تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان غربیایرانگردیخوی

جاذبه های گردشگری خوی، آذربایجان غربی

جاهای دیدنی خوی

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با دیدنی های خوی در استان آذربایجان غربی آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از غربی ترین استان های کشور است، و یکی از هزار جاذبه را در خود جای داده است. خوی یکی از شهر های آذربایجان می باشد که هزاران سال حرف برای گفتن دارد و جزء شهرهای بزرگ  است. این شهر تمامی گردشگران و مسافران را به خود جذب می کند.  

کلیسای سورپ سر کیس

قدمت این بنای تاریخی معلوم نیست، با توجه به معماری ستون ها، دیوار سازی و نورگیرها احتمال می دهیم که قدمت این بنا به  قرن چهارم برگردد. کلیسای سورپ سر کیس از آجر، خشت و گل بنا شده است. این بنا بعد از سالیان طولانی هنوز هم محکم و پا بر جا به یادگار مانده است.

پل قطور خوی

در نزدیکی خوی(25 کیلومتری جنوب غربی خوی، در ناحیه سر حدی بخش قطور) و در مسیر راه آهن ایران و ترکیه پل قطور واقع است. اگر در سفر به ترکیه از مرز رازی بروید این پل را مشاهده می کنید. زیر پل قوسی شکل است و تا مدت ها بزرگترین دهانه قوسی را بین پل های ایران دارد.

دروازه سنگی خوی

تنها دروازه باقی مانده از حصار شهر خوی است که ارزش تاریخی دارد. دروازه سنگی تنها دروازه باقی مانده از تاریخ کهن ایران است. تاریخ این بنا به دوره ایلخانیان یا دوره قاجار می باشد، اما هنوز قطعیتی در آن نیست. از سبک معماری آن می توان از ساخت آن در دوره قاجاریه گفت چون آثار باقی مانده از قاجار در تبریز و خوی تشابه زیادی به این اثر دارند.

مسجد حاجی بابا خوی

در ضلع شرقی بازار  قدیمی،  مسجدی بنا گردیده که در و دیوارش حال و هوای مردم متد ین قرن های گذشته می باشد. این مسجد عظمتی خاص به این منطقه بخشیده است. این مسجد به سال 1256 ه . ق به همت علی اصغر حاجی بابا بنا گردید.

دو درب این مسجد به بازار باز می شود. یکی از این درها به کتیبه ای از آیات قرآن کریم با خط ثلث و رنگ سفید آراسته است ، و با کاشی های لاجوردی رنگ، حاشیه نگاری شده است. این درب از درون به صحن مسجد باز می شود. درب دوم با طاق نمایی ساده به حیاط مسجد باز می شود.

در ضلع غربی حیاط، دو ردیف شش تا یی چوبی و محراب مقرنس کاری شده به چشم می خورد. چهار گوشه اتاق ، ترنج هایی نقاشی شده به رنگ لاجوردی دیده می شود.

پل خاتون

در 3 کیلو متری جنوب شهر خوی بر روی رودخانه ای قطور در راستای جاده خوی به ارومیه پل خاتون قرار دارد. در بالای پل ، آجر به کار رفته و دارای هفت دهانه بزرگ آب رو می باشد. در بعضی از منابع تاریخی گفته شده این پل به دستور احمد خان دنبلی و در کنار دامنه غضنفر ساخته شده، که هنوز هم پا بر جا است و به علت ارزش باستانی آن توسط میراث فرهنگی استان حفاظت می شود. در سال 883 ه ق در لشگر کشی سلطان یعقوب آق قویونلو از این پل استفاده کرده است.

آرامگاه و برج شمس تبریزی

روی مزاری منسوب به شمس تبریزی برج شمس تبریزی بنا شده است .  این برج در محله ای بنام امام زاده سید بهلول در شمال غربی خوی واقع است که یادگار دوران صفوی است.

برج یا مناره شمس از آجر ساخته شده وبا شاخ های قوچ و میش تزیین شده است، و شاه اسماعیل صفوی  در اقامت 40 روزه خود در کوه چله خانهی خوی شکار کرده بود. با اسناد موجود، این بنا به دستور شاه اسماعیلی صفوی تاسیس شده و شاخ قوچ های وحشی را برای نشان دادن قدرت و مهارت وی در شکار قوچ در یک روز، نصب کردند.

مسجد مطلب خان

یکی دیگر از اثار ثبت شده خوی، مسجدی باقی مانده از دوران ایلخانان است که به (مسجد مطلب خان) شهرت دارد. معماری به کار رفته در این مسجد به زمان مغول و به صورت رو باز است.

به علت گذشت زمان و حوادث، این مسجد از بین رفته و در دوره قاجار، مسجدی جدید بر خرابه های آن مسجد قدیمی ساخته شده است. شاه نشین مرتفع، ایوان بزرگ، حجره های دو طبقه، در گرداگرد شبستان روباز این مسجد، از ویژگی بارز این مسجد می باشد.

امام زاده سید بهلول خوی

در 3 کیلومتری از شهر خوی و در سمت غرب آرامگاه امامزاده سید بهلول واقع است. این مزار قدیمی ترین مزار خوی است، از تاریخ دقیق فوت سید بهلول، ( نوادگان امام علی النقی (ع)) و شرح حال وی اطلاعاتی در دست نمی باشد.

بر روی سنگ قبر این امامزاده که قدمتی زیاد دارد نوشته های عربی وجود دارد که نام و لقب و تاریخ وفات و….است. این امامزاده بین مردم خوی دارا ی احترام خاصی است  و مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری های خود به این امامزاده می روند.

موزه خوی

در خیابان امام کوچه نورالله موزه خوی واقع است. ساختمان موزه یک طبقه است و مساحت آن 256متر مربع است که شامل: دو سالن و یک تالار کوچک است. در سال 1348خورشیدی بنا شد و سپس در سال 1358به منظور گسترش آن موزه سه تالار کوچک به آن اضافه شد.

در این موزه اشیای با ارزش و متعلق به پیش از تاریخ، دوره های تاریخی  و آثار مربوط به هنرهای ایرانی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. آثار ارزشمند موزه عبارتند از: سنگ  نوشته  شاه  تهماسب صفوی، کتابهای خطی، سکه دوران مختلف، گل مهره ها و……

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا