تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیدسته‌بندی نشدهقشم

موزه جهانی ژئو پارک قشم

موزه ژئو پارک قشم

موزه جهانی ژئو پارک قشم را به عنوان يکى از کامل ‌ترين موزه‌ هاى حيات وحش ايران در تنوع زيستى معرفی کرد. که در مساحتى بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده، و دارای بيش از ۳ هزار نمونه جانورى می باشد. اين موزه در سال ۱۳۷۴ ، توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسيس و تمامی نمونه‌ هاى موجود در آن با همکارى استاد ” رضا پارسا ” تاکسيدرمى گشته است.

از ويژگی‌هاى اين مجموعه که آن را از ديگر موزه‌ هاى کشور کاملا خاص و متمايز کرده، بومى بودن بيش از ۹۵ درصد از نمونه ‌هاى آن دانست.

همچنین بخشى از این موزه به صنايع دستى جزيره اختصاص پیدا کرده است، که شامل توليداتى میباشد، که با دستان هنرمند بانوان قشمى ساخته شده است. و به عنوان نمونه می توان به : لباس‌هاى محلى زنان، انواع سوزن دوزى، خوس دوزى، گلابتون دوزى، گليم، صنايع چوبى، صنایع دریایی و سازهاى محلى جزيره مثل عود، دف، دهل نام برد.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید، تا با این موزه جهانی بیشتر آشنا شویم.

موزه جهانی ژئو پارک قشم

آشنایی بیشتر با موزه ژئو پارک

موزه ژئو پارک قشم  این امکان را به شما می دهد. که کوچکترین و بزرگترین پستاندار جهان را از نزدیک مشاهده کنید. حشره خوار کوتوله کوچکترین پستاندار روی زمین میباشد، که دارای وزنی حدود 2 گرم ، بچه به دنیا می آورد و بچه های خود شیر میدهد. خوراک این موجودات کوچک در واقع حشرات و آفت ها میباشد، و ممکن است با دیدن حشره خوار کوتوله به نظر برسد، که آن ها نوعی موش باشند، اما آنها فقط به موش ها شبیه میباشند.

همچنین می توانید بزرگترین پستانداران دنیا را هم تماشا کنید، که نهنگ ها هستند، که طول اسکلت وال گوژپشت که در موزه نگهداری می شود ۱۵ متر میباشد.

در این موزه یکی از کوچکترین پرنده های دنیا که مشهور به ” شهدخوار کوچک ” میباشد، را به همراه تعداد زیادی از پرندگان جزیره قشم، اعم از پلیکان پا خاکستری که یک گونه در معرض خطر انقراض است، و همچنین سنگین ترین پرنده ای که پرواز می کند را تماشا خواهید کرد. علاوه بر اینها دارای بیش از ۳ هزار گونه جانوری میباشد.

موزه جهانی ژئو پارک قشم

همچنین این امکان را دارید، که کلکسیون سنگ ها و صدف های موزه را تماشا کنید. و میتوان به بخشی از جاذبه های گردشگری زمین شناختی قشم، که در قالب ماکت های کوچکی که بسیار استادانه طراحی و ساخته شده ، از طولانی ترین غار نمکی جهان و همچنین سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، ساحل ماسه ای، بام قشم با انسان های عصر پارینه سنگی، جنگل های حرا اشاره کرد.

موزه جهانی ژئو پارک قشم

مردم شناسی موزه ژئو پارک قشم

بخشی از موزه ژئو پارک قشم به مردم شناسی جزیره قشم اختصاص داده شده است. این بخش شامل نمایش فرهنگی هنری و صنایع دستی مردم جزیره قشم میباشد، که می توان تمامی لباس ها و صنایع دستی و وسایل زندگی سنتی، مردم جزیره قشم را که نشان دهنده، فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه میباشد، را می توان تماشا کرد.

اکثر این وسایل ساخته شده از صدف ها و درخت های نخل میباشد، همچنین این بخش شامل عکس هایی از چهره های اصیل مردم این جزیره میباشد، که توسط شخصی به نام عبدالخالق طاهری ثبت گشته است. در این عکس ها به صورت واضحی می توان با سبک زندگی مردم این دیار آشنا شد، و وسایل سنتی آنها همچون عروسک های محلی و سازهای محلی را که به زیبایی به تصویر کشیده شده است، را تماشا کرد.

موزه جهانی ژئو پارک قشم

مکان 

موزه جهانی ژئو پارک قشم، در جزیره زیبای قشم، در استان هرمزگان  ایران، جنب بازار بين المللى ستاره قشم (ضلع شمالى) واقع شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا