تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردی

جاذبه های گردشگری استان کردستان

جاذبه های گردشگری استان کردستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گردشگری استان‌ کردستان‌ داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان‌ کردستان‌ دارای طبیعتی‌ زیبا و جنگل‌ های بینظیر میباشد. جنگل‌های‌ استان کردستان‌ در اطراف‌ شهرهای‌ بانه‌ و مریوان‌ قرار گرفته اند. و بعد از جنگل‌های‌ شمال‌ کشور به عنوان‌ دومین جنگل دارای اهمیت‌ فراوانی میباشد. در حال‌ حاضر جنگل‌های‌ این استان‌ به‌ شکل درختچه‌ و بوته‌های‌ پراکنده‌ تبدیل گشته است‌.

جاذبه های گردشگری استان‌ کردستان‌

از معروف‌ترین‌ درختان‌ جنگلی‌ این‌ جنگل‌ها می توان به بلوط‌، مازو یا دار مازو، گلابی‌، زبان‌ گنجشک‌ (ون‌)، گردو، سیب‌ وحشی‌، پسته‌ وحشی‌ (بنه‌)، زالزالک‌، آلبالو جنگلی‌، بادام‌ تلخ‌، ازگیل‌، داغداغان‌، نارون‌، افرا و درخت‌هایی‌ مانند گز و بید وحشی‌ نام برد.

در مجموع‌ نواحی‌ جنگلی‌ استان‌ را می‌توان شامل چند بخش دانست. بخش اول جنگل‌های‌ منطقه‌ مریوان‌، که‌ دارای وسعت‌ ۱۸۵۰۰۰ هکتار میباشد. بخش دوم جنگل‌های‌ منطقه‌ بانه‌ است، که‌ دارای مساحتی حدود ۵۰۰۰۰ هکتار میباشد. و بخش سوم جنگل‌های‌ منطقه‌ سقز است. که‌ مساحت‌ آن‌ حدود ۷۰۰۰ هکتار میباشد. و بخش چهارم جنگل‌های‌ منطقه‌ سنندج‌ است. که‌ دارای مساحتی در حدود ۷۸۰۰۰ هکتار میباشد. و بیشتر در غرب‌ کامیاران‌ و جنوب‌ سنندج‌ قرار گرفته اند.

جاذبه های گردشگری استان‌ کردستان‌

روستای بلبر

روستای بُلبَر کردستان که از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد است.این روستا در ۷۰ کیلومتری سروآباد واقع شده است. و رودخانه سیروان در کنار آن جاری است که یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران را به تصویر کشیده است. این روستا تنها روستایی است که مناظر زیبایش طبیعی و بکر بجا مانده است. روستای زیبای بلبر علاوه بر سیروان دارای چشمه‌های فصلی موقتی به نام بلچمی هست که زیباییش بسیار حیران کننده است.

بلبر یک واژه یونانی شامل «بل» به معنی “خدای آب ها”  می باشد. و کلمه بلبر “جلوی آب” را معنا می دهد. از انجا که منابع آبی فراوان و چشمه ها و آبشار های بسیاری در این منطقه وجود دارد است. بزرگان و نام اوران این روستا در سال های بسیار قبل از میلاد مسیح نام این روستای حیرت انگیز را روستای بلبر نامگذاری کرده اند.

روستای بلبر،جاذبه های گردشگری استان کردستان

آبشار بل

آبشار بل یکی‌ از جاذبه های گردشگری استان کردستان است. که در یکی‌ از روستاهای‌ منطقه‌ اورامان‌ و در مرز استان‌ کرمانشاهان‌، در روستای آبشار بل واقع شده است. در کنار این‌ روستا، در جاده‌ای‌ که‌ به‌ “کوسه‌ هجیج” منتهی‌ می گردد. آبشاری‌ زیبا به نام آبشار بل واقع شده است. که‌ به‌ عقیده‌ کارشناسان‌ دارای آب‌ عالی‌ برای‌ شرب‌ است. این‌ آب‌ با فشار زیاد و در حجم‌ بسیار از شکاف‌ کوهی‌ بیرون‌ می‌ریزد و عظمت‌ و شکوه‌ طبیعت‌ را جلوه‌گر ساخته است. این‌ آب‌ در مسیر خود به‌ رودخانه‌ سیروان‌ سرازیر می شود.

آبشار بل ،جاذبه گردشگری آبشار بل اورامان کردستان

آبشار بل ،جاذبه گردشگری آبشار بل اورامان کردستان

دریاچه زریوار

این‌ دریاچه‌ که در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ واقع شده است. و در ارتفاع‌ ۱۲۸۵ متری‌ از سطح‌ دریا میباشد. این دریاچه از زیباترین‌ میراث‌های‌ طبیعی‌ و یکی‌ دیگر از جاذبه های گردشگری استان‌ کردستان‌ به‌ حساب می رود. آب‌ این‌ دریاچه‌ از چشمه‌های‌ جوشان‌ و رودخانه‌های‌ چندی‌ که‌ به‌ آن‌ سرازیر می گردد. تأمین‌ شده است. حجم‌ آب‌ دریاچه‌ از ۵/۲۲ میلیون‌ متر مکعب‌ تا ۵/۴۷ میلیون‌ مترمکعب‌ در طول‌ سال‌ متغیر میباشد. طول‌ این دریاچه‌ ۶ کیلومتر و عرض‌ آن‌ ۱۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر میباشد. و دارای مساحتی حدود ۷۲۰ هکتار میباشد.

وجه‌ تسمیه‌ “زریوار” و زریبار که‌ هر دو در منطقه‌ متداول‌ میباشد. به‌ واژه‌ «زری‌» که‌ در زبان‌ کردی‌ به‌ معنی‌ دریاچه‌ است. می رسد. پسوند «دار» و «بار» پسوند تشبیهی‌ و زریبار یا زریوار به‌ معنی‌ دریاچه‌وار میباشد. درباره‌ این‌ دریاچه‌ افسانه‌های‌ متعددی‌ میباشد. که‌ مشهورترین‌ آن ها وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ دریاچه‌ بوده است.

دریاچه زریوار ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

دریاچه زریوار ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان میباشد. این‌ پارک‌ در ضلع‌ غربی‌ شهر سنندج‌ در دامنه‌ کوه‌ آبیدر واقع شده است. آبیدر در فرهنگ‌ منطقه‌ دارای جایگاه‌ ویژه ای‌ است. و به‌ دلیل‌ پرآب‌ بودن‌ چشمه‌سارها، قنات‌ها و وجود باغ‌های‌ متعدد مانند امانیه‌، امیریه‌ و… چنین‌ نام گذاری گشته اند. از زمانی‌ که‌ شهر سنندج‌ شکل گرفته است. آب‌ چشمه‌های‌ آبیدر به‌ وسیله‌ تنبوشه‌های‌ سفالی‌ به‌ شهر منتقل‌ می گردد. هنوز هم‌ قنات‌ عمارت‌ خسروآباد، آصف‌، وکیل‌، مشیر و تعدادی‌ از بناها، به‌ نوعی‌ از این‌ کوه‌ سرچشمه‌ گرفته اند.

در سال‌های‌ اخیر در این‌ کوه‌ پارکی‌ احداث‌ و سکوبندی‌ و جاده‌سازی‌ در آن‌ صورت گرفته است‌. نقش‌ برجسته‌ای‌ هم‌ در آن‌ ایجاد گردیده است. که‌ بسیار قابل‌ تامل میباشد.

پارک جنگلی آبیدر ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

پارک جنگلی آبیدر ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

پارک جنگلی آبیدر ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

منطقه اورامان

یکی‌ دیگر از جاذبه های گردشگری استان کردستان منطقه‌ اورامان میباشد. که‌ در شرق‌ مریوان‌ واقع شده است. این منطقه‌ دارای کوهستان‌های‌ زیبا با پوشش‌ جنگلی میباشد. رودخانه‌ بزرگ‌ سیروان‌ از این‌ منطقه‌ و دره‌ اورامان‌ می گذرد. و به‌ رودخانه‌ دیاله‌ در عراق‌ متصل می گردد.

منطقه اورامان ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

منطقه اورامان ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

منطقه اورامان ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

سراب وینسار

یکی‌ از چشمه‌های‌ قدیمی‌ شهرستان‌ قروه‌، چشمه‌ سراب‌ میباشد. که‌ با آب‌ بسیار گوارا و عالی‌ در داخل‌ روستای‌ «وینسار» از دل‌ زمین‌ بیرون‌ می ریزد. در حقیقت‌ روستای‌ وینسار اطراف این‌ چشمه‌ تشکیل شده است‌. این‌ چشمه‌ سال‌های‌ سال‌ تأمین‌ کننده‌ آب‌ روستا، و هم‌ برای‌ شرب‌ و هم‌ کشاورزی‌ میباشد.

اطراف‌ چشمه‌ اصلی‌ سنگ‌ چین‌ گشته است. و قدمت‌ سنگ‌چین‌ آن‌ حدود دو تا سه‌ قرن‌ میباشد. تا حدود سی‌ سال‌ پیش‌ مردم‌ روستا در ماه‌ خرداد مراسم‌ شکرگزاری‌ و قربانی‌ برای‌ «سراب‌»، انجام می دادند. در این‌ مراسم‌ ضمن‌ قربانی‌ کردن‌ گوسفندان،‌ به‌ جشن‌ و شادمانی‌ می‌پرداختند. و احترام‌ ویژه‌ای‌ برای‌ این‌ چشمه‌ قایل‌ میباشند.

سراب وینسار ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

سراب وینسار ،جاذبه های گردشگری استان کردستان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا