تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردیمهریز

کاروان سرای زین الدین مهریز | استان یزد

کاروان سرای زین الدین مهریز

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با کاروان سرای زین الدین را که یکی از جاهای دیدنی یزد است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

کاروان سرای زین الدین یزد

یکی از کاروان سراهای زیبا در شهرستان مهریز کاروان سرای زین الدین است. این کاروان سرا در فاصله 60 کیلومتر از جاده یزد به کرمان قرار دارد. این کاروان سرا یکی از بناهای بی نظیر به یادگار مانده از زمان دوره صفویه می باد که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری یزد به شمار می رود.

کاروان سرای زین الدین یزد

زمان ساخت این بنای تاریخی به سده 10 هجری قمری باز می گردد که فرمان ساخت آن توسط شاه عباس صادر شده و به دستور حاکم کرمان یعنی زین الدین گنجعلی خان ریگ ساخته شده و از آن به عنوان اقامتگاه استفاده می شده است.شروع بازسازی این کاروان سرا در سال های 1380 آغاز و تا 1382به پایان رسید. کاروان سرای زین الدین به سبک سنتی خود بازسازی شده است و امروزه قابلیت پذیرایی از 100 گردشگر را دارا می باشد.

لذت تماشای غروب آفتاب از پشت بام کاروان سرا و استفاده از نمای شب کویر به شما تجربه ای بی نظیر  خواهد داد تا از سفر به یزد و دیدن این کاروان سرا لذت فراوانی ببرید. معماری این کاروان سرا در نوع خود منحصر به فر بوده و تنها یک کاروان سرای دیگر که در مسیر کاشان و نطنز است و البته ویران شده است نمونه دیگری ندارد.

کاروان سرای زین الدین یزد

تاریخچه کاروان سرا

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم قدمت این بنا به دوره صفویه و شاه عباس صفوی بر می گردد. در آن زمان به دستور شاه عباس تعداد 999 کاروان سرا در ایران ساخته شد و این کاروان سرا یکی از زیباترین های کاروان سراهای ساخته شده است. در روایات تاریخی آمده است که این کاروان سرا به مناسبت دیرار شاه عباس با زین الدین گنجعلی خان حاکم استان کرمان در سده 10 هجری قمری ساخته شده است.

معمار این سازه زیبا شخصی به نام محمد سلطان یزدی بوده که یکی از بهترین معماران زمان خودش بوده است. معماری منحصر به فرد این کاروان سرا نسبت به دیکر کاروان سراهای دیگر پلان دایره ای شکل آن است.مسلمانان در ساخت بناهای خود از اعداد مقدس استفاده می کرده اند که در این بنا هم شما می توانید اعدادی نظیر 5 برج و 12 صفه را رویت کنید.

کاروان سرای زین الدین مهریز

کاروان سرای زین الدین از شاهکارهای معماری دوره صفویه می باشد و تنها بنای دایره ای شکل ایرانی است که در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است.

در گذشته این کاروان سرا  برای استقرار تنفگچیان و محافظان بوده است. امروزه تمامی قسمت های این بنا به همان شکل نگهداری شده و از آن به عنوان هتلی برای اقامت گردشگران استفاده می شود.

معماری کاروان سرا

نقشه این کاروانس را دایره ای شکل است و دارای 5 نیم دایره ( برج ) چسبیده به دیوار هشتی است. صحنی 12 ضلعی دارد که در اطراف آن رواق های سکو قرار گرفته است. این کاروان سرا با آجر ساخته شده است. اتاق های شاه نشین در بخش شمالی قرار گرفته است که امروزه قسمتی از آن تبدیل به سالن غذا خوری و قسمت دیگر آن با فرش های دست بافت و پشتی هایی برای نشستن و استراحت گردشگران طراحی شده است.

در دو سمت کاروان سرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام منتهی می شود و می توان برای تماشای آسمان کویر از آن استفاده کرد.

کاروان سرای زین الدین مهریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا