تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیری

جاذبه های گردشگری شهر ری استان تهران

جاذبه های گردشگری شهر ری استان تهران

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. به معرفی جاذبه های گردشگری شهر ری استان تهران بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهر ری یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران در استان تهران می باشد که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است. قدمت سکونت و سابقه تاریخی این شهر تاریخی به دوره قبل از اسلام حدود ۳ هزار سال پیش می رسد. آتشکده‌های قدیمی، تپه‌های باستانی، قلعه‌های قدیمی، امامزاده‌ها و دیگر مناطق دیدنی، شهر ری را تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت کرده است.

برج طغرل شهر ری

برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری قرار گرفته است. و از آثار باقی مانده از دورهٔ سلجوقیان است. در برخی متون این محل را برج خلیفه یزید نامیده اند. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر است. (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت می باشد و از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص می دادند.

برج طغرل شهر ری

برج طغرل شهر ری

یخچال طبیعی کلین

یخچال طبیعی « کلین» در شرق بخش حسن آباد فشافویه از توابع شهرستان ری و به فاصله حدود ۴۰۰ متری غرب بقعه شیخ کلینی واقع شده است. که قدمت آن به چهارصد سال پیش و دوران صفوی بازمی رسد. مردم آن روزگار از یخ این یخچال که در زمستان به وجود می آمده در تابستان مورد استفاده قرار می دادند.

برای ساخت این بنا از خشت هایی به ابعاد ۲۴×۲۴ و ضخامت ۴ سانتی متر و مصالح خاک رس و کاهگل در بنای گنبدی و از گچ، سنگ و ساروج در پی را مورد استفاده قرار داده اند. قطر یخچال حدود هشت متر می باشد و عمق آن سه متر است. مساحت بنا حدود ۳۰ متر مربع و ارتفاع گنبد ۱۰ متر می باشد.

یخچال طبیعی کلین شهر ری

یخچال طبیعی کلین شهر ری

بی بی شهربانو

بی بی شهربانو نام آرامگاهی در شهر ری می باشد.طبق کتیبه موجود در آن و باور مردم مقبره شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد بوده اند.

به باور برخی از کارشناسان به دلایلی همچون قرارگرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، نزدیکی به چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دوره‌ها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای ایزدبانوی آناهید و تشابه افسانه بی‌بی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی «بانوی پارس» در یزد، این بنا در اصل از نیایش گاه‌های آناهید، الهه آب‌ها و باروری و از پرستشگاه‌های زرتشتیان پیش از اسلام نیز می باشد.

بی بی شهربانو شهر ری

بی بی شهربانو شهر ری

استودان گبرها

استودان گبرها یا استخوان‌دان گبرها، در شهر ری و دامنه شمالی کوه بی‌بی شهربانو واقع شده است. در این محل زرتشتیان اجساد مردگان خویش را طعمه حیوانات کرده اند و پس از جدا شدن گوشت و خشک شدنش، استخوان ها را در استودان که معمولا ً از سنگ یا آهک یا گل ساخته شده است. قرار داده اند.

چون طبق آیین و اعتقادشان، دفن مرده در خاک، یا انداختنش در آب خروشان رودخانه و یا حتی سوزاندن شان در آتش حرام می باشد. زیرا عناصر چهارگانه (آب، باد، آتش و خاک) را مقدس و به آلودگی کشاندنشان را امری ناشایست دانسته اند. تاریخ احداث این دخمه، ظاهراً به زمان ساسانیان یا شاید جلوتر از آن بر می گردد.

استودان گبرها شهر ری

تپه میل

تپه میل که به آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز مشهور شده است. از آثار دوره ساسانیان در شهر ری می باشد. گمان می‌رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده است. در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در روستای قلعه‌نو -چال طرخان بقایای کاخ یا آتشکده‌ای را می توانید مشاهده کنید که معروف به تپه میل می باشد و آن به سبب دوپایه بزرگ بنا می‌باشد که از دور شباهتی به میل دارد.

تپه میل شهر ری

تپه میل شهر ری

گورستان ابن‌بابویه

اِبنِ بابُوَیْه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران می باشد که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن گشته اند. نام گورستان ابن بابویه برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آنجا قرار گرفته است.

گورستان ابن بابویه شهر ری

گورستان ابن بابویه شهر ری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا