تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

خانه فروغ الملک (موزه هنر مشکین فام) ، شیراز

خانه فروغ الملک

خانه فروغ الملک قوامی که اکنون به یکی از موزه های هنری شهر شیراز است به عنوان مشکین فام مشهور شده و یکی از تاریخی ترین بناهای شیراز محسوب میشود.

موزه خانه فروغ الملک

این خانه هم مانند دیگر خانه های قدیمی دارای سبک معماری خاص می باشد و از چهار قسمت اندرونی، بیرونی، مطبخ خانه، اصطبل و حمام تشکیل شده است. صدها اثر هنری از جمله نقاشی، خوشنویسی، آثار حجمی و… از خانواده مشکین فام و دیگر هنرمندان استان فارس در موزه هنر مشکین فام جای گرفته است.

این بنا در ابتدا برای استفاده مسکونی ساخته شد و در طول حیات خود چند بار تغییر کاربری داشت. این بنا امروزه میزبان موزه هنر مشکین فام است و داخل اتاق‌های آن، فضاهایی برای نمایش آثار هنری سه نسل از خانواده‌ی مشکین فام در نظر گرفته شده است. در کنار این آثار، اثرهایی از دیگر هنرمندان استان فارس نیز هست که برخی توسط صاحب اثر و بعضی توسط مجموعه‌داران به موزه هدیه شده‌اند.

موزه خانه فروغ الملک

تاریخچه

نخستین خشت بنای موزه هنر مشکین فام شیراز در سال۱۲۱۰ هجری قمری توسط شخصی به نام قوام الدین (ملقب به فروغ الملک) نهاده شد. او برای احداث این بنا از برترین معماران شیراز کمک گرفت و بنای این موزه را در زمینی به وسعت بیش از هزار متر مربع در نزدیکی بقعه بی بی دختران احداث کرد. زحمات چندساله و بی وقفه معماران ایرانی بی ثمر ننشست و در آخر عمارتی باشکوه و بسیار زیبا احداث گردید.

این عمارت برای چندین دهه یکی از زیباترین خانه های محله سنتی سنگ سیاه شیراز بود و چندین سال به عنوان دبستان فروغ الملک مورد استفاده آموزش و پرورش قرار گرفت. اما پس از دهه ۶۰ ، رفته رفته به حال خود رها شد و به یک مخروبه مبدل گشت. در دهه هشتاد، به همت سازمان عمران و بهسازی شهری شیراز و با حفظ اصالت تاریخی و معماری سنتی آن مرمت و بازسازی شد و در سال ۱۳۸۳ به دستور سازمان میراث فرهنگی استان فارس به موزه هنر مشکین فام شیراز مبدل گشت.

موزه خانه فروغ الملک

معماری خانه فروغ الملک شیراز

در این بنا از مصالحی همچون چوب، سنگ و آجر، که با ملات گچ، خاک و برخی نقاط کاهگل به کار رفته است. مثل سایر خانه های تاریخی، تزئینات بسیار چشمگیری در خانه فروغ الملک شیراز به کار برده شده است. آجرکاری های شگفت انگیز، کاشی کاری های زیبا، گچبری های بی نظیر، حجاری ها و نقاشی های بی همتای روی سقف برخی اتاق ها، شگفتی های خانه فروغ الملک را چندین برابر کرده است.

خانه فروغ الملک دارای زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول است و دو بخش بیرونی و اندرونی با دو حیاط جداگانه، عمارت شاه‌نشین، حوضخانه، حمام، آشپزخانه و… دارد. در دو قسمت شمال و جنوب دو اتاق پنج دری جای گرفته است و در ضلع شمال‌ غربی سالن اصلی، ساختمانی به نام شاه‌نشین قرار دارد که دارای پنجره‌های گره‌کاری است. این شاه‌نشین به‌وسیله حوضخانه‌ای هشت ضلعی به قسمت اندرونی متصل می‌شود.

موزه خانه فروغ الملک

موزه هنر مشکین فام

خانه فروغ الملک شیراز علاوه بر زیبایی هایی که در خود جای داده، به موزه هنر مشکین فام هم تبدیل شده است. در موزه هنر مشکین فام آثار با ارزشی از هنرمندان استان فارس در زمینه های مختلف مثل هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی، حفاظت می شود. موزه هنر مشکین فام اولین موزه تخصصی و خصوصی هنرهای تجسمی در ایران محسوب می شود.

در اصل آقای حسن مشکین فام، موسس موزه هنر مشکین فام بوده و خانه فروغ الملک شیراز را به این موزه تبدیل کرده است. به همین خاطر است که نام این موزه، موزه هنر مشکین فام نهاده شد.

صدها قطعه اثار هنری و تاریخی که ساعت ها وقت علاقه مندان را به خود جلب خواهد نمود به طور هنرمندانه ای در طبقه بندی های مشخص و در اطاق ها و طبقات ساختمان زیبای مورد نظر به رویت رسیده است.

موزه هنر مشکین فام شیراز

بخشی از این آثار هنری مربوط به خانواده هنردوست مشکین فام بوده که در عرصه های مختلف دست به هنر داشته اند و بخش های دیگر اثار بیشتر اثار ی از هنرمندان استان فارس که معاصر بوده اند بصورت تدریجی جمع آوری و به رویت علاقه مندان هنرهای مختلف میرسد.

این بخش ها شامل حجاری ها و نقوش برجسته،بخش های خوشنویسی،بخش نقاشی،هنرهای تجسمی و برخی از هنرهای دیگر میباشد.قسمتی نیز به عنوان فروشگاه در این ساختمان پیش بینی شده که برخی از اثار هنرمندان مختلف بخصوص شیرازی ها را در آن به علاقه مندان عرضه میکنند.

آدرس خانه فروغ الملک: استان فارس، شیراز، گذر تاریخی سنگ سیاه، خانه فروغ الملک

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 12:00 و از ساعت 16:00 الی 18:00

شماره تماس: 6308 3222 071

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا