تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران یکی از مقاصد مسافران شهر گرگان ، استان گلستان میباشد. که دارای شهرت ملی است. پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت دارای جغرافیایی خاصی میباشد. معمولا دارای آب و هوایی خوب و مطلوبی است. و می تواند یک روز خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید. تا با این جاذبه گردشگری استان گلستان بیشتر آشنا شویم.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران ،گرگان

آشنایی با پارک جنگلی

جنگل ناهارخوران امروزه به صورت یک پارک جنگلی در جنوب شهر گرگان و در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. در دانشنامه گلستان آمده : جنگل ناهارخوران با مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار به منطقه‌ای گفته می‌شود که بیشتر شامل جنگل‌های حاشیه جاده بوده اما مساحت پارک جنگلی ناهارخوران که مدیریت آن را شهرداری مرکز استان گلستان بر عهده دارد حدود ۱۶۸ هکتار میباشد.

درختان سرسبز و سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی بینظیر با چشم انداز بسیار بکر را خلق کرده است. این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی مختلف و مناسب از جمله پارکینگ، آلاچیق و زمین بازی میباشد.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

تاریخچه

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود ۴۰ میلیون سال پیش می رسد. از روایتهای قدیمی نیز چنین آمده است. که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه مسافرت می‌کردند. و یا برای زیارت بارگاه امام رضا به مشهد مشرف می گشتند. در راه بازگشت کاروان از کوههای جنوب گرگان به منطقه زیارت می رفتند.

 آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می آمدند. و در منطقه فعلی جنگل ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف کرده. که امروزه به ناهارخوران شهرت یافته است..

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

ارتفاعات ناهارخوران 

یکی دیگر از جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران ارتفاعات آن میباشد. ارتفاعات ناهارخوران گرگان دارای دره ، آبریزها و یال های زیادی میباشد. که محیط مناسبی را برای علاقه مندان به طبیعت و کوه پیمایان فراهم کرده است. در ناهارخوران بلندی هایی واقع شده است. که علاقه مندان به کوه نوردی این امکان را دارند. که در آن ها ساعاتی را به کوه نوردی و کوهپیمایی اختصاص بدهند. و از منظره جنگل و روستاهای اطراف بهره مند شوند.

به طور میانگین، بخش های مرتفع ناهارخوران دارای ۴۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا هستند. اما این میزان در نقاط مرتفع تر حدود ۷۰۰-۹۰۰ متر هم میباشد. بلندی های مورد استفاده کوه نوردان، در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران واقع شده است. که مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر میباشد. این ارتفاعات دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی میباشند. که دسترسی به آنها را آسان تر کرده است.

ارتفاعات ناهارخوران

پوشش گیاهی و جانوری

متاسفانه به سبب ساخت و سازهای بی رویه، و از بین رفتن طبیعت بکر و شهری شدن ناهارخوران جانوران زیادی در آن یافت نمی شود. شب ها و یا هرزمانی که انسان ها منطقه را برای مدتی ترک کند. سر و کله حیوانات کم کم پدیدار می گردد. این جانوران شامل: گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، جغد، سهره، ریسک و مارمولک جنگلی میباشند.

پوشش گیاهی این منطقه معتدل خزری و از نوع جنگل های هیرکانی میباشد. البته انسان ها نیز در آن دخالت هایی داشته اند. و درختانی غیربومی در آن کاشته شده است. در حال حاضر درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درخچه های تمشک ، کوله خاس ، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیل و مینا در آن مشاهده می گردد.

پارک جنگلی ناهار خوران

آبشارهای ناهار خوران 

یکی از دیگر جاذبه‌ گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران چشمه‌های آن میباشد. که در مسیر کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی می‌توانید آن ها را ببینید. مهمترین چشمه‌ این پارک جنگلی سفید چشمه میباشد. سفید چشمه به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، مکان بسیار مناسبی برای لذت‌بردن از هوای پاک این نقطه از جنگل است.

طی دهه‌های گذشته برای سهولت در استفاده از آب سفید چشمه دور تا دورآن سنگ چینی کرده اند.  سفید چشمه و دیگر چشمه‌های واقع در این جنگل منابع تأمین آب این پارک جنگلی به حساب می روند.

آبشار و چشمه های پارک ناهارخوران

جاده ناهارخوران

به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود ۲۰ سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به خیابانی عمومی و نسبتاً شلوغ و پر رفت‌وآمد بدل شده است. و اکنون یکی از خیابان‌های طولانی و اصلی گرگان میباشد. این خیابان که به جاده ناهارخوران شهرت یافته است. مسیری برای پیاده‌روی و نیز، تفریح مردم میباشد.

مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود ۷ کیلومتر به روستای زیبای زیارت می‌رسد. با دو آبشار بلند و دیدنی و چشمه آب گرم که از ییلاق‌های معروف شمال و نقاط دیدنی منطقه‌ میباشد. و به لحاظ حیات‌های تو در تو و رنگ دیوارخانه‌ها و قدمت آن جزو ۲۰ روستای برتر گردشگری میباشد.

در مسیر ناهارخوران به النگدره خواهید رسید. این جنگل یکی از مناطق نمونه گردشگری ایران میباشد. و حداقل ۱۰ درجه از مرکز شهر خنک‌تر میباشد. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد یافته است. و تقریباً از وسط این جنگل عبور می کند. همچنین در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب واقع شده است.

جاده پارک جنگلی ناهارخوران

مکان

پارک جنگلی ناهارخوران در چهار کیلومتری جنوب شهر گرگان در استان گلستان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا