تور

اجاره خودرو در دبی
رپورتاژ آگهی

روستاهای سنتی و فرهنگ قومیت‌های مختلف ویتنام

ویتنام کشوری چند قومیتی است که از 54 گروه قومی تشکیل شده است. گروه قومی Kinh 85.4 درصد از جمعیت ویتنام یا 78.32 میلیون نفر را تشکیل می‌دهد و بزرگترین قوم در ویتنام است. 53 گروه قومی باقی مانده تنها 14.6 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اگر قصد خرید تور ویتنام دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با روستاهای سنتی و فرهنگ قومیت‌های مختلف ویتنام آشنا شوید.

روستاهای سنتی و فرهنگ قومیت‌های مختلف ویتنام

آنچه که در تور ویتنام خواهید دید

اقلیت‌های قومی در مناطق کوهستانی و روستایی ویتنام متمرکز شده بودند، اما به دلیل جنگ و مهاجرت در سراسر ویتنام پراکنده شده‌اند. اقلیت‌های قومی ساکن در مناطق شهری ثروتمندتر از همان گروه‌های اقلیت قومی ساکن در مناطق روستایی هستند. بسیاری از روستاها دارای 3-4 گروه قومی مختلف هستند که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما دسترسی مناسبی به زیرساخت‌ها و خدماتی مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش ندارند.

با این حال، این روستاها در چند سال اخیر بازدید کنندگان و محققان بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. چندین فعالیت تفریحی از جمله مسابقه گاو رانی در منطقه خلیج نوی (هفت کوه) در استان آن جیانگ جنوبی، بازار عشق Khau Vai در شمال استان Ha Giang، جشنواره Ok Om Bok که یک بازار شناور در ویتنام جنوبی است و جلسات بازار کوهستانی شمالی توانسته‌اند جاذبه‌های گردشگری مهمی برای تور ویتنام باشند.

زندگی در یک روستای سنتی در ویتنام

اگرچه قبایل مختلف در ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی تفاوت آشکاری با یکدیگر دارند، اما می‌توان شباهت‌هایی نیز بین آنها پیدا کرد. قومیت‌هایی که در ویتنام شمالی زندگی می‌کنند، تفاوت کمتری با یکدیگر دارند، به گونه‌ای که حتی در بسیاری از موارد پیوند ازدواج یا شراکت تجاری بین آنها شکل می‌گیرد. ‌ بیشتر روستاها در اطراف بازارهای اجتماعی بزرگ مانند بازارهای شگفت انگیز Sapa و Bac Ha متمرکز هستند. این بازارها فقط مکانی برای خرید و فروش نیست، بلکه قلب جامعه آنهاست؛ مکانی برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ، خواستگاری از همسران آینده و ایجاد روابط دوستی. مفهوم اجتماع و خویشاوندی و همچنین میل شدید به حفاظت و حفظ هویت فرهنگی بومی در اکثر قومیت‌ها مهم است.

قومیت‌های مختلف ویتنام به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

همانطور که می‌توانید تصور کنید، با این تعداد فرهنگ مختلف در ویتنام، سیستم‌های زبانی بسیار متنوع و پیچیده هستند. بیش از دوازده زبان مختلف و گویش‌های متعدد در بین قومیت‌های مختلف در ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی وجود دارد، و طیفی از نظریه‌ها در مورد میراث زبانی آنها مطرح شده است. به طور تقریبی، هر زبان و لهجه‌های مربوط به آن می‌توانند در سه گروه زبانی اصلی قرار گیرند: استروآسیایی، مالایی-پلینزی و چینی-تبتی.

قومیت‌های مختلف ویتنام به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

خانه‌هایی که در تور ویتنام می‌بینید چگونه است؟

یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از روستاهای قبیله‌ای تپه‌ای، خانه رکابی نمادین است. این سازه مرتفع از ساکنین خود در برابر سیل و موجودات ناخواسته مانند جوندگان، مارها و سایر حیوانات خطرناک محافظت کرده و همچنین برای دام‌ها و حیوانات خانگی سرپناهی فراهم می‌کند. در قبایل دیگر خانه‌ها با کاهگل یا خاک فشرده ساخته می‌شوند و همه همسایه‌ها برای ساختن هر خانه به هم می‌پیوندند. زنان با هم کار می‌کنند تا کاهگل را برش دهند، در حالی که مردان با هم متحد می‌شوند تا الوار چهارچوب خانه را خرد کنند. از آنجا که خانه‌ها دارای دیوارهای خاکی هستند، ساخت و ساز باید در ماه‌های خشک بین سپتامبر و ژانویه انجام شود.

امروزه برخی جوامع مصالح ساختمانی مدرن و کارآمدتری مانند سیمان فیبرو برای سقف به کار گرفته‌اند. اما سنت اینگونه است که سه دانه برنج به عنوان برکت برای محصولات زراعی، دام سالم و یک خانواده پرجمعیت در ستون خانه می‌ریزند. باغ‌ها نزدیک به خانه ساخته می‌شوند و خود خانه‌ها عموماً دارای یک اتاق متشکل از یک تخت و یک آشپزخانه ساده هستند.

مردم ویتنام چه دینی دارند؟

موضوع دین، درست مانند زبان، در اقلیت‌های قومی ویتنام بسیار متفاوت است! در بیشتر موارد وقتی صحبت از مذهب می‌شود، ویتنامی‌ها آنیمیست هستند. اعتقاد آنیمیسم به این است که همه چیز، حیوانات، گیاهان، حتی اشیاء بی جان دارای نوعی جوهر معنوی هستند. پیروان آنیمیسم، زیارتگاه‌ها و توتم‌ها را برای احترام به جهان طبیعی می‌سازند. اگر تور ویتنام خود به این زیارتگاه‌ها برخورد کردید، مهم است که به اعتقادات آنها احترام بگذارید و آنها را لمس نکنید یا مزاحم آنها نشوید. همچنین اعتقاد بر این است که اگر ارواح شیطانی کودکان را قبل از سن معینی نامگذاری کنند، می‌توانند توسط آنها مسخ شوند.

ادیان دیگری که در میان اقلیت‌های قومی ویتنام یافت می‌شوند عبارتند از: بودیسم (Theravada، Mahayan، a یا Hinayana)، اسلام، هندوئیسم، کاتولیک و پروتستان و سایر ادیان.

بیشتر بخوانید: فاصله ویتنام تا تهران چقدر است؟

تفاوت‌های ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی

درست است که هرکجای ویتنام باشید، یک پرچم می‌بینید، اما به دلیل حوادث پیش آمده در طول تاریخ، مردم در ویتنام شمالی و جنوبی تفاوتهایی پیدا کرده‌اند که ممکن است شما را مجبور کند برای دیدن این تفاوت‌ها بخواهید مهر دیگری در پاسپورت خود داشته باشید.

علاوه تفاوت فرهنگی، تغذیه‌ای، نوشیدنی، مد و نحوه پوشش، شهرسازی و همچنین مهمان‌‌نوازی، حتی آب‌وهوا نیز در دو منطقه متفاوت است. به طوریکه طوفان و باران در بخش جنوبی خیلی زودتر از بخش شمالی آغاز می‌شود.

تفاوت‌های ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی

بایدها و نبایدهایی که باید در تور ویتنام مورد توجه قرار دهید

به طور کلی، ساکنین روستاهای سنتی ویتنام به مهمان نوازی، لبخندهای گسترده و سخاوتمندانه خود مشهور هستند و از گردشگرانی که از روستاهایشان و گاهی اوقات در موقعیت‌های بسیار خاص از خانه‌هایشان بازدید می‌کنند، بسیار استقبال می‌نمایند. با این حال، اگر قصد بازدید از یک روستا یا جامعه قبیله‌ای را دارید، خوب است چند قانون کلیدی را به خاطر بسپارید:

  • فقط در صورتی از افراد یا مکان‌ها عکس بگیرید که افراد حاضر در عکس (یا صاحبان ساختمان‌ها) به شما اجازه داده باشند. برای عکس گرفتن به مردم پول ندهید.
  • تصور نکنید که آنها به زبان شما صحبت می‌کنند. ممکن است متوجه شوید که مردم محلی نمی‌خواهند شما بدانید که نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند، بنابراین باید برای استفاده از حرکات و نشانه‌ها یا ترجمه در تور ویتنام خود یک راهنما داشته باشید.
  • در بسیاری از روستاها، فرصت هایی وجود خواهد داشت که با خرید یک هدیه یا زیورآلات به عنوان سوغاتی، قدردانی خود را از مهمان نوازی آنها نشان دهید.
  • اگر غذا یا نوشیدنی به شما تعارف شد و نخواستید آن را امتحان کنید، مؤدب باشید و با بزرگواری رد کنید.
  • بدون اجازه به هیچ چیز دست نزنید، به خصوص به اشیاء مقدس.
  • اگر در وسایل نقلیه به شما صندلی تعارف کردند، به این دلیل نیست که شما را ناتوان می‌بینند؛ بلکه احترام زیادی برای گردشگران قائل هستند. پس ناراحت نشوید!
  • و مهمتر از همه اینکه پس از بازدید هیچ اثر و زباله‌ای از خود به جا نگذارید.

سخن پایانی

اگر قصد رزرو تور ویتنام و سفر به این مکان شگفت‌انگیز را دارید، خوشحال باشید که می‌توانید یکی از متنوع‌ترین کشورها از نظر طبیعت، آب‌وهوا، قومیت و فرهنگ ببینید. بازدیدکنندگان ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی فرصتی برای تجربه فعالیت‌های جالب خواهند داشت. آنها می‌توانند در جشنواره‌ها شرکت کنند و در مورد آداب و رسوم سنتی اقوام مختلف، مانند مراسم دعا برای صلح و آب و هوای مساعد، مراسم پرستش برنج و مسابقات اسب دوانی آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا