تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

روستای تیس چابهار

روستای تیس چابهار

آیا شما هم به روستا گردی علاقه دارید؟ آیا دوست دارید دل به طبیعت بسپارید و قدم در میان برگ برگ تاریخ ایران کهن بگذارید؟ پس پیشنهاد ما به شما سفر به روستای تیس چابهار است. این روستای زیبا با قدمت بسیار زیادی که دارد می ­تواند، آن مقصد با شکوهی باشد که انتظارش را دارید.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

روستای تیس چابهار

روستای تاریخی تیس

تیس که امروزه به عنوان یکی از تاریخی ­ترین روستاهای ایران به شمار می­ آید، در گذشته به عنوان یکی از بندرهای مهم ایران محسوب می­شد. تیس که در نزدیکی چابهار قرار گرفته است همه ساله میزبان جمعیت زیادی از گردشگران است که برای دیدن این روستا و جاذبه­ های بسیار خارق العاده­ ای که دارد به آن سفر می­ کنند.

تیز، طیس و تیس نام­ هایی بوده که برای این روستای تاریخی نهاده شده است. زمانی که روستای تیس بندرگاه به حساب می‌آمد تاجران بسیار زیادی از آسیای شرقی، هند، آسیای میانه و قفقاز کالاهای مورد نیاز خود را از این بندر به دیگر نقاط ارسال و مبادله می ­کردند. در کتاب­ های قدیمی که در ارتباط با جنگ و کشور گشایی ­های اسکندر مقدونی مطالبی نوشته شده است نام تیس بارها استفاده شده که نشان از قدمت 2500 ساله این روستا دارد.

روستای تیس در کجا قرار دارد؟

تیس یکی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان می ­باشد که در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است. فاصله­ ای که این روستا با زاهدان دارد 626 کیلومتر می­ باشد. روستای تیس در 1804 کیلومتری استان تهران قرار دارد.

مکان های دیدنی روستای تیس

روستای تیس جزو معدود روستاهایی است که آثار تاریخی بسیار زیاد و جالبی دارد. در میان جاذبه‌های دیدنی این روستا می ­توان از مسجد جامع تیس، قلعه انوشیروان، گورستان جن تیس، آرامگاه سید غلام رسول، مجموعه غارهای بان مسیتی، قلعه پرتغالی­ های تیس، بندر صیادی و قلعه پیروز گت نام برد. برای این که این آثار را مشاهده کنید، می­ توانید پس از رفتن به روستا، با صرف یک روز از زمان اقامت خود، به تماشای این آثار نفیس و با شکوه تاریخی بروید.

روستای تیس چابهار

مسیر دسترسی به روستای تیس

همان­طور که پیش­تر نیز اشاره کردیم این روستا جزو مقاصد گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می­ شود. این روستا که در مسیر ارتباط کنارک- چابهار واقع شده دسترسی خوبی را به خود اختصاص داده است. افرادی که از تهران قصد سفر به این روستا را دارند می ­توانند از طریق مسیر هوایی به چابهار سفر کنند.

یا این که به صورت زمینی از جاده ایرانشهر- کرمان وارد سیستان و بلوچستان شوند. فاصله­ای که تیس تا چابهار دارد، تنها 15 تا 20 دقیقه است که به راحتی می­ توان با خودرو به این روستا سفر کرد.

سوغاتی های روستای تیس

ما ایرانی­ ها همیشه عادت داریم که وارد هر شهری که می ­شویم حتما باید از آن شهر و منطقه سوغاتی تهیه کنیم و به عنوان یادگاری با خود ببریم. اما روستای تیس هم دارای سوغات خاص خود است و گردشگران دست خالی از این روستا خارج نخواهند شد. ادویه محلی، آبزیان تاکسی درمی شده، خوراکی­ های خوش طعم محلی، محصولات سوزن دوزی شده، حصیر و زیور آلات زنانه را می­ توان در فهرست سوغاتی­ های این روستا قرار داد.

روستای تیس چابهار

غذاهای روستای تیس

این روستا علاوه بر این که دارای آثار تاریخی زیبایی است و سوغاتی­ های مخصوص خود را دارد، از غذاهای خوش طعم و لذیذ هم بهره بسیار زیادی برده است. قلیه ماهی، شلانچ، مربای خرما، پکوره، میگو پلو، حلوای خرما، سبزی پلو با ماهی و .. جزو غذاهایی است که در این روستا تهیه می­ شود.

آیا روستای تیس اقامتگاه دارد؟

در صورتی که مسافران بخواهند شب را در این روستا بمانند می ­توانند از اقامتگاه ­های مختلفی که در تیس برای گردشگران تدارک دیده شده است استراحت کنند. اما اگر به دنبال هتل ­های با کیفیت باشند می­ توانند به چابهار بروند و از هتل­ های مختلفی که در این بندر وجود دارد استفاده کنند.

بهترین زمان برای سفر به روستای تیس

چابهار را می ­توان بندری 4 فصل دانست که همیشه گردشگران به آن سفر می­ کنند و از جاذبه­ های مختلف آن دیدن می­ نمایند. اما به صورت کلی باید عنوان کرد که این منطقه اواسط بهار تا اواخر تابستان به شدت شرجی بوده و برای افرادی که این آب و هوا را نمی ­پسندند مناسب نیست. به این ترتیب بهترین فصل برای سفر به روستای تیس را باید پاییز و زمستان دانست.

روستای تیس چابهار

سخن پایانی

روستای تیس جزو تاریخی­ ترین روستاهای ایران است که توانسته با فراهم کردن امکانات لازم به یکی از مناطق هدف گردشگری استان سیستان و بلوچستان تبدیل شود. در صورتی که شما هم به این روستا سفر کردید، فراموش نکنید که امکانات لازمی که ممکن است در طول سفر برای شما کارایی داشته باشد را همراه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا