تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردینیشابور

روستای بوژان نیشابور

روستای بوژان نیشابور در طی سال‌های طولانی، دچار آسیب‌های فراوانی شده که تمامی این آسیب‌ها، در زمان خود از رونق این روستا کاست. ولی همچنان، با گذشت مدت زمانی از وقوع این وقایع، این روستا مجددا به رونق گذشته بازگشته است.

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر ، قصد داریم تمامی جاذبه‌های گردشگری این روستا زیبا و تاریخی را به شما معرفی کنیم.

معرفی روستای بوژان نیشابور

بوژان روستایی در 21 کیلومتری شمال شرقی شهر نیشابور است. این روستا با وسعت 1225 هکتار در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه‌های بینالود قرار دارد. این روستا به دلیل طبیعت بکر، پوشش گیاهی و ساختار پلکانی که دارد، یکی از دیدنی‌ترین روستاهای نیشابور به حساب می‌آید. سالانه طبیعت گردان زیادی برای دیدن طبیعت بکر این روستا، به بوژان می‌آیند. به‌طورکلی روستای بوژان نیشابور، آب هوایی کوهستانی دارد. دلیل این آب و هوا، قرارگیری در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا است. از این رو، زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد.

روستای بوژان نیشابور

تاریخچه روستای بوژان در نیشابور

در طول تاریخچه بوژان، 3 سیل مهم و آسیب‌زا اتفاق افتاد که در طی هر سه آنها، به مدتی طولانی، این روستا از رونق افتاد. اولین سیل مربوط به 700 سال بیش است. در این سیل، تنها قسمت‌های کوچکی از روستای بوژان نیشابور سالم باقی ماند. بعد از وقوع سیل مردمان بوژان به روستاهای اطراف کوچ کردند و روزبه‌روز جمعیت این روستا کاهش پیدا کرد. ولی بعد از سال‌ها، دوباره مردمان این روستا به بوژان بازگشتند و مجددا به آن رونق دادند.

در این سال‌ها مردمان این روستا بر این باور بودند که پوشش گیاهی می‌تواند از وقوع سیل جلوگیری کند. به همین دلیل، سعی بر افزایش پوشش گیاهی این منطقه داشتند. ولی در سال 1341، سیل عظیم دیگری به روستای بوژان حمله کرد. در طی سیل دوم، 15 نفر از ساکنان این روستا به دلیل طغیان رودخانه فوت کردند. بعد از این سیل نیز ساکنان این روستا، دوباره به آن رونق گذشته را دادند.

ولی مجددا در مرداد سال 1365، سومین سیل به وقوع انجامید و در طی آن، 200 نفر که 12 نفر از آنها اهالی بوژان بودند، فوت کردند. سیل‌های پیاپی در این روستا و همچنین سقوط هواپیمای مسافربری در اسفند 1365، ذهنیت اهالی این روستا را نسبت به آن جا منفی کرد. افراد کمتری برای تفریح و بازدید به این روستا می‌آمدند. ولی باز هم با گذشت زمان، روستاییان با رونق بخشیدن به بوژان، طبیعت گردان زیادی را به آن جا دعوت کردند. در حال حاضر، روستای بوژان یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های شهر نیشابور است.

دیدنی‌های روستای بوژان نیشابور

روستای بوژان، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که آن را برای طبیعت گردان بسیار جذاب می‌کند. این دیدنی‌ها شامل طبیعت و اماکن مذهبی می‌شود که در ادامه به همه آنها می‌پردازیم.

آبشار و رودخانه بوژان

از جوان‌ترین رودخانه‌های روستای بوژان نیشابور، رودخانه بوژان است که از رشته‌های کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. طول رودخانه 10 متر و ارتفاع آبشار آن تقریباً 15 متر است. برای رسیدن به این رودخانه حتماً باید یک راه بلد با خود همراه کنید، زیرا امکان گم شدن در این منطقه وجود دارد.

آبشار روستای بوژان نیشابور

تخت هلاکوخان

دلیل نام‌گذاری این قسمت از روستا، گذر هلاکوخان بعد از ویرانی و حمله مغول به نیشابور است. او آب این رودخانه را برای آبیاری گندم و جوهای کاشته شده در ویرانه‌های نیشابور می‌خواست. در حال حاضر، تخت هلاکوخان در شامل یک منطقه‌ای از روستا با جنس ماسه سنگ یا کنگلومرا می‌شود.

آرامگاه امامزاده سلیم

این آرامگاه در شرق روستا قرار دارد. نسب صاحب این امامزاده به امام زین‌العابدین (ع) بازمی‌گردد.

امامزاده خواجه گل علی

این امامزاده با فاصله کمی در قسمت جنوبی روستا قرار دارد. با وجود نبود مقبره برای این امامزاده، همچنان اهالی این روستا اعتقاد زیادی به آن دارند.

بازه صدر

بازه صدر یک دره در قسمت ورودی روستای بوژان است که درختان خشک شده آن قدمت بالایی دارند.

مرغزار دره

مرغزار دره در شمال غرب روستای بوژان واقع شده که به دلیل درختان گردو و کوه‌های پرشیبی که دارد، معروف است. خانه‌ای با نام خانه سم در میان این مرغزار دره وجود دارد که برای اقامت چوپانان در روزهای سرد سال است.

چشمه و دره شکراب

معروف‌ترین چشمه روستای بوژان نیشابور، چشمه شکراب است. دره شکراب نیز در میان مسیر صعود به قله شیرباد قرار دارد.

چشمه کلاغ چین

در گذشته، نام چشمه کلاغ چین را به دلیل وجود پرندگانی همچون کلاغ در اطراف این چشمه گذاشتند. ولی امروزه، این چشمه با نام چهار چشمه معروف است.

رشته کوه بینالود

در شمال شرقی روستای بوژان، رشته کوه‌های بینالود قرار دارند. کوه‌های این رشته کوه، شیرباد، کان مس و سرچشمه مرغزار دره هستند که بلندترین قله در میان آنها، شیرباد است.

کوه‌های بلقشو

در 4 کیلومتری شمال شرق روستای بوژان نیشابور، کوه‌های بلقشو قرار دارند. نام این کوه در زبان ترکی به معنای نزدیک شدن به بلا است. دلیل نام‌گذاری این کوه، آسیب‌هایی است که سنگلاخ‌های آن به ساکنین روستا وارد کردند.

محله میان

محله میان در گذشته قبرستان این روستا بوده ولی امروزه تنها یک باغ است.

منطقه کال عرب

کال عرب یک کوچه‌ای با شیب بلند است که انتهای آن به یک قسمت که نام تختگاه دارد، می‌رسد. تختگاه جایی است که می‌توانید تمام این روستا را یک جا ببینید.

خرمنگاه و خانه شیطان

در گذشته، یک میدان بزرگی در غرب روستای بوژان نیشابور برای جمع آوری گندم و جو وجود داشت که امروزه به خرمنگاه معروف است. در شرق این میدان، یک تپه‌ای وجود دارد که به خانه شیطان میگویند.

زندگی مردم روستای بوژان نیشابور

طبق آمار به دست آمده، جمعیت روستای بوژان تقریباً 266 خانواده است. از بین این خانواده‌ها تقریبا 800 نفر آنها به طور ثابت در این روستا زندگی می‌کنند ولی 3000 نفر دیگر، به طور فصلی در این روستا زندگی می‌کنند. یعنی در فصل سرما، به شهر می‌آیند و در بهار مجددا به روستا بازمی‌گرددند.

لباس محلی مردمان بوژان
لباس محلی مردمان بوژان

همه اهالی ساکن روستای بوژان نیشابور پیرو مذهب شیعه هستند. مردمان این روستا لباس‌های محلی دارند که بیشتر آقایان مسن‌تر، همیشه این لباس محلی را به تن می‌کنند. جوان‌ترها معمولا در جشن‌ها و مهمانی‌ها لباس محلی می‌کنند. خانم‌ها نیز دارای لباس محلی رنگین هستند. دامن آنها، چند رنگ و زیبا است.

این روستا از نظر موسیقی نیز جایگاه مناسبی دارد. دو ساز دو تار و تار از ابتدا متعلق به استان خرسان است و از سازهای محلی این استان به حساب می‌آید. علاوه بر تار و دو تار، دایره زنگی، دهل، سرنا و قشمه، سازهای محلی بوژان هستند. این سازها در تمامی مهمانی‌ها و جشن‌های این روستا نواخته می‌شود و حال و هوای دلپذیری را به روستا می‌دهد.

بوژان و غذاهای محلی این روستا

بوژان به دلیل آب و هوای خوبی که دارد، شرایط مناسبی را برای پرورش میوه می‌سازد. از این رو، بسیاری از افرادی که به این روستا سفر می‌کنند، برای اقوام خود از میوه‌های تازه و رسیده این روستا سوغاتی می‌آورند. از طرفی، همین شرایط مناسب برای باغداری، باعث شده تا دام‌ها نیز غذای مناسبی را مصرف کنند. در نتیجه، شیر به دست آمده از دام‌ها، همیشه سالم و تازه است.

لبنیات مثل شیر، دوغ، پنیر، ماست و کره از دیگر سوغات‌های روستای بوژان نیشابور است. علاوه بر این موارد، خانم‌های این روستا به قالی بافی و فرت بافی مشغول هستند که سوغاتی‌های خاصی از این روستا است. فرت بافی این خانم‌های روستایی، بافت چیزهایی از جمله حوله، سفره، بقچه و غیره است. نخ‌های مورد نیاز برای این بافت را همراه با پشم تهیه شده، نخ ریسی می‌کنند.

غذاهای محلی که در این روستا طبخ می‌شود، تنوع بالایی دارد و این موضوع می‌تواند خاطره خوشمزه‌ای را برای شما بسازد. از جمله این غذاهای محلی طبخ شده در بوژان می‌توان به انواع کباب‌ها، کله جوش، کوکو قارچ، کشک، نان تفدون، فطیر مسکه، بلغور شیر و حلوای محلی اشاره کرد.

کله جوش؛ یکی از غذاهای محلی روستای بوژان نیشابور
کله جوش؛ یکی از غذاهای محلی روستای بوژان نیشابور

فصل مناسب برای سفر به بوژان

از آن جایی که آب و هوای بوژان نسبت به نیشابور همیشه 5 الی 10 درجه سردتر است، بهترین فصل برای مسافرت، بهار و تابستان می‌شود. بهارها و تابستان‌های این روستا، آب و هوایی خنک دارد و راهی ایده‌آل برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای شهر است. پاییز این روستا نیز زیبایی خاصی دارد. درختانی با برگ‌های نارنجی، منظره‌ای رؤیایی را می‌سازد. ولی زمستان‌های بوژان با سرما و یخ‌بندان پیوند خورده و بهتر است در این فصل به بوژان سفر نکنید.

دسترسی به روستای بوژان نیشابور

برای دسترسی به روستای بوژان باید به شهر نیشابور بروید. یک راه آسفالتی وجود دارد که در انتهای آن به روستای بوژان می‌رسید. در مسیر رسیدن به روستای بوژان از روستاهای حمیدآباد، حصار بوژان و فوشنجان نیز خواهید گذشت.

آدرس روستای بوژان: استان خراسان رضوی، 13 کیلومتری شمال شرقی نیشابور

دسترسی به آبشار بوژان

در بالاتر گفتیم که برای رسیدن به آبشار بوژان باید از یک راه بلد کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است در این مسیر گم شوید. ولی ما در این مقاله، می‌خواهیم کمی شما را با مسیر دسترسی به این آبشار آشنا کنیم.

برای رسیدن به آبشار، به دره بوژان بروید، از آن جا مسیر رودخانه را به سمت شمال بیایید. زمانی که به چشمه شکراب می‌رسید، دره تنگ‌تر می‌شود که باید از مسیر پاکوب وارد شوید. در طول این مسیر، رودخانه به دو قسمت تقسیم می‌شود که شما باید برای رسیدن به آبشار، مسیر شرقی را انتخاب کنید.

در آخر

در این مقاله، به معرفی روستای بوژان نیشابور یکی از زیباترین روستاهای شهر نیشابور پرداختیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله، نسبت به دیدن از این روستا مشتاق و علاقه‌مند باشید. در سفر خود به بوژان، حتما از یک فرد محلی ساکن در آن جا، برای بازدید از روستا کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا