعدادی دکمه شیشه ای که در حفاری ناحیه حسنلو بدست آمده، متعلق به عهد هخامنشی است که بروجرد و رونق شیشه گری در آن عصر گواهی می دهد.

گیوه دوزی 

گیوه بافی
گیوه بافی

گیوه ،پاپوش سبک و بادوام برای تابستان و راهپیمایی طولانی می باشد. گیوه یکی از صنایع دستی ایران است. رواج گیوه در استان های  اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و کرمانشاه می باشد. تمام مراحل تولید گیوه بصورت دستی می باشد، عموما از نخ ابریشم، نخ قالی استفاده می شود، کف های آن هم از پلاستیک، چرم یا پارچه می باشد. در تهیه گیوه چهار مرحله باید انجام شود که عبارتند از: چرم سازی، رویه بافی، تخت کشی و گیوه دوزی. گیوه بافی در آباده و  قلات شیراز رواج دارد و یکی از صنایع دستی این منطقه می باشد.

مینا کاری 

مینا کاری
مینا کاری

میناکاری تزیین ظروف و اشیای فلزی با مواد رنگی است. امروزه بیشتر ظروف مسی را با این هنر تزیین می کنند. میناکاری هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با اکسید فلزات است که با حرارت دیدن به رنگی خاص تمایل پیدا می کند. مینا کاری، هنر آزمایشگاهی است که با کمک آتش، خطوط نقش و نگاری روی ظروف ایجاد می کند. قدمت این هنر به 5هزار سال می رسد که اوج شکوفایی آن در ایران، در زمان صفویان می باشد. هر فلز رنگ خاص خود را دارد و یکی از زیباترین و ارزشمند ترین سوغاتی های شیراز می باشد، این سوغات زیبا نظر همه گردشگران را به خود جذب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا