تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

امام زاده صالح تهران

امام زاده صالح تهران

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با امام زاده صالح را که یکی از جاهای دیدنی تهران است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

امام زاده صالح تهران

امام زاده صالح زیارتگاهی در شهرستان شمیرانات و در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش قرار گرفته است. این محل زیارتی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های تهران محسوب می شود. آنطور که از کتیبه بالای سردر صحن امام زاده استنباط شده است و بر اساس کتاب های بحرالانساب و کنزالانساب این محل به یکی از پسران امام موسی کاظم و از برادران امام رضا بر می گردد. بنای این زیارتگاه از سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

بر اساس کتیبه های قدیمی یافت شده در این محل، بنای این زیارتگاه در سال 700 هجری قمری ساخته شده است و به مرور زمان در کنار حرم امام زاده صالح ساختمان های دیگری بنا شده اند و تا به امروز که مجتمع های تجاری و بازار تجریش در این محل ساخته شده اند.

امام زاده صالح تهران

نوع فضاسازی قابل توجه این امام زاده طوری است که هر کسی را سمت خودش جذب می کند و برای مدتی آرامشی را به دور هیجان و هیاهوی میدان تجریش را نصیب زوار خودش می کند. یکی از جاذبه های این امام زاده وجود چناری کهن سال با سن 800 سال بوده است که متاسفانه مدتی قبل به دلیل خشک شدن قطع شده است.

تاریخچه 

بنای اصلی امام زاده صالح ساختمانی چهار گوش و محکمی با دیوار هایی قطور است و قضای داخلی آن مساحتی در حدود 5.6 متر مربع دارد . معماری طاق نما ها و ساحتمان و پوشش آن بر گرفته از معماری بناهای سده 7 و 8 استو بر اساس شواهد در این امام زاده کتیبه ای از سال 700 هجری قمری وجود داشته که ظاهرا در طی عملیات تعمیرات و تغییرات داخلی این بنا از بین رفته است.

داخل امام زاده صالح صندوقی چوبی وجود دارد که احتمالا  متعلق به دوران صفوی یا افشاریه است.ضریح نقره ای این امام زاده که ضلع های شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارای محقظه ای مشبک از جنس نقره است و ضلع جنوبی آن مشبک از جنس چوبی است که از وقفیات مرحوم آقای میرزا سعید خان است که وزیر خارجه قاجاریه بوده است .

در اولین توسعه  در سال 1200 هجری قمری  مسجد و حسینیه و حمام در صحن شمالی و در زمین هایی که توسط شجاع السلطنه یعنی فرزند ششم فتح علی شاه وقف این امام زاه شده بود ساخته شده است.

امام زاده صالح تهران

دسترسی به امام زاده صالح

برای رسیدن به این محل می توانید از متر استفاده کنید و تنها کافی است در آخرین ایستگاه خط یک مترو یعنی تجریش پیاده شوید و از خروجی جنوبی ایستگاه  به سمت خیابان شهرداری  به سمت غرب و میدان تجریش  و نهایتا زیارتگاه امام زاده صالح  پیاده روی کنید.

در ضمن می توانید از تاکسی به مقصد میدان تجریش استفاده کنید و یا از خطوط BRT راه آهن  – تجریش استفاده کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا