تور

اجاره خودرو در دبی
استان قزوینایرانگردیقزوین

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. ضمن معرفی و شناخت استان زیبای قزوین ، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

قزوین پایتخت ایران در زمان حکومت صفوی بوده است. که به‌ سبب موزه‌ها، کلیساها، بازارهای قدیمی و بناها و آثار تاریخی زیباو  بسیاری که دارد. یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می شود. قزوین ازنظر تعداد آثار تاریخی، دارای رتبه‌ی اول را در ایران می باشد. دیدنی های قزوین آن‌قدر می باشد. که در طول تاریخ لقب‌های زیادی ازجمله دروازه‌ی بهشت، باغ‌شهر و دارالسلطنه را به خود اختصاص داده است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین

آشنایی با شهر قزوین

قَزوین یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای ایران می باشد. که در غرب و مرکز استان قزوین واقع شده است. این شهر در بلندای ۱٬۲۷۸ متری از سطح دریا قرار گرفته ‌است. ریشه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانیان میباشد. که به دستور شاپور رونق یافته است. قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده‌ است.

و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری می باشد. که در یک سفر کوتاه این امکان را ندارید که از تمامی آنها دیدن کنید. سازه های تاریخی این شهر داستانی جالب را برای همگان روایت می کند. و از تاریخ این مرز و بوم سخن می گوید. جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر قزوین شما را متحیر می کند. همچنین قزوین رتبه اول آثار باستانی را در ایران دارد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین

جاذبه های دیدنی و گردشگری استان قزوین

۱. مسجد جامع قزوین

مسجد جامع عتیق یا کبیر قزوین در ردیف بزرگترین مساجد ایرانی و یکی از کهن مساجد ایران می باشد. این بنای تاریخی بر روی یک آتشکده که از دوران ساسانیان بر جای مانده بوده ایجاد گردیده است. بنای مسجد سال ها بعد در حمله مرگبار مغول ها آسیب بسیاری دیده است. اما مورد بازسازی واقع شده است.

در دوران صفوی و قاجار بازسازی های قابل توجهی در این مسجد انجام گردیده است. مسجد دارای چهار صحن و دو در ورودی اصلی میباشد. در گوشه و کنار این بنای مقدس و تاریخی رد پایی از بسیاری از بزرگان و رجال سیاسی در طول تاریخ مشاهده می گردد. موزه سنگ و سفال در یکی از شبستان های مسجد از دیگر دیدنی های جذاب این بنای تاریخی می باشد.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین 1

۲. بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه

بازار قزوین که یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین می باشد. بازاری بزرگ با فضاهای متعدد و معماری بسیار شکوهمند می باشد. به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سراهای آن، عموم گردشگران را متحیر کرده است. کالبد کنونی این بازار مربوط به دوره صفویه و پس از آن می باشد. و بیشتر بناهای فعلی‌ در دوره قاجار ایجاد گردیده است. از این بخش‌ها می توان به سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، تیمچه‌‌های روباز و سر پوشیده و راسته قیصریه اشاره کرد.

جالب‌ترین بخش بازار کاروانسرای سعدالسلطنه می باشد. که مشهور به بزرگترین مجموعه کاروانسرای درون شهری ایران میباشد. و از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده است. این سرا و بازار مجاور آن، یعنی بازار وزیری، در سالیان اخیر به شایستگی مرمت گشته است. و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، به قلب گردشگری قزوین بدل گردد. مجموعه بازار قزوین در خیابان امام خمینی واقع شده است.

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه قزوین

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه قزوین 2

۳. کاخ چهلستون

شاید بتوان مهم ترین اثر تاریخی قزوین را کاخ چهلستون نامید. که به ایده ی خیلی از افراد، نماد قزوین هم به حساب می آید. جالب است بدانید که کاخ چهلستون قزوین، هم نام کاخ چهلستون اصفهان می باشد. اما چندین دهه قبل تر از آن ایجاد گردیده  است.

کاخ چهلستون قزوین هم در زمان شاه تهماسب صفوی ایجاد گردیده. و امروزه به موزه بدل گشته  است. البته بخشی از آن هم شامل خوشنویسی می باشد. این کاخ، در میدان آزادی  و یا سبزه میدن واقع شده است. و همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸ بعدازظهر، پذیرای بازدید کنندگان می باشد.

کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین 1

۴. دروازه تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم یا دروازه قدیم تهران، از زیباترین جاذبه های تاریخی قزوین می باشد. این دروازه‌ تاریخی در ورودی جنوب شرقی شهر قزوین واقع شده است. که جاده تهران، قزوین از آنجا وارد شهر قزوین می شود. این دروازه از شهر قزوین در برابر حملات و دزدی و غارت شهرهای دیگر محافظت کرده است.

در آغاز، این دروازه در بیرون شهر ایجاد گردیده بود. ولی هم اکنون به دلیل گسترش جمعیت، در درون شهر قزوین واقع شده است. دروازه‌ تهران قدیم که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. مزین به معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های دوران پادشاهی ناصرالدین شاه می باشد.

دروازه تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم قزوین 2

۵. حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها در واقع یک خانه بزرگ تاریخی می باشد. که برای انجام مراسم مذهبی بویژه سوگواری محرم مورد استفاده قرار گرفته است. و به همین علت به حسینیه مشهور گشته است. این خانه با چند دست حیاط در دوره قاجار ایجاد گردیده است. و متعلق به یکی از تجار بزرگ قزوین به نام «حاج محمدرضا امینی»  بوده.

زیباترین بخش خانه امینی‌ها سه تالار بزرگ و مجلل آن می باشد. که با ارسی‌های  ۹ دهنه و گره چینی شده از هم جدا می گردند. در حسینیه امینی‌ها به طور معمول بسته می باشد. اما سریدار آن همیشه در را به روی گردشگران باز می کند. این حسینیه در خیابان مولوی واقع شده است.

حسینیه امینی‌ها قزوین

حسینیه امینی‌ها قزوین 1

۶. آب ‌انبارهای قزوین

قزوین دارای آب انبارهای بزرگی می باشد که برخی‌شان مانند آب انبار سردار بزرگ در خیابان راه‌آهن، جزو بزرگترین آب انبارهای ایران قرار گرفته است. در ضمن باید از آب‌انبار حاج کاظم در انتهای خیابان تبریز نام برد که شهرتش را مدیون سردر کاشیکاری، طاق رسمی‌بندی و کتیبه سنگی و دو بادگیر خود می باشد. آب انبار مسجد جامع قزوین نیز در نوع خود بسیار دیدنی و بینظیر می باشد.  آب انبارهای قزوین در روزهای پنجشنبه و جمعه و نیز تعطیلات رسمی از ۹ تا ۱۸ آماده پذیرش گردشگران است.

آب ‌انبارهای قزوین

آب ‌انبارهای قزوین 1

۷. مجموعه‌ باغ صفوی قزوین

مجموعه‌ باغ صفوی یا دولت‌خانه‌ صفوی متشکل از چندین بنای تاریخی می باشد. که از : سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، گراندهتل، کاخ چهلستون می توان نام برد. در روزهای مختلف سال، نمایشگاه‌های دائمی و فصلی هم در قسمت‌های مختلف این مجموعه برگزار می گردد.

این مجموعه که در فهرست آثار ملی کشورمان هم ثبت شده است. متشکل از بناهای مختلفی مربوط به دوره‌ی صفویه، دوره‌ی قاجار و دوره‌ پهلوی می باشد. با این حساب تاریخ حدود ۵۰۰ سال گذشته‌ی ایران را در این مجموعه می توان مشاهده کرد. مجموعه‌ باغ صفوی بین خیابان پیغمبریه، خیابان هلال‌احمر و سبزه‌میدان واقع شده است. و درِ ورودی اصلی آن هم در خیابان سپه می باشد.

مجموعه‌ باغ صفوی قزوین

۸. حمام بلور قزوین

حمام بلور در بافت قدیمی شهر واقع شده است. و یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین می باشد. و  تاریخ ساختش را مربوط به دوران صفویه و قاجار دانسته اند. اما درباره اینکه سازنده این بنا چه کسی بوده اطلاع دقیقی وجود ندارد. نقاشی‌های دیواری حمام مربوط به دوران صفوی و قاجار می باشد. این حمام تا اواخر دهه ۷۰ خورشیدی مورد استفاده قرار گرفته است. اما بعد از این دهه تغییر کاربری داده است و به موزه سنگ قزوین تبدیل شده است. در موزه سنگ بیش از ۴۵۰۰ قطعه سنگ و حدود ۸۰۰ فسیل از دوران‌های مختلف زمین‌شناسی نگهداری می گردد.

حمام بلور قزوین

حمام بلور قزوین 2

حمام بلور قزوین 1

۹. سردر عالی‌قاپو  و خیابان سپه

قزوین در دوره شاه تهماسب صفوی، دارای کاخی به نام عالی قاپو بوده است. که اکنون تنها سردر شکوهمند آن به جای مانده. این سردر رو به خیابان سپه (شهدا) می باشد. که خود نخستین خیابان ایران به حساب می‌ آید. و دارای حدود ۵۰۰ سال قدمت است. این خیابان منبع الهام در ساخت خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان بوده.

سردر عالی‌قاپو  و خیابان سپه قزوین

۱۰. موزه شهر

موزه شهر که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر قزوین می باشد. در میدان آزادی (سبزه میدان) و در شرق باغ و عمارت چهلستون واقع شده است. در این موزه که به معرفی تاریخ قزوین اختصاص یافته است. آثاری از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی در آن قابل مشاهده می باشد. بسیاری از این آثار از حفاری‌های دشت قزوین به دست آمده‌ است. موزه شهر نیز بجز روزهای سوگواری رسمی، همه روزه  از ساعت  ۹ تا ۱۸ آماده پذیرش گردشگران می باشد.

موزه قزوین

موزه قزوین 1

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا