تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیبندرعباس

جاهای دیدنی بندرعباس

جاهای دیدنی بندرعباس

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. با جاهای دیدنی بندرعباس استان هرمزگان آشنا شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران بزرگترین بندر کشور میباشد. مقدار بسیار بالایی از ترانزیت کالا به وسیله بنادر شهید رجایی و باهنر صورت می گیرد. این بندر یکی از مراکز مهم فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور میباشد. که افراد زیادی برای پیدا کردن کار به این شهر مهاجرت کرده اند. شیب عمومی شهر در راستای شمال به جنوب میباشد. و دارای ارتفاع ۱۰ متر از سطح دريا میباشد.

شهر قشم (مرکز جزیره قشم) با حدود ۲۸ کیلومتر نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس میباشد. همچنین فاصله بندرعباس تا تهران ۱۲۸۷ کیلومتر میباشد. این شهر در شمال تنگه هرمز قرار دارد. و از طرف شمال به شهرستان حاجی‌آباد، از طرف شرق به شهرستان‌های ميناب و رودان، از غرب به شهرستان بندر لنگه و از جنوب به خليج فارس و جزيره قشم امتداد میابد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس

جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس 

در ادامه با برخی از جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس آشنا می شویم.

۱. موزه آب و موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

ساختمان موزه خلیج فارس نمونه‌ای نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران میباشد. این ساختمان سنگی محکی برای نقد و بررسی معماری موجود در منطقه و مقایسه آن با گذشته نه‌چندان دور میباشد. موزه در سه طبقه با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع ساخته شده است. که طبقه همکف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه میباشد. طبقه دوم متلعق به بخش مردم‌شناسی میباشد. که شامل گالری بازار سنتی، آزاد‌سازی قلعه هرمز، صید و صیادی میباشد. طبقه سوم موزه نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش‌های باستان‌شناسی میباشد.

در وسط عمارت این موزه لنج نسبتاً بزرگی تعبیه گشته. که جلوه ویژه‌ای به موزه بخشیده و ارتفاع بادبان آن به نورگیر طبقه سوم رسیده است. اما موزه آب که قدمت آن مربوط دوره صفویه است. متشکل از دو بركه گرد و طولی با زیر بنای ۲۱۰ متر مربع میباشد. که به منظور نمایش اشیا‌ و سالن نمایش تابلوهای عكس و همچنین فضا‌های رو باز با مساحت ۱۵۸۰ متر مربع طراحی گشته. و اقلامی که در آن به نمایش گذاشته اند، شامل انواع كوزه (جهله) ، انواع خمره آب به نام «كروش»، خمره‌های سنگى (موو) و تصاویری از ظروف آب میباشد.

موزه آب و موزه مردم‌شناسی، گردشگری بندرعباس

موزه آب و موزه مردم‌شناسی، گردشگری بندرعباس

۲. معبد هندوها

پرستشگاه بُت‌ِگوران یا معبد هندوها یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس و همچنین از آثار تاریخی این شهر میباشد. که در مرکز شهر در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز واقع شده است. ساختمان این معبد، در سال ۱۲۱۰ (قمری) در زمان حکومت محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ایجاد شده است.

طرح این بنا کاملاً از معماری پرستشگاه‌های هندی متأثر بوده است. این معبد از جمله نشانه‌های معدود تاریخی بندرعباس میباشد. که توجه هر تازه‌واردی را به خود جذب می کند.

معبد هندوها، گردشگری بندرعباس

معبد هندوها، گردشگری بندرعباس

۳. چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو قرار دارد. که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس واقع شد هاست. این چشمه و بخش‌های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج‌های خانوادگی میباشد. با وجود اینکه آب و هوای استان هرمزگان در اغلب مواقع سال گرم و شرجی میباشد. اما محیط اطراف کوه گنو به دلیل ارتفاع زیادش دارای آب و هوای معتدلی است. البته باید بدین نکته نیز توجه کرد که دلیل شرجی بودن هوای این استان به دلیل وجود همین کوه گنو میباشد.

زیرا این کوه که با ارتفاع ۲۳۴۷ متری ششمین کوه بلند این استان به شمار می رود. و مانع عبور بخارات آب دریا می گردد. و در نتیجه هوای این استان اغلب شرجی میباشد. معتدل بودن آب و هوای این کوه موجب شده، که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. و ساعاتی را در آنجا بگذرانند. همچنین کوه گنو منطقه حفاظت شده میباشد.

چشمه آبگرم گنو، گردشگری بندرعباس

چشمه آبگرم گنو، گردشگری بندرعباس

۴. حمام‌ تاریخی‌ حمام گله‌داری

حمام گله داری یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس میباشد. که تنها حمام‌ تاریخی‌ در بندرعباس‌، همین حمام گله‌داری میباشد. که‌ در محله‌ اِوَزی‌ها واقع شده است. و یکی از نقاط دیدنی این شهر به حساب می آید. قدمت این حمام مربوط به دوره قاجاریه میباشد. و تاریخ احداث آن به اواخر قرن سیزدهم هجری قمری می رسد. حمام وقفی متعلق به مسجد گله داری و واقف آن تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری میباشد. این بنا در سی سال گذشته دوبار مورد مرمت قرار گرفته است.

اگر بنای این حمام را  تماشا کنید. ردپای سنگ‌های دریایی، سنگ‌های اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی را در آن مشاهده می کنید. که به خاطر رطوبت بالای منطقه، در بنا به کار گرفته شده است. مصالحی که دلیل انتخاب‌شان قدرت جذب بالای رطوبت بوده. و این روزها، همین سنگ‌های بادوام هم در مقابل رطوبت بالای منطقه تسلیم گشته اند. و رفته رفته تخریب شده اند.

حمام گله‌داری ، گردشگری بندرعباس

حمام گله‌داری ، گردشگری بندرعباس

۵. غار خرسین

غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان میباشد. این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. محیط کوه غالباً از سنگ‌های ناپایدار و نمکی تشکیل گشته است، از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل صورت پذیرد.

ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر میباشد. پس از طی چند متر به داخل تالاری می رسید. که در واقع بزرگ‌ترین و تنها تالار این غار میباشد. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو می رسید. که در سمت چپ تالار واقع شده است. که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند. با این راهرو بدون داشتن راه‌های فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار می توانید پیش بروید.

غار خرسین، گردشگری بندرعباس

۶. عمارت کلاه‌فرنگی

تقریبا اغلب شهرهای ایران عمارتی دارند. كه به عنوان کلاه‌فرنگی مشهور میباشد. ساخت این بنا كه گمرک قدیم و تاریخی شهر بندرعباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی آن میباشد. به دوره صفویه باز می رسد. این بنا، قلعه‌ای دارای ۱۶ برج و سه دروازه  میباشد. از آنجا که بنا از معماری اروپایی آن زمان تاثیر پذیرفته، به عمارت کلاه فرنگی مشهور شده است.

عمارت کلاه‌فرنگی ، گردشگری بندرعباس

عمارت کلاه‌فرنگی ، گردشگری بندرعباس

۷. برکه‌های باران

مجموعه بركه‌های باران شامل شش برکه یا آب انبار مربوط به دوران صفویه میباشد. این مجموعه در گذشته از منابع ذخیره آب شیرین بندرعباس به حساب می آمده. هر برکه دارای چهار دهانه اصلی برای برداشت آب میباشد. این برکه‌ها در فضای مشجر وسیعی در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس واقع شده اند. و دارای گنبدهای موزون زیبا و ممتازی میباشند. این مجموعه را میراث فرهنگی استان مرمت کرده و با تغییر کاربری به صورت آمفی تئاتر و موزه آب در آورده.

برکه‌های باران ، گردشگری بندرعباس

۸. دریا و جزایر

برای رفتن به بندرعباس باید وقت کافی صرف کرد. تا اگر زمان سفر تمام شد‌، افسوس نخورید که جایی را از دست داد باشید. چرا که برنامه‌ریزی برای برگشتن دوباره به بندرعباس کار خیلی آسانی نمی باشد.

اصولا اگر برای اولین بار به بندرعباس سفر می کنید. و حدس می‌زنید شاید به این زودی‌ها سفری دیگر تکرار نشود، برای کل استان هرمزگان برنامه‌ریزی انجام دهید.اطراف بندرعباس جاذبه های بینظیری همچون جزیره قشم ، میناب و دیگر بندرها و سواحل هرمزگان وجود دارد. که مکان های بینظیری جهت تفریح میباشند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی بندرعباس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا