تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

روستای تاریخی جاجا | استان اصفهان

روستای تاریخی جاجا

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با روستای جاجا را که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

روستای جاجا

روستای جاجا در 55 کیلومتری غرب شهر اصفهان  و 27 کیلومتری شهرستان نجف آباد و 5 کیلومتری شمال غربی تیران قرار گرفته است. این روستا در ارتفاع 1900 متری از دریا قرار گرفته است و دارای آب و هوایی گرم و خشک است.

روستای تاریخی جاجا بیش از 1000 سال قدمت دارد و دارای 8 اثر تاریخی و باستانی می باشد که 4 اثر آن در فهرست آثلر ملی ثبت شده است.این روستا دارای بافت مسکونی متراکمی است که در یک منطقه کوهستانی مستقر شده است  به طوری که کوه های وجین بالا و وجین پایین در شرق و تپه قلعه در شمال شرقی  روستا واقع شده است. عمده مصالح به کار رفته در ساخت خانه های این منطقه از خشت و گل و سنگ و آجر تشکیل شده است. سقف خانه های این روستا مسطح و برای پوشاندن آن از چوب و سر شاخه های درختان به همراه اندود گل یا قیرگونی استفاده شده است.

روستای تاریخی جاجا

دلیل نامگذاری روستا

به دلیل اینکه در گذشته در این روستا 4 محله وجود داشته در ابتدا اسم این روستا چهار جا بوده که به مرور زمان به جاجا شهرت می یابد. روستای جاجا از شمال به مزرعه مستشاریه و از جنوب به رودخانه مرغاب و از شرق به شهر های رضوانشهر وتیران و از غرب به روستای ورپشت محدود می گردد .

فعالیت اهالی جاجا

شغل مردم روستا  در زمینه فعالیت هایی همچون زراعت، دامداری و باغداری است، البته گروهی از مردم روستا در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند و از این راه امرار معاش می کنند. بیشتر محصولاتی باغی و زارعی این روستا شامل گندم ،نخود، بادام، گردو، جو ، انگور و گیاهان دارویی است.محصولاتی همچون گوشت ، شیر،‌ماست و روغن حیوانی از جمله فراورده های دامی روستای جاجا می باشد.

آثار تاریخی و باستانی

از جمله آثار تاریخی روستا می توان  قلعه قدیمی داخل روستا که در حدود 200 سال قدمت دارد اشاره کرد که البته امروزه به حالت نیمه خرابه تبدیل شده است. از دیگر آثار آن می توان به حمام و مسجد قدیمی اشاره کرد. باغ های میوه،‌آسیاب آبی  و خانه های تاریخی با درهایی از جنس سنگ از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا می باشند.

روستای جاجا

با توجه به رونق گردشگری و روستا گردی، بومیان این روستا، خانه های قدیمی را بازسازی کرده اند و آماده پذیرایی از گردشگران می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا