تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیکازرون

جاذبه های گردشگری کازرون استان فارس

جاذبه های گردشگری کازرون استان فارس

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. به معرفی جاذبه های دیدنی گردشگری کازرون در استان فارس بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهرستان كازرون دارای جاذبه های گردشگری بسیاری میباشد. همچنین به سبب داشتن خاك حاصل خيز ، سفره های فراوان آب هاي زير زميني ، تنوع منابع طبيعي و داشتن پوشش هاي گوناگون گياهي در گذشته به « شهر سبز » نیز مشهور بوده است.  اين ويژگي ها موجب گشته تا شهرستان كازرون به صورت نگينی در استان فارس بدرخشد.

جاذبه های گردشگری كازرون

جاذبه هاي طبيعی و گردشگری كازرون آن قدری میباشد. که بتواند. در فصول مختلف سال جوابگوي مسافران از راه رسيده و مشتاقي باشد. كه مي خواهند مدت زماني را دراين مكان به گردش و تفریح بپردازند. آب تني در چشمه سارها و رود خانه ها درفصل تابستان ، تماشاي مناظر دل انگيز باغ هاي مركبات آن در پائيز ، سرمست شدن از بوي نرگس هاي شهلاي آن در فصل زمستان و در نهايت تماشاي طبيعت كم نظير و ديدني آن در فصل بهار، همه و همه قسمتی از جاذبه هاي ديدني شهرستان كازرون به حساب می آید.

در ادامه با برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کازرون استان فارس آشنا می شویم.

امام زاده سيد حسين

امام زاده سيد حسين بن امير بن ابراهيم بن زين العابدين (ع) مهمترين امام زاده شهرستان كازرون است. كه در كنار روستاي سيد حسين در ۲۳ كيلومتري جاده كازرون به شيراز و در شمال شهر تاريخي  بيشاپور واقع شده است. اين روستا به خاطر وجود چشمه سار پر آب و زيباي « سرآب شير»،‌ درختان سرسبز و سر به فلك كشيده، باغ هاي مركبات بسيار كه آب هاي روان چشمه مزبور هميشه در آنها در جريان است. ‌دارای موقعيتي ممتاز میباشد.

امامزاده سيد حسين کازرون

و يكي از مكان هاي تماشايي و زيارتي ، سياحتي قابل توجه در استان فارس به حساب می آید. امام زاده سيدحسين در حال بازسازي میباشد. و در طرح جامع آن مكان هايي  چون سالن اجتماعات، آمفي تأتر، درمانگاه ، زائر سرا، ساختمان اداري، پارك، زمين ورزش، چاپ خانه و فضاي سبز در نظر گرفته اند.

امامزاده سيد حسين کازرون

شهر تاريخی بيشاپور

شهر بیشاپور یکی از جاذبه های گردشگری کازرون میباشد. این شهر در فاصله ۲۳ كيلومتري شمال غربي كازرون ، در مجاورت رودخانه شاپور و در كنار جاده شاهي كه پايتخت ساسانيان يعني تيسفون را به تخت جمشيد و تخت جمشيد را به شوش  متصل کرده. ایجاد گریده است. این شهر به جهت نزديك بودن به سواحل جنوبي خليج فارس براي ساسانيان دارای اهميت بسیاری بوده است.

شهر تاريخی بيشاپور کازرون

اين شهر در مدخل دره اي خوش آب و هوا و پر از درختان ليمو، پرتقال، خرما، بيشه زار و چشمه سارها واقع شده است. كه به جهت داشتن حجاري ها و نقوش برجسته مهم دوره ساساني يادآور عظمت و‌آباداني دولت ساساني میباشد. اين شهر را مي توان در رديف بزرگترين شهرهاي دوره ساساني به شمار آورد. كه با شهرهاي مهم جهان آن روز مثل انطاكيه و بيزانس رقابت داشته.

اين شهر با داشتن برج و با روهاي بلند و استوار به صورت قلعه اي مستحكم ساخته شده و چهار دروازه به نام هاي دروازه هرمز، مهر، بهرام و دروازه شهر و دو آتشكده به اسامي ساسان و گنبد گلوشن داشته است. طرح اصلي شهر از دو خيابان شمالي جنوبي و شرقي غربي ساخته شده كه اين دو خيابان در مركز شهر يكديگر را قطع و در چهار اطراف اين خيابان ها ساختمان دولتي با تزئينات زيبا ساخته شده بود.

شهر تاريخی بيشاپور کازرون

غار شاپور

در انتهاي تنگ چوگان در سينه كوه و در ارتفاع حدود ۸۰۰ متري از سطح زمين غار بزرگي واقع شده است. كه قطر دهانه آن حدود ۳۰ متر است. و به واسطه قرار گرفتن مجسمه شاپور بر دهانه آن به غار شاپور مشهور گشته است پرفسور گيرشمن باستان شناس شهير فرانسوي احتمال داده. آرامگاه شاپور در اين غار قرار گرفته باشد. مجسمه شاپور بر دهانه اين غار، شاهكار پيكر تراشي ايران باستان میباشد. كه بعد از حدود ۱۷۰۰ سال هنوز با وجود وارد شدن آسيب هاي جدي به آن ، بر جای مانده است.

غار تاريخی بيشاپور کازرون

اين مجسمه تنها مجسمه سنگي بازمانده از دوران باستان میباشد. كه دارای ۶ متر ارتفاع میباشد. سنگ حجاري شده اين مجسمه از سقف غار تا كف آن ادامه دارد. و هنرمندان عصر ساساني با تلاش و كوشش بسيار موفق به آفرينش اين اثر هنري شده اند. اين مجسمه كه در گذشته هاي بسيار دور و به احتمال زیاد در اثر زلزله واژگون شده بود. که در سال ۱۳۳۶ هجري شمسي توسط ارتش ايران و بدون در نظر گرفتن اصول تعمير كاري آثار باستاني ، تعمير و مرمت شده است. كه همين امر باعث از بين رفتن ظرافت هاي هنري در برخي از قسمت هاي مجسمه گشته است .

غار تاريخی بيشاپور کازرون

غار تاريخی بيشاپور کازرون

باغ نظر

توجه به آب و آبياري و احداث قنوات و باغ ، از زمان هاي بسيار دور تا به حال مورد عنايت دولت ها بوده. اين موضوع در مناطق جنوبي ايران بيشتر مورد نظر حكومت ها بوده است. تا با ساختن باغ ها و غرس درختان گوناگون ضمن ايجاد محيطي با صفا به توليد انواع گوناگون ميوه و سبزي بپردازند. اکنون باغ نظر كازرون باغي مصفا و دلگشا میباشد. كه بيشتر درختان آن  نارنج هاي بلند قامت و مقداري درخت هاي انار، خرما و بكرائي میباشد. اين باغ هم اكنون به عنوان محل تفريح و پارك  مورد استفاده مردم واقع شده است.

باغ نظر كازرون

فكر ايجاد باغ نظر كازرون از خواجه حسام الدين افشار فرزند خواجه حسين علي افشار حاكم كازرون میباشد. وي در جمادي اول سال ۱۱۱۷ هجري قمري آب قناتي را در كازرون ایجاد. و وقف كرد كه به خيرات معروف گشته است. در وقف نامه آب خيرات آمده كه علاوه بر احداث قنات به ساخت مدرسه علوم ديني و احداث باغ نيز اقدام گردد. چند سال بعد يكي ديگر از افراد خاندان افشار به نام خواجه علي قلي خان افشار در انجام مفاد وقف نامه آب خيرات، باغي را احداث و آن را « نظر» نامیده است.

دكتر باستاني پاريزي درباره وجه تسميه باغ نظرها چنين اظهار کرده اند. « گر چه مورخين اين باغ ها را به نام باني آن ها مثلاً نظرعلي خان در كرمان، باغ نظر ناميده اند، اما عقيده بنده غير از اين میباشد، اين باغ ها متعلق به افراد بخصوصي نبوده بلكه عموماً دولتي، وسيع، عمومي و محل ديدن و منظره و تماشا كردن و تفريح مردم و در واقع پارك شهر بوده و شايد هم در اصل نام آن باغ نظرگاه بوده و كم كم به باغ نظر تقليل یافته است.

باغ نظر كازرون

درياچه پريشان

اين درياچه كه به زبان محلی پيرشون می گویند. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کازرون میباشد. که در فاصله ۱۵ كيلومتري  شرق شهر  كازرون قرار گرفته است. آب های سطحي حاصل از ريزش هاي جوي را در حوضی به مساحت ۲۶۳ كيلومتر مربع در خود ذخيره می کند .آب اين درياچه از صدها چشمه كوچك و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور تشکیل می گردد. از مساحت فوق ۱۴۷ كيلومتر مربع دشتها و ۱۱۶ كيلومتر مربع مساحت كوه و كوهپايه ها میباشد. چشمه هاي زيادي در كف درياچه قرار دارد. كه خود منبع آب درياچه میباشند.

درياچه پريشان کازرون

اين درياچه زيستگاه گونه هاي نايابي از پرندگان و آبزياني چون درنا، پليكان، فلامينگو، غاز، اردك، چنگر میباشد. پريشان تنها درياچه آب شيرين فلات ايران میباشد. كه عمق آب آن از ۵.۳ تا ۵ متر گزارش شده. اين درياچه از نظر اكوسيستمي بسيار مهم و با اهميت تلقي مي گردد. و همچنین دارای ماهيان خوش طعم و آب شيرين میباشد. این دریاچه دارای ۳۵۳ نوع پرنده بومي و غيربومي میباشد. پرندگان غيربومی و مهاجر اين درياچه از راههاي بسيار دور يعني از سيبري، كانادا و دانمارك، كيلومترها راه را طي میکنند. تا به اینجا برسند. و پس از گذران فصلي، دوباره به محل زندگي اوليه خود باز می گردند.

درياچه پريشان کازرون

پارک تنگ تیک آب

در دامنه كوه شمالي كازرون تنگه ای واقع شده است. كه  معروف به تنگ تيكاب میباشد. در گذشته در فصل زمستان و بهار به جهت ريزش آب فراوان از صخره هاي موجود در تنگ، آنجا را به محيطي مصفا و دلگشا بدل کرده است. كه مردم شهر را به خود جذب کرده است. این پارک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کازرون به حساب می آید.

صداي ريزش قطرات آب ، سنگ هاي پوشيده از خزه و سبزه، فراواني گياهان خودرو، چشم هر بينده اي را بمجذوب خود کرده است. در چند سال اخير به همت شهرداری كازرون اين مكان به پاركي زيبا و فرح انگيز مجهز به برج هاي نوري، استخرهاي بزرگ، آبشار مصنوعي و قهوه خانه سنتي تبدیل گشته است. به طوری كه تمام روزهای هفته پذيرايی ميهمانان كازرونی و مسافرين بوده است.

پارک تنگ تیک آب

چاه برفی عبدوئی

روستاي عبدوئی در ۲۵ كيلومتري شمال شرقي كازرون قرار گرفته است . اطراف اين روستا  رشته كوه هایی واقع شده است. كه قله ي يكي از آنها « چنگ » نامیده می شود. كه تقريبا در ۷ كيلومتري روستاي عبدوئي است. در نزديكي قله ي چنگ چاهي به عرض ۲ الی ۳ متر و عمق ۱۰ الی ۱۲ متر واقع شده است. كه به جهت انبار كردن و ذخيره كردن برف در آن به « چاه برفی » معروف گشته است.

شكل طبيعي چاه طوري میباشد. كه كمتر در معرض تابش آفتاب واقع می گردد. واين مكان تقريبا در چنين محيطي كه اشعه تابناك آفتاب همه جا را فرا گرفته است. بسیار جالب و جذاب می باشد. و اين خصوصيت موجب شده كه برف زمستاني انبار گشته در داخل چاه ،  تا اواخر شهريور ماه  و در بعضی سالها تا آخر سال حفظ گردد.

رفتن به محل چاه برفی از طريق روستاي عبدوئي با پاي پياده حدودا ۲ ساعت زمان می برد. تا قبل از رايج شدن يخچال در منازل، چاه مذكور مهمترين منبع تامين برف و يخ شهرستان كازرون به حساب می آمده. حق نگهداري و بهره برداري از چاه برفي در اختيار شخصي به نام مرحوم كربلائي اسماعيل برفي بوده. كه برف هاي آن بوسيله الاغ و استر به كازرون و مناطق همجوار جهت فروش حمل شده است.

پيربنكی

پیربنکی بقعه اي ساده و گچي میباشد. که در هشت كيلومتري جاده قديم كازرون به شيراز، پس از عبور از كتل معروف پيرزن واقع شده است . در گذشته مسافرين خسته پس از طي مسافتي چند از جاده شوسه كازرون به شيراز زمانی را در اين مكان استراحت می کردند. اين بقعه در مجاورت قبرستاني قديمي قرار گرفته است. كه در آن سنگ تيرهاي بزرگ و منقوش به خطوط و اشكال زيبا مشاهده یم گردد.

ويژگي اين بقعه كه زبان زد عام و خاص میباشد. رويش دو درخت بنه(پسته كوهي) بر بالاي بام و گنبد آن میباشد. يكي از آن ها در انتهاي فوقاني گنبد ريشه دوانده و مشخص نشده كه ريشه آن از كجا است. امّا سرسبز میباشد. و هر ساله ميوه داده است. ديگري در لاي ديوار بقعه بيرون آمده و با زمين ارتباطي نداشته. بقعه مزبور دارای سنگ قبری میباشد. كه در داخل ضريحي چوبي واقع شده است.

پيربنكی كازرون

تنگ چوگان

در مجاورت ويرانه های به جاي مانده از شهر تاريخي بيشاپور و در سمت شمال شهر ميان دو رشته كوه سر به فلك كشيده تنگي پر از درختان سرسبز، بيشه زارها و مناظر فرح انگيز و جذاب واقع شده است. كه به نام تنگ چوگان و به زبان محلي « تنگ شكون» مشهور گشته است. رودخانه شاپور از دل اين تنگ عبود می کند.

همچنین چشمه زيباي ساسان در قسمتي از اين تنگه فوران کرده است. اين چشمه در طول ساليان بسيار زياد استمرار داشته است. و امروز نيز قسمتي از آب شرب شهرستان كازرون و بوشهر را تامين کرده است. و قسمتي از آن هم براي آبياري زمين هاي زير كشت كشاورزان منطقه استفاده می شود.

تنگ چوگان كازرون

چشمه رنجان

بخش كوهمره نودان ، از توابع شهرستان كازرون است. كه در مسير جاده كازرون به شيراز قرار گرفته است . مقابل شهر نودان ( مركز بخش) در دامنه كوه ،  چشمه ي جوشان و مصفائي واقع شده است. كه آب آن بسيار گوارا میباشد. این چشمه كه سراب اصلي آن از نودان میباشد. به چشمه « پيرسبز» و از آنجا به رودخانه ي شاپور وصل شده است. در فصل زمستان به هنگام بارندگي حجم آب آن بسيار زياد میباشد.

از كنار جاده آسفالته تا محل اصلي چشمه ، جاده ای قرار دارد. این جاده خاكي تا محل چشمه امتداد یافته است . مسافران خسته از اوايل ارديبهشت ماه تا پايان شهريورماه و حتی مهر و آبان در آنجا به تفريح و سرگرمي مشغول می شوند.

چشمه رنجان کازرون

دشت بخنگ

در جنوب شرقي كازرون در مجاورت كوه بخنگ، دو دشت وسيع و حاصلخيز واقع شده است. كه دشت سمت شمالي كوه به دست دشتک و دشت سمت جنوب آن به دشت بخنگ مشهور گشته اند. اين دو دشت به خاطر داشتن آب هاي وسيع زيرزميني مورد توجه باغداران و كشاورزان زیادی میباشد. و در آن جا اقدام به احداث چاه و حفر قنات کرده اند. به گونه ای كه حاصل زحمت آنها در گذشته احداث دو رشته قنات تحت نام هاي « خيرات» و « بخنگ» میباشد.

اين دو رشته قنات با سابقه اي سيصد ساله ضمن سيراب كردن دشت ها و زمين هاي زراعي و باغات، موجب گردش دو آسياب در اطراف شهر كازرون بوده است. امروزه نيز قنات خيرات با آب گوارايش استفاده مي گردد. دشت بخنگ در اواخر فصل زمستان و تمام ماههاي فصل بهار به خاطر سرسبزي و مناظر زيباي طبيعي آن از جمله بهترين محل تفريح و سرگرمي مردم كازرون به حساب می آيد.

دشت بخنگ کازرون

گردشگاه ميان كتل

گردشگاه میان کتل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کازرون میباشد. اين گردشگاه در جنوب غربي دشت ارژن و در مجاورت جاده قديم  كازرون به شيراز،  در منطقه اي قرار گرفته. كه به زيستگاه گوزن زرد ايراني معروف میباشد. گردشگاه مزبور با داشتن فضاي طبيعي كوهستاني و پوشش جنگلي انبوه و متراكم از درختان بلوط جاذبه هاي زيادي را در خود جای داده است. ارتفاعات اطراف ميان كتل به ويژه در قسمت شمال، شمال شرقي و شمال غربي در زمستان هاي سرد سال از برف پوشيده میباشد.

گردشگاه ميان كتل کازرون

نرگس زارهای کازرون

اطراف كازرون دارای گل هاي نرگس و نرگس زارهای متعدد میباشد. گل هاي نرگس كازرون از طراوت و مرغوبيت خاصي برخوردار میباشند. كه گونه هاي متعددي همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولي را می توان در آنجا مشاهده کرد. كه از ميان آنها نرگس شهلا به جهت داشتن زيبايي و بوي ويژه معروف گشته است. بخش اعظم نرگس زارهای ۲۵ هكتاري كازرون در منطقه « جره » ، « بلبك » ، « سرمشهد» ، «  فامور» كه همگي در بخش جره و بالاده و همچنين نرگس خشت در بخش خشت و كنارتخته واقع شد اند.

نرگس زارهای کازرون

نرگس های كازرون به خاطر مرغوبيت زيادی که دارند. دارای خواهان بسیاری میباشد. و به شهرهاي اصفهان ، تهران، حاشيه هاي جنوبي خليج فارس صادر می گردد. اخيراً به همت اداره منابع طبيعي كازرون سطح زير كشت نرگس هاي كازرون به چهار برابر افزايش يافته است.

نرگس زارهای کازرون

روستاي دوان

اين روستا در دو فرسخی شمال كازرون واقع شده است. و يكي از مشهورترين توابع كازرون به حساب می آید. شغل اصلي مردم اين روستا باغداري و كشاورزي میباشد. غلاتي چون گندم، جو و محصولات باغي مانند انگور، انجير و انار و… در آنجا پرورش یافته اند. از ميان محصولات باغي، انگور آن در مناطق جنوبي و استان فارس دارای شهرت خاصي میباشد.

چون اين روستا در منطقه كوهستاني قرار گرفته است. بيشتر زمينهای آن در دامنه هاي تپه ها و كوهها قرار گرفته است. كه با هزاران زحمت آن را به صورت پلكاني جهت كشت تبدیل کرده اند. منازل مسكوني آنها نيز به صورت پلكاني طراحی شده است.  بطوري كه حياط يك خانه بام خانه زيرين میباشد. و از اين جهت زيبا و قابل توجه بود هاست. و در حقيقت مي توان آن را « ماسوله» استان فارس دانست.

روستاي دوان کازرون

سرو كلانی

روستاي كلاني در ۲۸ كيلومتري شمال شرقي كازرون و در همسايگي روستاهاي دشت برم و عبدوئي قرار گرفته است. در اين روستا سرو بلند قامت و كهنسالي واقع شده است. كه مي توان به جرات گفت كه پس از سرو معروف « ابركوه» كهنسال ترين سرو شناخته شده در ايران به حساب می آید. سالخوردگان روستا از روي حدس و گمان سن اين سرو را بيش از 500 سال تخمين زده اند. مناطق و طبيعت اطراف اين سرو بلند نيز ازجمله مناطق ديدني شهرستان كازرون به شمار می رود.

سرو كلانی کازرون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا